Wederom ontslagen bij Ubisoft
Nieuws

Wederom ontslagen bij Ubisoft

45 mensen weg bij Amerikaanse studio’s

Ubisoft voert wederom een ontslagronde door, ditmaal onder studio’s in de Verenigde Staten. In totaal moeten 45 mensen vertrekken in de derde ontslagronde van dit jaar bij Ubisoft.

Dat blijkt uit antwoorden van Ubisoft op vragen van Eurogamer. De ontslagen vallen bij XDefiant-ontwikkelaar Ubisoft San Francisco en Red Storm Entertainment, de studio die aan de gratis live-service game The Division Heartland werkte. Die game werd eerder dit jaar geannuleerd door Ubisoft.

“Afgelopen week hebben Ubisoft San Francisco en Red Storm Entertainment hun teams laten weten dat 45 medewerkers moeten vertrekken bij Ubisoft”, vertelt een woordvoerder aan Eurogamer. “Deze moeilijke maar noodzakelijke beslissing is genomen om de organisatie van de studio’s af te stemmen op de gestelde bedrijfs- en ontwikkelingsdoelen”, wordt daaraan toegevoegd. “We zorgen ervoor dat de getroffenen intensief ondersteund worden met een ontslagvergoeding en loopbaanbegeleiding. We bedanken hen voor hun inzet bij Ubisoft.”

Tijdens de bekendmaking van de meest recente jaarcijfers, waar Ubisoft liet weten dat The Division Heartland is geschrapt, zei het bedrijf selectiever te worden met investeringen. Werknemers zouden worden ingezet voor grotere kanshebbers zoals XDefiant en Rainbow Six Siege. Het is niet bekend of de overgebleven mensen bij Red Storm Entertainment worden overgeheveld naar andere teams.

De ontslagronde is de derde dit jaar bij Ubisoft. In juni moesten 33 mensen vertrekken bij Ubisoft Toronto, de studio die werkt aan de remakes van Prince of Persia: The Sands of Time en Splinter Cell. Twee maanden eerder moesten 45 mensen vertrekken bij de Global Publishing-divisie en Aziatisch-Pacifische kantoren van Ubisoft.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
'Grand Theft Auto 6 draait in eerste jaar 3,2 miljard dollar aan omzet'
Nieuws

'Grand Theft Auto 6 draait in eerste jaar 3,2 miljard dollar aan omzet'

Voor release zou de game al meer dan een miljard dollar kunnen opleveren

Grand Theft Auto 6 zou in het eerste jaar vanaf release naar schatting zo'n 3,2 miljard dollar aan omzet opleveren.

Dat claimt onderzoeksinstantie DFC Intelligence (via Financial Times). Naar verwachting zal de langverwachte game voor release al meer dan een miljard dollar opbrengen via reserveringen. In het eerste jaar van verkoop zullen de verdiensten neerkomen op zo'n 3,2 miljard dollar. Naar verwachting wordt GTA 6 dan ook de grootste entertainmentrelease van het jaar, inclusief films en andere games.

De schatting komt niet helemaal uit de lucht vallen: Grand Theft Auto 5 leverde in 2013 in de eerste drie dagen na release meer dan 1 miljard dollar aan opbrengsten op. Daarbij zal een gedeelte van de omzet logischerwijs bestemd zijn om de kosten voor de ontwikkeling en marketing terug te verdienen.

Grand Theft Auto 6 werd eind 2023 onthuld middels een eerste trailer. De game speelt zich af in Vice City en omstreken, gebaseerd op Miami in de Verenigde Staten, en draait om twee hoofdpersonages, Lucia en Jason. Rockstar Games en Take-Two Interactive hebben meermaals benadrukt dat Grand Theft Auto 6 ergens aankomend najaar uitkomt op PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Meer info over Russische gameconsoles naar buiten gekomen
Nieuws

Meer info over Russische gameconsoles naar buiten gekomen

De consoles zijn bedoeld om in Rusland ontwikkelde games af te spelen

Er zijn meer details online verschenen over meerdere spelcomputers waar in Rusland aan wordt gewerkt.

Vorig jaar kwam al naar buiten dat de Russische president Vladimir Poetin zijn overheid heeft opgedragen om onderzoek te plegen naar de mogelijkheid voor het ontwikkelen van een eigen gameconsole. Ook zou men onderzoeken of het mogelijk is om een eigen besturingssysteem en een cloudsysteem om games direct aan consumenten te leveren te ontwikkelen.

Inmiddels heeft Anton Gorelkin, de plaatsvervangende voorzitter van de State Duma Committee on Information Policy, meer info naar buiten gebracht over deze projecten. De Russische gameconsole wordt ontwikkeld door het ministerie van industrie en handel, zo meldt Techspot. De console zou een Elbrus-processor bevatten en draaien op Aurora of Alt Linux. Dit zijn Russische versies van het Linux-besturingssysteem.

De Elbrus-processor is ontwikkeld door het Moscow Center of SPARC Technologies en was primair bestemd voor defensie en andere applicaties. Volgens Gorelkin is het de bedoeling dat het "in het binnenland ontwikkelde videogames" gaat afspelen. Dat betekent dat er dus ook games in Rusland ontwikkeld moeten worden om de console mee te ondersteunen. De hardware zou niet in de buurt komen van de technische specificaties van de PlayStation 5 en Xbox Series-consoles.

Daarnaast wordt er gewerkt aan een console genaamd Fog Play, dat gericht is op cloudgaming. Het idee is dat consumenten met krachtige computers hun hardware virtueel kunnen 'uitlenen' aan mensen die via Fog Play willen gamen.

Nadat Rusland in 2022 de invasie van Oekraïne inzette, hebben diverse vooraanstaande gamebedrijven besloten te stoppen met het leveren van producten aan het eerstgenoemde land. Denk aan Sony, Nintendo, Microsoft, Activision Blizzard en meer. Daarbij wil Rusland gezien de huidige geopolitieke situatie steeds minder afhankelijk worden van internationale producten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!