Wereldwijd 75 miljoen exemplaren van PlayStation 5 verscheept
Nieuws

Wereldwijd 75 miljoen exemplaren van PlayStation 5 verscheept

Het bedrijf draait een recordjaar met de console

Wereldwijd zijn er inmiddels 75 miljoen exemplaren van de PlayStation 5 verscheept.

Dat heeft Sony aangekondigd bij het bekendmaken van zijn kwartaalcijfers voor de periode tussen 1 oktober en 31 december 2024. Het bedrijf heeft in dat kwartaal 9,5 miljoen exemplaren van de PS5 verscheept. Dat is het beste kwartaal voor de PlayStation 5 ooit, en legt het met 0,2 miljoen verkochte PlayStation 4-exemplaren alleen af bij het derde kwartaal van 2017.

Het doel van Sony voor dit fiscale jaar - dat eindigt op de laatste dag van maart - is het verschepen van 18 miljoen PS5-consoles. In de eerste drie kwartalen zijn er 15,7 miljoen exemplaren verscheept. Sony gaf geen afzonderlijke verkoopcijfers voor de PlayStation 5 Pro - die zijn bij de bovenstaande cijfers opgeteld. Volgens Sony was 42 procent van alle PS5-consoles die het afgelopen kwartaal zijn verkocht aan 'nieuwe gebruikers' - oftewel mensen die een nieuw PSN-account aanmaakten.

De bedrijfsopbrengsten van PlayStation het afgelopen kwartaal zijn met 37 procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode het jaar ervoor en liggen op ongeveer 766 miljoen dollar. Dit komt mede dankzij third-party-games, abonnees en microtransacties. Ook levert hardwareverkoop meer op.

Er zijn 129 miljoen maandelijkse PlayStation Network-gebruikers, een stijging van 6 miljoen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In het afgelopen kwartaal zijn er 95,9 miljoen games voor PlayStation 5 en PlayStation 4 verkocht, een stijging van 6,2 miljoen exemplaren.

Ook het succes van Astro Bot en Helldivers 2, twee games die afgelopen jaar zijn uitgekomen, werd benoemd. In het aankomende fiscale jaar is Sony in ieder geval van plan Death Stranding 2: On the Beach en Ghost of Yotei uit te brengen. Het bedrijf heeft "hoge verwachtingen" voor beide spellen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Pocket Wheels combineert platformen en racen
Nieuws

Pocket Wheels combineert platformen en racen

Komt in 2026 naar alle moderne consoles en pc

Deck13 Spotlight brengt volgend jaar Pocket Wheels uit, een 3D-game die de platform- en racegenres combineert.

Volgens ontwikkelaar Florian Wolf draait Pocket Wheels om de fantasieën die we als kinderen thuis creëerden met ons speelgoed. Spelers besturen een speelgoedwagen die kan springen, glijden en zelfs een grijphaak heeft. Daarnaast kunnen er andere voertuigen aangeschaft worden door in de game munten te verzamelen - waaronder een motor en een skateboard.

Spelers bezoeken diverse kamers in het huis - elk met een eigen thema - en doen tussen het platformen door ook diverse racebanen aan. Ook zijn er diverse andere bezigheden te ontdekken, waaronder potjes tafelvoetbal, minigolf en 'de vloer is lava'. Daarbij waarschuwt de ontwikkelaar specifiek voor een gevaarlijke Roomba die door het huis heen schuift.

Pocket Wheels komt in de loop van 2026 uit op pc (Steam, GOG), Nintendo Switch, PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en Xbox One. Hieronder kan de onthullingstrailer worden bekeken.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Wyrdsong van voormalige Fallout-makers heeft geen open spelwereld meer
Nieuws

Wyrdsong van voormalige Fallout-makers heeft geen open spelwereld meer

Het ontwikkelteam is daarbij flink uitgedund

Wyrdsong, de debuutgame van een studio bestaande uit voormalige Bethesda- en Obsidian-ontwikkelaars, wordt minder ambitieus dan in eerste instantie de bedoeling was: de game heeft geen open spelwereld meer.

Dat meldt Jeff Gardiner - die voorheen aan het roer van Fallout 76 stond - aan PC Gamer. Wyrdsong werd in 2022 aangekondigd als de debuutgame van Something Wicked Games, maar het team heeft niet afdoende financiële middelen weten los te peuteren nadat het geld uit een investering van NetEase opgemaakt was.

Volgens Gardiner is het grootste gedeelte van het team inmiddels niet meer werkzaam bij de studio, waaronder medeoprichter Charles Staples (voorheen van Obsidian Entertainment). Ook Will Shen, de missiedesigner van Starfield die in 2023 werd aangenomen bij Something Wicked, is vertrokken.

Als gevolg van dit alles heeft de studio de schaal van Wyrdsong naar beneden bijgesteld. Waar het plan eerst was om er een openwereld-rpg van te maken, wordt de spelwereld nu opgedeeld in zones - vergelijkbaar met het recentelijk verschenen Avowed. Daarnaast is er een roguelite systeem aan de game toegevoegd, wat volgens de makers prima bij het concept van de game past.

Something Wicked Games blijft het spel ontwikkelen, al geeft Gardiner toe dat de toekomst er "erg uitdagend" uitziet en dat de game wordt ontwikkeld met een minimale bezetting. "Ik werk hard aan het vinden van meer investeringen of aanbiedingen van uitgevers. Ik hoop dat we er dit jaar uit komen, maar ik probeer ook gewoon de storm te doorstaan."

Wyrdsong speelt zich af in een alternatieve versie van Portugal tijdens de Middeleeuwen. Het spel moet er voor zorgen dat gamers "de aard van de realiteit in twijfel trekken". Daarbij moeten gemaakte keuzes en de consequenties die daaruit voortvloeien een belangrijk onderdeel van de ervaring worden, al is niet duidelijk of dat nog steeds het geval is in de nieuwe versie van het spel. Het is nog niet bekend wanneer Wyrdsong verschijnt of op welke platform.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!