De Grand Theft Auto-trilogie kan beter een goede herinnering blijven
Nieuws

De Grand Theft Auto-trilogie kan beter een goede herinnering blijven

Het lijkt erop dat er dit najaar remasters van drie Grand Theft Auto-games uit het PlayStation 2-tijdperk verschijnen. Haast uit reflex is iedereen op het internet razend enthousiast, maar juichen we eigenlijk niet te vroeg? Misschien kunnen sommige goede herinneringen dat ook beter blijven: goede herinneringen, niet besmeurd door de tegenvallende realiteit.

De geruchten liegen er niet om: er zouden remasters (of, volgens sommige websites, remakes) van Grand Theft Auto 3, Grand Theft Auto: Vice City en Grand Theft Auto: San Andreas in de maak zijn. De games zouden op Unreal Engine draaien en dit najaar op zo’n beetje elk modern platform verschijnen. Als iemand die enorm van de oorspronkelijke games heeft genoten, gaat mijn gamershart er automatisch sneller van kloppen, maar tegelijkertijd ben ik erg bang dat het alleen maar tegen gaat vallen.

Vrijheid, blijheid

De ‘Grand Theft Auto 3-trilogie’ op PlayStation 2 verscheen precies op het juiste moment. 3D-games waren net mainstream aan het worden en spelers begonnen langzaam maar zeker aan de ingewikkeldere besturing en uitgebreidere spelwerelden te wennen. Grand Theft Auto 3 kwam in 2001 uit en liet zien wat er precies allemaal mogelijk was dankzij die toegevoegde dimensie. Het was natuurlijk niet de eerste game met een open wereld, laat staan de eerste 3D-game, maar niet eerder werd een modern ogende spelomgeving zo realistisch en met zoveel vrijheid op een spelcomputer weergegeven.

©GMRimport

Ik kan mij nog goed die eerste stappen in GTA 3 herinneren. Ik was daarvoor eigenlijk vooral relatief lineaire 3D-ervaringen op spelcomputers gewend – zelfs de demo van Metal Gear Solid 2 die op menig op lancering aangeschafte PlayStation 2 stond te brommen, liet je een redelijk vooraf vastgelegd pad bewandelen. Maar toen was daar GTA 3. Ik liep de straat van Liberty City op… en toen? Wat moest ik in hemelsnaam doen, waar ging ik in vredesnaam naartoe? Die vrijheid was enorm verwarrend, maar tegelijkertijd extreem aanlokkelijk.

Bovengenoemde vrijheid werd snel genoeg de nieuwe standaard. Natuurlijk, GTA 3 heeft missies om te voltooien, maar de game draait eigenlijk om lekker rondcrossen door de stad, explosies veroorzaken, prostituees neerknuppelen, de politie van je afschudden en je raketwerper op onschuldige voorbijgangers afvuren. Ik schetste het beeld al in de vorige week verschenen column: met mijn toenmalige vriendin kon ik hele middagen achter de televisie zitten en GTA 3 spelen, waarbij we alleen de controller uit handen gaven wanneer één van ons werd opgepakt of het leven liet. In het spel, welteverstaan.

Zo heb ik tientallen, zo niet honderden uren in Liberty City vertoefd, en geen seconde daarvan voelde als verspilde tijd. Vervolgen Vice City en San Andreas telden daar nog ontelbare speeluren bij op. Hoewel ik het ‘kunstje’ tegen de tijd dat ik San Andreas voor het eerst opstartte inmiddels wel kende, werd daar de gameplay nauwelijks minder vermakelijk van – zeker de enorme expansie van de spelwereld had daar een groot aandeel in.

©GMRimport

De tand des tijd

Nostalgie is een sterke emotie en het is dan ook logisch dat het internet massaal staat te springen om de mogelijke remasters. Maar nostalgie is ook een wrede verleidster, een die het verleden mooier kan weergeven dan dat het werkelijk is. De oorspronkelijke GTA 3-trilogie ziet er naar hedendaagse maatstaven natuurlijk niet meer uit, maar dát is wel het minste wat Rockstar met remasters of remakes kan oplossen. Banger ben ik voor of de gameplay de tand des tijds heeft doorstaan.

Gamedesign heeft sinds de eerste jaren van het huidige millennium immers niet stilgestaan. Rockstar was na San Andreas zelf ook zoekende naar de toekomst van de franchise. GTA 4 voelde héél anders aan en met GTA 5 lijkt de ontwikkelaar de balans tussen het arcadeplezier van de klassieke delen en het realisme dat bij deze tijd hoort te hebben gevonden. Maar ook andere ontwikkelaars hebben met games hun plasje gedaan over het openwereldgenre, van soortgenoten als Watch Dogs, Saints Row en Sleeping Dogs tot fantasievolle sandboxgames als Assassin’s Creed en Zelda: Breath of the Wild. Er heerst zelfs een bepaalde ‘openwereldmoeheid’ onder veel spelers, zó populair en allesomvattend is het genre geworden.

Is het dan een goed idee om de drie games die dit genre groot hebben gemaakt opnieuw uit te brengen? Ik kan niet in de toekomst kijken en weet niet in hoeverre Rockstar het design van de games aanpast in de remasters, maar de gameplay is naar huidige maatstaven nogal ‘simpel’. Missies kunnen vrij eentonig zijn of soms ronduit irritant (hallo, vliegmissies in Vice City!) en het is allang niet meer uniek om zonder enige limiet door een stad te rijden en te doen waar je zin in hebt. Dat was het begin jaren 00 wel, en daarom hebben we die goede herinneringen aan de games. Hoe gaat Rockstar ervoor zorgen dat we met remasters ook nieuwe goede herinneringen kunnen maken?

©GMRimport

En dan heb ik het nog niet eens gehad over de soundtrack, een van de belangrijkste aspecten van Vice City en San Andreas. In eerder verschenen heruitgaves misten al vele essentiële nummers op de radiostations. Betaalt Rockstar alle artiesten opnieuw om weer een complete soundtrack te kunnen aanbieden, of zijn we gedoemd om door Vice City te rijden zonder Michael Jacksons Billie Jean, of door San Andreas zonder dat 2Pac en Rage Against de Machine door de speakers schallen?

Favoriete games

Maar goed, misschien loop ik op de feiten vooruit. Eerst moeten die remasters maar eens officieel aangekondigd worden. Wie weet krijgen we dan ook meteen een beter beeld van hoe Rockstar deze klassiekers naar de moderne tijd brengt. Ik wil alleen maar zeggen dat ik de hype die nu al gecreëerd is door een stel geruchten goed begrijp, maar dat we vooral moeten oppassen dat we geen verwachtingen creëren die niet waargemaakt kunnen worden. GTA 3, Vice City en San Andreas behoren tot mijn favoriete games ooit en dat wil ik graag zo houden.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen.

Lees ook:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
EA schoot dit jaar Dead Space 4-voorstel van Glen Schofield af
Nieuws

EA schoot dit jaar Dead Space 4-voorstel van Glen Schofield af

De toekomst van de ruimtehorrorfranchise lijkt niet rooskleurig

Glen Schofield, de bedenker van de Dead Space-reeks, stelde eerder dit jaar voor aan franchise-eigenaar Electronic Arts om Dead Space 4 te maken, maar daar had het bedrijf geen interesse in.

Waar Schofield de oorspronkelijke Dead Space uit 2008 regisseerde, waren Bret Robbins de creatieve regisseur en Christopher Stone de animatieregisseur. Het drietal laat in een interview met Dan Allen Gaming weten dat het graag aan een Dead Space 4 had gewerkt.

Volgens Schofield hadden alle drie de heren interesse in een vierde deel en werd er dit jaar zelfs met EA over gepraat, maar die schoten het idee af. "Ze zeiden nee, we hebben nu geen interesse maar we stellen het op prijs. We respecteerden hun mening - ze kennen hun cijfers en weten wat ze moeten verkopen enzo."

Stone voegde toe: "De industrie is op dit moment raar. Mensen aarzelen erg om kansen te nemen, dus je moet (een afwijzing) met een korrel zout nemen. Wie weet, misschien ooit op een dag. We zouden het graag doen."

De drie hoofddelen in de ruimtehorrorfranchise verschenen tussen 2008 en 2013. Daarna bleef het lange tijd stil rondom de reeks, tot vorig jaar een geprezen remake van de eerste game verscheen die werd ontwikkeld door EA Motive Studio. Afgelopen voorjaar bleek dat Motive, dat ook aan een Iron Man-game werkt, mee gaat helpen aan de Battlefield-reeks. Toen kwamen er ook geruchten naar buiten dat Motive zelf ideeën voor een vervolg op de remake had geopperd die door EA werden afgeschoten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Zo klinkt Like a Dragon: Pirate Yakuza in Hawaii met Engelse stemmen
Nieuws

Zo klinkt Like a Dragon: Pirate Yakuza in Hawaii met Engelse stemmen

Game komt op 28 februari uit voor PlayStation, Xbox en pc

Sega en Ryu Ga Gotoku Studio hebben een Engelstalige versie van de onthullingstrailer van Like a Dragon: Pirate Yakuza in Hawaii gepubliceerd.

Toen de game eerder dit jaar werd aangekondigd, was de trailer alleen met Japanstalig acteerwerk te bekijken, maar in onderstaande versie van de trailer zijn dus Engelse dialogen te horen.

Daarbij blijkt dat Matthew Mercer de stem van Goro Majima inspreekt. Andere acteurs die in de game voorkomen zijn Samoa Joe (Raymond Law), Maya Tuttle (Noah Rich), Jeremy Brandt (Jason Rich), Brent Mukai (Masaru Fujita), James Kirkland (Taiga Saejima) en Debra Wilson (Queen Michele).

De nieuwe game in de Like a Dragon-reeks is een actie-adventuregame - en dus geen rpg - rondom het personage Goro Majima, die ook speelbaar was in onder andere Yakuza 0. Spelers varen over de open zee en bezoeken diverse locaties, zoals het in Infinite Wealth geïntroduceerde Hawaii, Rich Island en Madlantis.

Voor het eerst in de reeks is het daarbij mogelijk om te springen tijdens gevechten. Spelers kunnen ook tussen twee vechtstijlen wisselen: Sea Dog en Mad Dog. Laatstgenoemde is gebaseerd op Yakuza, terwijl Sea Dog spelers twee kapmessen laat gebruiken, alsmede een geweer en een kettinghaak. Er zijn ook weer diverse minigames aanwezig, waaronder 'Dragon Kart', karaoke en 'Crazy Delivery'. Er zitten ook live-action beelden in, in de vorm van Masura's Love Journey.

Like a Dragon: Pirate Yakuza verschijnt op 28 februari 2025 op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One en Steam.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!