Update: Sony heeft niet betaald om Cult of the Lamb van Game Pass af te houden
Nieuws

Update: Sony heeft niet betaald om Cult of the Lamb van Game Pass af te houden

Update: Uitgever Devolver Digital meldt dat Sony de ontwikkelaar nooit heeft betaald om Cult of the Lamb van Xbox Game Pass af te houden.

Een woordvoerder van Devolver nam contact op met website TheGamer en meldde dat eerdere berichten "absoluut onwaar" zijn. Eerder deze week claimde journalist Gary Whitta te hebben vernomen dat Sony de ontwikkelaar van Cult of the Lamb had betaald om het spel niet op Game Pass uit te brengen, maar dit blijkt dus niet te kloppen.

Oorspronkelijk bericht:
Sony zou Massive Monster betaald hebben om de nieuwe indiegame Cult of the Lamb niet op Xbox Game Pass te laten verschijnen.

Dat claimt journalist en scriptschrijver Gary Whitta te hebben vernomen, zo meldt hij in een

Watch on YouTube

. "Iemand heeft mij verteld dat (Cult of the Lamb) niet op Game Pass staat omdat Sony (de ontwikkelaar) heeft betaald om het niet op Game Pass te plaatsen. Het bedrijf beloont bedrijven op die manier om geen deals met concurrerende platforms te sluiten."

Hoewel dit niet officieel bevestigd is, ligt het bericht op één lijn met een recente opmerking van Microsoft in een document dat in Brazilië bij de overheid is ingediend om de overname van Activision Blizzard door Microsoft te verdedigen. Microsoft claimt daarin dat Sony "de groei van Game Pass probeert te remmen" door er voor te zorgen dat bepaalde games er niet op verschijnen. 

"Aangezien strategieën rondom exclusiviteit onderdeel zijn van Sony's kernstrategie om diens aanwezigheid in de game-industrie te versterken, en Sony marktleider is in het distribueren van digitale games, zijn Sony's zorgen wat betreft exclusiviteit rondom Activisions content op zijn minst onsamenhangend", zo leest de reactie van Microsoft.

"Het onthult de angst die hangt rondom een innovatief zakenmodel dat hoge kwaliteit aan gamers levert tegen een lage prijs. Dit bedreigt het leiderschap dat in jaren is gecreëerd door een focus op apparaten en exclusiviteit. Microsofts vermogen om Game Pass uit te breiden wordt tegengehouden door Sony's drang om die groei te remmen. Sony betaalt voor 'blokkeerrechten', waarmee het ontwikkelaars tegenhoudt content aan Game Pass en andere concurrerende abonnementsservices toe te voegen."

Cult of the Lamb kwam op 11 augustus uit op Xbox Series X en S, Xbox One, PlayStation 5, PlayStation 4, Nintendo Switch en Steam. De game staat dus niet op Game Pass. In het spel leiden spelers een eigen sekte met verschillende dieren. Het doel van de game is om een loyale groep volgers op te bouwen die de goden vereren. Daarbij bouwen spelers gebouwen, voeren ze rituelen uit en vechten ze tegen rivaliserende sektes in vijf regio's. 

Gamer.nl gaf een 8 aan Cult of the Lamb: "Andere games zouden bezwijken onder zo’n grote hoeveelheid systemen en spelmechanieken, maar Cult of the Lamb brengt al zijn ideeën met verve samen in een bijzondere mix van een roguelite en een managementgame."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
GSC over Stalker 2 op PS5: 'We ondersteunen de bestaande versies'
Nieuws

GSC over Stalker 2 op PS5: 'We ondersteunen de bestaande versies'

Dat wil niet zeggen dat er nooit een PS5-versie uitkomt

GSC Game World geeft aan dat het bedrijf zich richt op het ondersteunen van de bestaande versies van Stalker 2: Heart of Chornobyl.

Tech4Gamers sprak regisseur Ievgen Grygorovych over de mogelijkheid van een PS5-versie van Stalker 2. De game kwam eerder dit najaar uit op Xbox Series X en S en pc. Op de vraag of gamers een PS5-versie kunnen verwachten, antwoordde hij het volgende: "We hebben ons volledig gerucht op het ontwikkelen (en nu ondersteunen) van de pc- en Xbox Series-versies."

Eerder lekte uit documenten dat er voor zover bekend een afspraak met Microsoft is gemaakt om Stalker 2 drie maanden console-exclusief voor Xbox te houden. Tech4Gamers vroeg aan Grygorovych of hij op die geruchten kon reageren. Hij weigerde daar echter op in te gaan.

In Stalker 2: Heart of Chornobyl reizen spelers wederom af naar de Zone, een gebied rondom de Chornobyl Nuclear Power Plant waar straling voor allerlei mutaties zorgt. De game is verkrijgbaar voor Xbox Series X en S en pc. Ook staat het spel op Xbox Game Pass.

Dat de game is uitgekomen mag een klein wonder heten, want de ontwikkeling had wat voeten in de aarde. Het uit Oekraïne afkomstige GSC Game World heeft de werklocatie van werknemers meermaals moeten veranderen, terwijl diverse werknemers zich bij het Oekraïense leger voegden. Ook moest de ontwikkelaar dealen met het feit dat Russische hackers vroege versies van de game lekten.

Kamal van de Pol deelde een 7 uit in de Gamer.nl-review: "Stalker 2: Heart of Chornobyl is een melancholische en meeslepende shooter gemaakt in de meest bijzondere omstandigheden. De prachtige en tot de nok toe gevulde spelwereld gaat wel gepaard met frustrerende AI en grafische foutjes. Daarbij verschilt de ervaring in de kern niet veel van de voorgaande delen. Ondanks dat is Stalker 2 een game waar je uren in kunt stoppen. Hoe meer moeite je in het verkennen van de Zone steekt, des te meer het je oplevert." GSC Game World heeft inmiddels al meerdere patches voor de game uitgebracht.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Take-Two had in 2001 al plannen voor GTA Online
Nieuws

Take-Two had in 2001 al plannen voor GTA Online

Een uitgebreid document over de plannen is gelekt

Er zijn documenten gelekt over de Grand Theft Auto-franchise waaruit blijkt dat er in 2001 al plannen waren over een online game of modi binnen de Grand Theft Auto-reeks.

Door een hack op ontwikkelaar Rockstar Games enkele jaren geleden lekten er eerder al vroege beelden en bestanden van Grand Theft Auto 6, en vorig jaar rond de feestdagen verscheen de broncode van GTA 5 en bestanden over diverse geannuleerde projecten online.

Nu zijn er tijdens Kerstmis weer documenten over de geschiedenis van de GTA-franchise gelekt. In documenten over de ontwikkeling van onder andere GTA Online, Vice City Stories, San Andreas en GTA Advance, die zijn geüpload via Internet Archive, zijn allerlei details te vinden.

Zo werd er aan het begin van dit millennium al gewerkt aan de voorloper van GTA Online. Er is een ontwerpdocument van 58 pagina's te vinden voor een project genaamd 'GTA: Online' waarin diverse details worden beschreven, waaronder de mogelijkheid om online te spelen met een zelfgemaakt personage.

Voormalige Rockstar-ontwikkelaar Obbe Vermeij heeft inmiddels bevestigd dat sommige van deze documenten inderdaad echt zijn. Sterker nog: hij werkte ooit aan een online deathmatch-modus voor de online game. De documenten kunnen hier gevonden worden.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!