De Top 100 van 2022: Deel 5: 10 t/m 1
Nieuws

De Top 100 van 2022: Deel 5: 10 t/m 1

Dit jaar is bijna ten einde. Dat betekent dat Gamer.nl traditiegetrouw alvast vooruitblikt op de meest veelbelovende games van volgend jaar. In de Top 100 van 2022 tellen we af naar nummer 1, die op oudjaar wordt onthuld. Dat is dus vandaag!

Lees hier de regels voor de Top 100 van 2022 en waarom bepaalde games wel of niet in de lijst staan. Je vindt daar ook een aantal spellen die de lijst niet hebben gehaald.

Vorige afleveringen gemist? Je vindt ze hier:

10. Forspoken

Ontwikkelaar: Luminous Productions
Platforms: pc, PS5
Releasedatum: 24 mei 2022

Je gaat in deze top 10 nog meer spellen vinden die tot onze verbeelding spreken, maar wat bedoelen we daar nou eigenlijk mee? Forspoken is het perfecte uithangbord voor die uitspraak, want wat nou als je als ‘gewone’ vrouw uit de moderne tijd ineens in een fantasiewereld vol monsters en magie terechtkomt? Nou, dat spreekt dus tot de verbeelding. Misschien komt het door haar sneakers, maar hoofdpersonage Frey Holland beweegt zich zo soepel door de wereld dat we er nu al helemaal zin van krijgen om Forspoken te spelen in mei.

Bovendien is het de eerste game die volledig uit de koker van Luminous Productions komt, een Japanse studio die is opgericht om games te maken die een breder publiek aanspreken. Binnen onze redactie is dat in ieder geval gelukt. Forspoken is ook een van de weinige games in 2022 die (naast de pc-release dan) exclusief voor de PlayStation 5 verschijnt. Dat levert in ieder geval prachtige en flitsende plaatjes op. Nu maar hopen dat het spel inhoudelijk genoeg vlees op de botten heeft. 

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

9. Dead Space

Ontwikkelaar: Motive Studios
Platforms: pc, PS5, Xbox Series X/S, pc
Releasedatum: Onbekend

Het zijn rare tijden. Er komt een remake van de eerste Dead Space, ongetwijfeld omdat de remake van Resident Evil 2 het zo goed heeft gedaan. De originele Dead Space was dan weer flink geïnspireerd door Resident Evil 4, waar volgens geruchten ook weer een remake van in de maak is. Wie nou precies door wie geïnspireerd is en wanneer zal ons een worst wezen. We zijn vooral blij dat de Dead Space-reeks weer nieuw leven in wordt geblazen. Want wat hebben we Isaac Clarke en zijn hijgende gestamp in de ruimte gemist!

Details over de remake zijn nog schaars, maar het wordt in ieder geval geen één-op-één-overzetting van het origineel naar een nieuwe grafische engine. Gelukkig maar, want de eerste Dead Space speelt naar moderne maatsteven wat stroefjes. Ook werd je wel heel erg van het kastje naar de muur gestuurd tijdens je verblijf op ruimteschip USG Ishimura. Van ons mag ontwikkelaar Motive Studios best wat quality of life-verbeteringen doorvoeren en bijvoorbeeld de soepelere besturing van opvolger Dead Space 2 overnemen. Aan het geraamte wordt gelukkig niet getornd, lijkt het. Behalve als het de bedoeling is natuurlijk, want vergeet niet: cut off their limbs!

©GMRimport

8. Stray

Ontwikkelaar: BlueTwelve Studio
Platforms: pc, PS5, PS4
Releasedatum: 2022

8 out of 10 Cats kijken er erg naar uit om Stray te spelen volgend jaar. Dat zegt wel het een en ander over het gehalte kattenliefhebbers binnen onze redactie. In deze door Annapurna uitgegeven kattengame speel je zelf als een wantrouwige viervoeter. Vraag ons niet waarom en hoe, maar op een of andere manier ben je als zwerfkatje in een stad vol robots terechtgekomen.

Om de weg terug naar huis te vinden heb je de hulp nodig van de computergestuurde… computers, maar je spreekt hun taal niet. Gelukkig krijg je hulp van de schattige drone B12, die als een soort tolk fungeert. Stray is misschien een beetje een vreemde eend in deze top 10 van blockbusters, maar het concept van spelen als kat is nu eenmaal erg aanlokkelijk. We kunnen niet wachten om alles overal van af te gooien. Hadden we al gezegd dat Stray een rugzakje draagt?

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

7. Bayonetta 3

Ontwikkelaar: Platinum Games
Platforms: Switch
Releasedatum: 2022

Hebben we nou echt een derde deel in de Bayonetta-serie nodig? Dat we zo erg om nieuwe informatie over Bayonetta 3 verlegen zaten, had meer te maken met de raar lange radiostilte van Nintendo en PlatinumGames dan met ons enthousiasme. Althans, dat dachten we, tot Nintendo met de verlossende eerste beelden kwam, waarin we de heks onder andere tegen een gigantisch monster in de drukke straten van Tokio zien vechten.

Ja, we hebben een derde deel in de Bayonetta-serie echt nodig, want we zijn nog niet klaar om afscheid te nemen van harenmajesteit. Het is weer ouderwets genieten om al die hectische en rare taferelen op het scherm te zien. Een harige kaiju die over omgevallen flatgebouwen surft? Prima! Wij vinden het helemaal mooi en zijn blij dat de Switch volgend jaar weer eens een exclusieve actiegame krijgt, en dan ook nog eens van Platinum-kwaliteit. 

©GMRimport

6. Hollow Knight: Silksong

Ontwikkelaar: Team Cherry
Platforms: pc, Switch
Releasedatum: Onbekend

Indiegame gone blockbuster Hollow Knight zou oorspronkelijk een bescheiden uitbreiding krijgen, maar die bleef maar groeien en groeien. Ontwikkelaar Team Cherry besloot er daarom maar een voltallig vervolg van te maken. We hebben helaas al een hele tijd niets nieuws meer gezien van Silksong, dus alleen de insectengoden weten hoe gigantisch dit tweede deel inmiddels is geworden.

Fans van Hollow Knight moeten het doen met gameplaybeelden uit 2019, inmiddels alweer bijna 2,5 jaar geleden. Eind vorig jaar kwamen er nog wel wat details naar buiten dankzij een feature over Silksong in gametijdschrift Edge. Zo is Hornet, het hoofdpersonage in dit vervolg, een stuk acrobatischer dan de Knight uit Hollow Knight. Vijanden zouden daarom ook een stuk actiever en complexer zijn.

Verder hebben alle beestjes een andere naam gekregen, want Silksong speelt zich niet meer in Hallownest af. Wij kunnen in ieder geval niet veel langer meer wachten om het koninkrijk van Pharloom te ontdekken. Hollow Knight is een van de beste metroidvania’s aller tijden en er is vooralsnog geen reden om aan te nemen dat Silksong voor het origineel onder doet. Als Silksong nog bestaat tenminste. Verlos ons uit ons lijden, Team Cherry!

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

5. Elden Ring

Ontwikkelaar: From Software
Platforms: pc, PS5, PS4, Xbox Series X/S, Xbox One
Releasedatum: 25 februari 2022

Elden Ring, oh, Elden Ring. Een openwereldgame van de studio die eerder games als Dark Souls, Bloodborne en Sekiro heeft ontwikkeld? Dan kom je automatisch hoog in de lijst van meest veelbelovende games terecht, want dat is een indrukwekkende cv. Lang duurde het voordat we een goed beeld hadden van wat Elden Ring nou precies was, maar we wisten al wel dat Hidetaki Miyazaki van From Software samenwerkte met niemand minder dan George R.R. Martin, schrijver van A Song of Ice and Fire.

Daarna bleef het op een karakteristiek vage CGI-trailer na heel lang stil rondom Elden Ring, tot afgelopen zomer. Inmiddels is er ook een Network Test geweest en weten we dat deze nieuwe game heel veel leent van zowel Dark Souls, Bloodborne als Sekiro, maar dat het toch echt de open spelwereld is die de show gaat stelen.

Die non-lineaire opzet verandert veel, zo niet alles. De weg is vrij om langs een vervelende baas te lopen en op je eigen tempo alle spelmechanieken onder de knie te krijgen. Met die extra vrijheid komt ook meer variatie in beschikbare speelstijlen, waarmee Elden Ring wellicht ook mensen aanspreekt die voorheen toch vooral werden afgeschrikt door iedere nieuwe titel van From Software.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

4. Horizon Forbidden West

Ontwikkelaar: Guerrilla Games
Platforms: PS5, PS4
Releasedatum: 18 februari 2022

Guerrilla Games gooide begin 2017 hoge ogen met zijn eerste openwereldgame. Een prachtige spelwereld, een pakkende premisse en dan nog die dinorobots. De onthulling van Zero Dawn voelde een beetje als die ene scène in Jurassic Park. Je weet wel welke we bedoelen. Het sprak tot de verbeelding, speelde oerdegelijk en het verhaal was nog interessant ook.

Toch kon je merken dat het de eerste keer was dat Guerrilla zich aan zo’n non-lineair spel waagde, met talloze spelmechanieken, plekken om te ontdekken en voorwerpen om te maken. Die systemen gingen niet altijd even lekker samen. Des te enthousiaster zijn we daarom over opvolger Forbidden West, want Guerrilla Games heeft jarenlang de tijd gehad om op de stevige basis van Zero Dawn te bouwen.

Het lijkt erop dat dit tweede deel op vrijwel ieder vlak een verfijning gaat worden. In het vervolg reist hoofdpersonage Aloy af naar het ‘verboden Westen’ uit de titel, waar een dodelijke plaag al het leven in de omgeving aantast. Forbidden West belooft nieuwe mechanische monsters, een vrijer klimsysteem en strakkere gevechten. De wereld onder water speelt bovendien een belangrijke rol. We kunnen niet wachten om ons volledig onder te dompelen in alles wat Forbidden West te bieden heeft.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

3. Starfield

Ontwikkelaar: Bethesda Game Studios
Platforms: pc, Xbox Series X/S
Releasedatum: 11 november 2022

Het is niet voor niets dat Bethesda (tegenwoordig onderdeel van Microsoft) Starfield op 11-11-2022 uitbrengt. Dat is exact elf jaar na de release van The Elder Scrolls 5: Skyrim, tot op de dag. Je kunt deze sci-fi openwereldgame dan ook het beste zien als Skyrim in de ruimte. Als je bedenkt hoe invloedrijk Skyrim is geweest (en nog steeds is), is dat nogal een belofte. Helemaal omdat de reputatie van Bethesda als gameontwikkelaar toch wat is besmeurd sinds Fallout 76.

En toch kunnen we niet anders dan reikhalzend uitkijken naar het universum dat Starfield ons gaat bieden. Als Bethesda ergens goed in is, dan is het een coherente en bijna angstaanjagend grote wereld scheppen. Tel daar het oneindige karakter van de ruimte bij op en je hebt hopelijk de ultieme zandbak om in te roleplayen.

Starfield richt zich op het leven in The Settled Systems, een plek die zo’n vijftig lichtjaren van ons eigen zonnestelsel verwijderd is. Je speelt als een lid van The Constellation, een organisatie van ruimtereizigers. Uiteraard ligt een groot deel van de focus op het uitbouwen van je personage, het opbouwen van je contacten met facties en natuurlijk op eigen houtje de ruimte verkennen. Hoe dat er in de praktijk precies uit gaat zien, is nog grotendeels in nevelen gehuld. Maar met de financiële steun van Microsoft en het ongetwijfeld brandende verlangen van Bethesda om de nasmaak van Fallout 76 weg te spoelen, staat het in de sterren geschreven dat Starfield een ruimte-epos van jewelste gaat worden. 

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

2. Vervolg op The Legend of Zelda: Breath of the Wild

Ontwikkelaar: Nintendo
Platforms: Switch
Releasedatum: 2022

Het was misschien wat optimistisch van ons om het vervolg op Zelda: Breath of the Wild vorig jaar de toppositie te gunnen in de Top 100 van 2021. We hoopten natuurlijk met z’n allen dat het langverwachte vervolg niet nog langer op zich zou laten wachten, maar het mocht niet baten. Het goede nieuws is dat Nintendo rond E3 dit jaar wel van een release in 2022 durfde te spreken. Met die ‘belofte’ kregen we ook gelijk de eerste gameplaybeelden te zien, die een ietwat verwilderde en langharige Link toonden.

Het lijkt erop dat Breath of the Wild 2, dat overigens nog een officiële naam moet krijgen, zich meer in de lucht af gaat spelen. De trailer toont namelijk een hoop zwevende structuren die hoog boven het landoppervlakte hangen. Tegelijkertijd zien we het oude en vertrouwde Hyrule van de eerste Breath of the Wild. We weten eigenlijk nog maar bar weinig van wat het tweede deel gaat brengen, maar de notie dat we weer terug mogen keren naar die wereld maakt ons wild.

Stiekem hopen we op een inventieve remix van Breath of the Wild, zoals Majora’s Mask dat deed met Ocarina of Time. En we kijken natuurlijk uit naar nog meer manieren om met de natuurwetten te spelen, want dat zorgde voor dynamische gevechten en een levendige spelwereld. Hoe dan ook kunnen we ons haast niet voorstellen dat dit langverwachte vervolg gaat tegenvallen.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

 1. God of War Ragnarok  

Ontwikkelaar: Santa Monica Studio
Platforms: PS5, PS4
Releasedatum: 2022

Aan pre- en post-apocalyptische games geen gebrek in deze lijst (en in het algemeen), maar met God of War Ragnarok wordt ons een spel beloofd dat de Apocalyps zelf als setting neemt. Dit directe vervolg op de ongekend populaire ‘reboot’ van de serie vormt het sluitstuk van Kratos’ avonturen binnen de Noordse mythologie. Dat belooft dus een hoop spektakel, want voor Ragnarok echt aan kan breken moeten er nog heel veel goden sterven. Dat is althans wat de fictieve geschiedenis ons leert.

Santa Monica Studio deed er met God of War uit 2018 goed aan om echt een eigen draai te geven aan de bekende verhalen over iconische figuren als Loki, Mimir, Baldur en Freya. In het vervolg zijn de headliners nog wat groter: Tyr, Thor en natuurlijk Odin. Te midden van al die Noordse goden proberen Kratos en Atreus uit te zoeken hoe ze hun naderende noodlot kunnen veranderen. Daarbij zullen hun bijl en pijl ongetwijfeld de nodige keren clashen met de hamer van Thor.

Ragnarok belooft als vervolg op het veelgeprezen God of War niet eens bijzonder veel nieuws of revolutionairs. Het verhaal krijgt ongetwijfeld een mooie strik en dit keer zijn alle negen rijken binnen de Noordse mythologie te verkennen, in plaats van slechts zes, al is nog niet duidelijk in welke hoedanigheid precies. Ook kun je met Kratos en Atreus op een slee door de besneeuwde landschapen reizen. Dat ziet er alvast een stuk minder traag uit dan met een boot.

De nieuwe God of War moet het verder vooral hebben van meer en beter, al maakt dat ons vooral razend enthousiast na het hoogstandje uit 2018. Meer omgevingen, meer kleurrijke personages, meer spectaculaire baasgevechten. En hopelijk een nog beter vechtsysteem en betere manieren om je eigen speelstijl vorm te geven. Als Ragnarok op al die vlakken volgens verwachting presteert, of wellicht zelfs excelleert, dan kan het einde der tijden wat ons betreft niet snel genoeg komen.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Daarmee zijn we aan het einde gekomen van de Top 100 van 2022. De afgelopen vijf dagen heb je kunnen genieten van honderd aankomende spellen, stuk voor stuk potentiële toppers. Of je het nou eens bent met de volgorde of niet, het valt niet te ontkennen dat het komend gamejaar er schitterend uitziet.

Hopelijk was het voor jullie net zo leuk om de Top 100 van 2022 door te nemen als dat het voor ons was om hem samen te stellen en te beschrijven. Namens de gehele Gamer.nl-redactie wensen we jullie een fijne jaarwisseling. En tot 2022, wat hopelijk een prachtig gamejaar wordt!

De Top 100 van 2022 is samengesteld door de gehele redactie van Gamer.nl. De artikelen zijn geschreven door Lars Cornelis, Tom Kerkhof, Erik Nusselder, Jacco Peek en Marcel Vroegrijk.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error