Reload: Assassin’s Creed 2
Nieuws

Reload: Assassin’s Creed 2

De ‘Ubisoft’-game is inmiddels een genre op zich, al is er geen consensus over de exacte betekenis ervan. Voor sommigen houdt het repetitieve gameplay en microtransacties in, voor anderen absolute vrijheid en een prijzenswaardige ondersteuning na lancering. Opvallend genoeg zijn een hoop van deze elementen te herleiden naar één Ubisoft-game die deze maand tien jaar bestaat: Assassin’s Creed 2.

De eerste Assassin’s Creed was een schot in de roos. Ubisoft zette een technische mijlpaal neer en verkocht 8 miljoen stuks van de nota bene nieuwe IP. Openwereldgames waren destijds nog lang niet de standaard en Assassin’s Creed liet dan ook genoeg te wensen over voor een vervolg. Dat vervolg stal de harten van miljoenen en bracht de franchise waar het nu is.

©GMRimport

Wraak

In Assassin’s Creed 2 stapt de nog altijd saaie Desmond Miles gewillig in de Animus om de herinneringen van zijn voorvader Ezio Auditore da Firenze te beleven. Hoewel de game zo nu en dan het avontuur in de renaissance onderbreekt, ligt de focus vooral op de Italiaanse charmeur en tevens sluipmoordenaar in opleiding. Achteraf gezien zijn de transitie van vrouwenversierder en straatvechter naar moordmachine wellicht wat abrupt, maar de game neemt in ieder geval de tijd om een band op te bouwen met het personage. Het verhaal begint namelijk letterlijk met de geboorte van Ezio, en wie Brotherhood en Revelations speelt, volgt het personage tot zijn dood.

Los van de tijd die je met de protagonist spendeert is de premisse van het wraakverhaal ook tien jaar later nog meeslepend. Een groot deel van Ezio’s familie wordt standrechtelijk geëxecuteerd, waarna hij zijn vaders sluipmoordenaarsmantel aantrekt en betrokkenen opspoort en vermoordt. Dat allemaal om het brein achter de daad om te leggen en verwikkeld te raken in de eeuwenoude strijd tussen sluipmoordenaars en tempeliers.

Inmiddels is deze opzet een vaste pilaar van Ubisoft-titels en veel andere openwereldgames. De speler werkt constant naar een ‘onderbaas’ toe, om uiteindelijk de grote schurk van het verhaal te verslaan. Niet iedereen is te spreken over deze missiestructuur, want games als Ghost Recon Breakpoint bewijzen dat het in combinatie met veel vrijheid juist ten koste gaat van het verhaal, maar in 2009 was het een noviteit die verrassend goed werkte. Iedere moord – die Ezio met respect pleegt - brengt hem dichterbij de waarheid en schenkt hem een nieuwe vaardigheid of gadget om verder te groeien in zijn professie.

©GMRimport

Zo vrij als een vogel

De gameplay is namelijk ook flinke stap vooruit ten opzichte van het eerste deel. Freerunnen voelt veel sneller en vloeiender, en de prachtige architectuur in de Italiaanse steden Florance en Venetië sluit hier perfect op aan. De spelwereld zit vol met inmiddels beruchte torens om in te klimmen, pilaren om grachten mee over te steken en daksparren om van bovenaf toe te slaan. Hoewel speels en vloeiend voelt dit aspect van Assassin’s Creed 2 in 2019 wat gedateerd aan. Logischerwijs is klauteren door de jaren heen geperfectioneerd en valt bijvoorbeeld op hoe moeizaam naar beneden klimmen gaat. Ook doet Ezio soms gewoon niet wat je wil en kan het gebeuren dat de sluipmoordenaar klungelig te pletter valt.

Hetzelfde geldt voor de gevechten in de game. Gevechten, met name pareeranimaties, ogen vloeiend en bijzonder spectaculair, maar van veraf is het alsof de game wacht totdat je ze uitvoert. Vijanden slaan om de beurt toe, terwijl Ezio ze met fantastische ontwijkmanoeuvres lek steekt. Dat geeft spelers een fantastisch gevoel, maar wie Origins of Odyssey opstart begrijpt waarom het nieuwe systeem veel complexer en boeiender is. Het is uiteraard niet eerlijk om een PS3- en Xbox 360-game met de meest recente games in de reeks te vergelijken, want destijds was het allemaal prima.

©GMRimport

Variatie

Daarbij pakte Ubisoft het gebrek aan variatie grondig aan. Ezio kan bijvoorbeeld hulptroepen inzetten om vijanden te verslaan of af te leiden en Leonardo Da Vinci geeft de sluipmoordenaar gedurende het verhaal allerlei upgrades om mee te spelen. Ook introduceerde de game een in-game economie, met een sloot aan wapens en pantsers met allerlei verschillende statistieken. Dat laatste is tegenwoordig voor veel spelers een belangrijke motivatie om Assassin’s Creed-games te spelen: de eeuwig jacht naar goede loot.

Los van de hoofdzakelijke gameplay bevat de game ook veel extra content. Zo kunnen spelers Villa Auditore stukje bij beetje renoveren en daarmee een hoop florijnen verdienen. Denk aan de smeden, kerken en kunsttentoonstellingen die daadwerkelijk visueel veranderen in de spelwereld. Wie de steden daarnaast grondig verkent, vindt tombes met ingenieuze platformpuzzels, die uiteindelijk het pak van Altaïr uit het eerste deel ontgrendelen. Hoewel spelers veel achtervolgingen en grootschalige gevechten voorgeschoteld krijgen, houden al deze elementen de game behoorlijk fris.

©GMRimport

Ubisoft-sausje

Assassin’s Creed 2 heeft de tand des tijds niet helemaal doorstaan, maar is wel een boeiende fundering voor latere games waar we tevens goede herinneringen aan hebben. Van de missiestructuur en het ontgrendelen van gebieden tot freerunnen en zorgvuldig nagebootste steden: de game heeft sterk bijgedragen aan het typische Ubisoft-sausje dat we hedendaags kennen. En dat is een mooi compliment voor een game die tien jaar gelden verscheen.

In Reload houdt Gamer.nl regelmatig games van toen tegen het licht van nu.
Lees ook:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Zo klinkt Like a Dragon: Pirate Yakuza in Hawaii met Engelse stemmen
Nieuws

Zo klinkt Like a Dragon: Pirate Yakuza in Hawaii met Engelse stemmen

Game komt op 28 februari uit voor PlayStation, Xbox en pc

Sega en Ryu Ga Gotoku Studio hebben een Engelstalige versie van de onthullingstrailer van Like a Dragon: Pirate Yakuza in Hawaii gepubliceerd.

Toen de game eerder dit jaar werd aangekondigd, was de trailer alleen met Japanstalig acteerwerk te bekijken, maar in onderstaande versie van de trailer zijn dus Engelse dialogen te horen.

Daarbij blijkt dat Matthew Mercer de stem van Goro Majima inspreekt. Andere acteurs die in de game voorkomen zijn Samoa Joe (Raymond Law), Maya Tuttle (Noah Rich), Jeremy Brandt (Jason Rich), Brent Mukai (Masaru Fujita), James Kirkland (Taiga Saejima) en Debra Wilson (Queen Michele).

De nieuwe game in de Like a Dragon-reeks is een actie-adventuregame - en dus geen rpg - rondom het personage Goro Majima, die ook speelbaar was in onder andere Yakuza 0. Spelers varen over de open zee en bezoeken diverse locaties, zoals het in Infinite Wealth geïntroduceerde Hawaii, Rich Island en Madlantis.

Voor het eerst in de reeks is het daarbij mogelijk om te springen tijdens gevechten. Spelers kunnen ook tussen twee vechtstijlen wisselen: Sea Dog en Mad Dog. Laatstgenoemde is gebaseerd op Yakuza, terwijl Sea Dog spelers twee kapmessen laat gebruiken, alsmede een geweer en een kettinghaak. Er zijn ook weer diverse minigames aanwezig, waaronder 'Dragon Kart', karaoke en 'Crazy Delivery'. Er zitten ook live-action beelden in, in de vorm van Masura's Love Journey.

Like a Dragon: Pirate Yakuza verschijnt op 28 februari 2025 op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One en Steam.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Romantische opties in The Witcher 4 moeten 'erg betekenisvol' worden
Nieuws

Romantische opties in The Witcher 4 moeten 'erg betekenisvol' worden

'Het maakt onderdeel uit van de menselijke natuur'

Het aankomende The Witcher 4 zal net als voorloper The Witcher 3: Wild Hunt de mogelijkheid bevatten om met specifieke personages relaties op te bouwen. Deze romantische opties moeten volgens ontwikkelaar CD Projekt Red erg betekenisvol worden.

Dat meldde regisseur Sebastian Kalemba in een interview met Gamespot. Over romantische opties in games: "Het maakt onderdeel uit van hoe we spellen ontwikkelen. Het maakt ook onderdeel uit van de menselijke natuur. Het is doodnormaal. Zonder dat zouden we niet het volledige verhaal kunnen vertellen."

Kalemba vervolgt: "We willen er veel tijd aan besteden en het enorm boeiend en erg betekenisvol maken. Het wordt geen romantiek alleen maar om romantiek in de game te hebben. Daar doen we niet aan bij CD Projekt Red."

In The Witcher 3 konden spelers met hoofdpersonage Geralt met een paar personages een romantische band opbouwen. Dit had vervolgens invloed op hoe bepaalde personages op Geralt reageerden. In het meest recente spel van CD Projekt Red, Cyberpunk 2077, maken romantische relaties deel uit van meerdere missies.

Het was al bekend dat CD Projekt Red aan een nieuwe The Witcher-trilogie werkt rondom een ander personage dan Geralt of Rivia, en tijdens The Game Awards eerder deze maand werd het spel onthuld. De eerste trailer, die nog geen directe gameplay toont, is gemaakt op Unreal Engine 5 en draait op een "onaangekondigde Nvidia GeForce RTX-cpu". Het was al bekend dat CD Projekt Red over zou stappen op Unreal Engine 5 voor de nieuwe The Witcher-game.

In de bijna zes minuten durende trailer is te zien hoe Ciri een dorpje aandoet waar bewoners om de zoveel tijd een mens opofferen aan een monster - in hun ogen een offer aan de goden. Ciri probeert het meisje dat uitverkoren is om opgeofferd te redden en neemt het op tegen het monster.

Een releasedatum en platforms voor The Witcher 4 zijn niet aangekondigd, maar het is te verwachten dat de game naar pc, PlayStation en Xbox komt.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!