Assassin’s Creed Infinity omvat de toekomst van openwereldgames
Nieuws

Assassin’s Creed Infinity omvat de toekomst van openwereldgames

Eens in de zoveel tijd vindt er een drastische verschuiving plaats binnen de Assassin’s Creed-franchise. Het tweede deel betrof de aftrap van een meerjarenplan, Origins verkende het actie-rpg-genre en over een paar jaar is het tijd voor de volgende stap voor openwereldgames an sich: Assassin’s Creed Infinity.

Wat je ook van Assassin’s Creed vindt, Ubisoft stond jarenlang vooraan als het gaat om de aanpak van openwereldgames. De formule – die leunt op vrijheid, keuze in speelstijl en een zee van icoontjes – is nog altijd een blauwdruk voor veel van Ubisofts eigen titels en die van andere ontwikkelaars. Bovendien is het bedrijf heer en meester in het digitaliseren van bestaande steden en landschappen. De laatste jaren volgt de studio echter steeds vaker trends die anderen zetten: het freerunsysteem in Assassin’s Creed Valhalla leent van Zelda: Breath of the Wild en de quests met bijbehorende dilemma’s doen sterk denken aan die uit The Witcher 3: Wild Hunt.

Zolang de franchise succesvol blijft, is dat geen enkel probleem. Harde cijfers ontbreken, maar uit de berichtgeving rondom Ubisofts meest recente titels valt te destilleren dat Valhalla voor het bedrijf zo’n beetje de enige verkoophit van 2020 was. Een waarvoor Ubisoft Montreal, in samenwerking met tientallen andere Ubisoft-studio’s, wel drie jaar lang heeft gewerkt om het grootste Assassin’s Creed-project ooit te verwezenlijken. Aan de volgende studio om een nóg grotere en betere openwereldgame eruit te persen.

©GMRimport

Assassin’s Creed als een dienst

Het plafond van die aanpak lijkt inmiddels in zicht. Wie een blik werpt op het

Watch on YouTube

van verschillende studio’s die de leiding nemen over nieuwe projecten, begrijpt dat het wonderbaarlijk is dat alles überhaupt op z’n pootjes terechtkomt. Het is daarom logisch dat Ubisoft met Infinity van dat model wil afstappen. In plaats van (bijna) ieder jaar een gigantische openwereld-rpg uitbrengen met het risico op tegenvallende resultaten, wil het een doorlopend ‘universum’ creëren dat eens in de zoveel tijd wordt voorzien van grote en kleine updates.

De aanvankelijke onthulling van Bloomberg en de latere bevestiging van het Franse bedrijf zelf maakte een hoop los. Steeds meer titels betreffen namelijk een ‘game als een service’: een online dienst die regelmatig wordt voorzien van nieuwe content, in plaats van een product dat je koopt en eenmalig doorloopt. Dergelijke titels leunen immers vaker wel dan niet op coöperatieve elementen die een drastisch andere ervaring opleveren dan een verhalende openwereld-rpg voor solospelers om helemaal in op te gaan. Ingrijpender nog zijn de mechanieken die spelers vragen hun tijd óf geld te investeren.

Je hebt al een dagtaak aan het bijblijven met Ubisofts doorlopende titels, laat staan dat games als Warzone en Fortnite blijven spelen haalbaar is. Dat maakt dergelijke games er niet toegankelijker op; ook al kun je op ieder moment aanhaken, twee uitbreidingen en tien updates later heb je het gevoel de boot te hebben gemist.

Je hebt al een dagtaak aan het bijblijven met Ubisofts doorlopende titels, laat staan dat games als Warzone en Fortnite blijven spelen haalbaar is. 

-

Zo slecht nog niet

Hoewel Infinity dus nu al een negatieve lading draagt, is het wellicht niet zo’n drastische ommekeer als wordt verwacht. Naar verluidt blijven singleplayerervaringen een belangrijke spil van de franchise, maar dan als onderdeel van dit nieuwe ‘platform’. Dat opent zelfs deuren voor kleinschalige en afwijkende projecten die hedendaags niet meer in Ubisofts strategie passen. Neem een kleinschalige Assassin’s Creed-game van pakweg twintig uur, een multiplayermodus zoals die van Brotherhood of een game die louter draait om nautische gevechten (mocht Skull and Bones eindelijk klaar zijn). Om nog maar niet te spreken van de verscheidenheid aan historische tijdperken en locaties die het platform moet bieden.

Hoe je het wendt of keert, met Infinity wil Ubisoft openwereldgames herdefiniëren: online hubs waar je al dan niet met vrienden inlogt om samen verhalen te beleven. Een wereld die elke paar maanden drastisch kan wijzigen zodat er weer wat nieuws te beleven valt, en spelers een reden geeft om meer geld uit te geven. Infinity kan een vehikel worden voor in-game concerten zoals die in Fortnite, of promoties voor eigen games en nieuwe films. Dat is anno 2021 een krachtig middel om over te beschikken.

©GMRimport

Rockstars goudmijn

Daarbij kijkt het ongetwijfeld mee met het succes dat GTA Online de afgelopen jaren boekte. Alleen al in 2020 leverde Rockstars alsmaar onderhouden onlinegame zo’n 1 miljard dollar aan microtransacties op. Het is dan ook geen verrassing dat de Grand Theft Auto-franchise met een zesde deel volgens geruchten voor een gelijksoortige strategie gaat: een Vice City dat regelmatig wordt geüpdatet met nieuwe missies, locaties en wellicht zelfs nieuwe steden.

Nu is Rockstar in dat opzicht vrijwel uniek; de ontwikkelaar kan het zich door de vele miljoenen exemplaren die het verkoopt veroorloven om eens in de acht jaar een game uit te brengen. Het succes van GTA 5 is dan ook de reden dat uitgevers nog altijd vasthouden aan grootschalige singleplayer openwereldgames, en onlinevarianten in sommige gevallen zelfs annuleren door het floppen van Bethesda’s Fallout 76 en BioWare’s Anthem. Het wordt interessant om te zien hoe die tegenbeweging, waar ook Sony onderdeel van is met haar exclusieve titels, zich staande houdt wanneer de ‘openwereldgame als een dienst’ écht gangbaar wordt.

Voor bedrijven als Ubisoft, Electronic Arts en Microsoft is de ‘Infinity-strategie’ namelijk veel logischer om te hanteren. Ze bezitten sterke IP’s, hebben de middelen om een dergelijke dienst op poten te zetten en begeven zich al in de strijd om de maandelijkse uitgaven van spelers. Een vaste, bijna ‘oneindige’ inkomstenbron past perfect binnen dat plaatje.

©GMRimport

Nooit meer hetzelfde

Het duurt waarschijnlijk nog wel even voordat we concreet nieuws horen over wat Assassin’s Creed Infinity allemaal gaat omvatten. Het ligt voor de hand dat we voor die tijd nog minstens één grote ‘traditionele’ Assassin’s Creed-game krijgen, waarna Infinity rond 2024 lanceert. Met ook Rockstar Games dat met zijn ‘dynamische’ GTA 6 mikt op die periode, lijkt het erop dat openwereldgames vanaf dan nooit meer hetzelfde zullen zijn.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die (meestal) ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees ook:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Capcom Fighting Collection 2 arriveert in mei
Nieuws

Capcom Fighting Collection 2 arriveert in mei

Daarnaast is Marvel vs. Capcom Fighting Collection: Arcade Classics nu ook op Xbox One verkrijgbaar

Capcom Fighting Collection 2 komt op 16 mei uit voor consoles en pc, zo kondigde Capcom eerder deze week tijdens een livestream aan.

Het was al bekend dat de collectie er aan zat te komen, maar nu is er dus een precieze releasedatum bekend. De collectie bevat de volgende games:

  • Capcom vs. SNK: Millennium Fight 2000 Pro

  • Capcom vs. SNK 2: Mark of the Millennium 2001

  • Capcom Fighting Evolution

  • Street Fighter Alpha 3 UPPER

  • Project Justice

  • Power Stone

  • Power Stone 2

  • Plasma Sword: Nightmare of Bilstein

Alle spellen worden uitgerust met rollback netcode en online multiplayer. Ook zijn er trainingsmodi voor spelers om in te oefenen. De collectie verschijnt op PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch en pc.

Overigens is sinds gisteren ook Marvel vs. Capcom Fighting Collection: Arcade Classics verkrijgbaar op Xbox One, nadat de collectie vorig jaar al op PlayStation 4, Switch en Steam verscheen. Deze games zitten in de collectie:

  • X-Men Children of the Atom

  • Marvel Super Heroes

  • X-Men vs. Street Fighter

  • Marvel Super Heroes vs. Street Fighter

  • Marvel vs. Capcom Clash of Super Heroes

  • Marvel vs. Capcom 2 New Age of Heroes

  • The Punisher

  • Capcom Fighting Collection 2

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sonic Racing-studio gaat geen games rondom eigen IP's meer maken
Nieuws

Sonic Racing-studio gaat geen games rondom eigen IP's meer maken

De koerswijziging heeft ontslagen tot gevolg

Het Britse Sumo Digital, onder andere bekend van de Sonic Racing-spellen en Snake Pass, heeft aangegeven geen games meer gebaseerd op originele IP's te ontwikkelen. Dit resulteert tevens in een onbekend aantal ontslagen.

Het bedrijf gaat zich voorts alleen richten op het ontwikkelen van games voor partners. In een statement laat de ontwikkelaar weten dit besluit te hebben genomen om "onze creatieve ambities en de commerciële realiteiten te balanceren en zo voor stabiliteit en succes op de lange termijn te zorgen".

Sumo Digital staat vooral bekend om games die voor andere bedrijven zijn ontwikkeld. Denk naast de Sonic Racing-games bijvoorbeeld ook aan Sackboy: A Big Adventure. Ook hielp het bedrijf mee aan titels als Crackdown 3 en LittleBigPlanet 3. Het bedrijf heeft echter ook eigen IP ontwikkeld, zoals Snake Pass. VGC laat weten te hebben vernomen dat er recentelijk nog meerdere originele projecten in ontwikkeling waren bij Sumo.

De ontwikkelaar laat weten dat deze verandering in strategie "een impact zal hebben op onze studio's en werknemers. We willen de impact zoveel mogelijk minimaliseren en alle opties onderzoeken om talent vast te houden, en degenen die getroffen worden ondersteunen met transparantie, hulp en compassie."

Vorig jaar werd al vijftien procent van de werknemers van Sumo Group - de overkoepelende naam van alle studio's die onder Sumo Digital vallen - ontslagen. Ook The Chinese Room (Little Orpheus, Dear Esther) valt onder Sumo Group. In 2022 werd Sumo Group overgenomen door het Chinese Tencent.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!