'Voormalige Marathon-regisseur ontslagen bij Bungie vanwege wangedrag'
Nieuws

'Voormalige Marathon-regisseur ontslagen bij Bungie vanwege wangedrag'

Afgelopen maart werd er al een nieuwe regisseur bekendgemaakt

Christopher Barrett, de voormalige regisseur van de nieuwe Marathon-game, zou ontslagen zijn bij Bungie nadat meerdere vrouwelijke werknemers hem hadden beschuldigd van wangedrag.

Begin dit jaar bleek dat voormalige Valorant-regisseur Joe Ziegler, die in 2022 bij Bungie aan de slag ging, de regie van Marathon op zich nam. Het was toen niet bekend waarom hij het stokje van Barrett overnam.

Bloomberg claimt nu dat Barrett is ontslagen bij Bungie omdat hij zich onfatsoenlijk zou hebben gedragen op de werkvloer. Na klachten van minstens acht vrouwelijke werknemers zou er een intern onderzoek hebben plaatsgevonden, wat zou hebben geresulteerd in zijn ontslag.

Barrett zou aan meerdere vrouwelijke werknemers hebben verteld dat hij ze aantrekkelijk vond, hebben voorgesteld om 'Doen, durven of de waarheid' te spelen en hebben gesuggereerd dat hij ze kon helpen met het beklimmen van de carrièreladder dankzij zijn status en rol binnen de studio.

Aan Bloomberg laat Barrett het volgende weten: "Ik heb het gevoel dat ik mij altijd integer, respectvol en ondersteunend heb opgesteld naar mijn collega's. Velen van hen zie ik als hechte vrienden. Ik heb mijn communicatie nooit als ongewenst beschouwd en heb nooit gedacht dat ik ooit iemand ongemakkelijk had kunnen laten voelen. Als iemand ooit dat gevoel kreeg vanwege interactie met mij, dan spijt mij dat echt." Bungie-eigenaar Sony Interactive Entertainment liet weten "alle klachten over wangedrag erg serieus te nemen".

Eerder deze maand meldde Bloomberg-journalist Jason Schreier al dat het sentiment rondom de nieuwe Marathon bij Bungie "niet geweldig" is. "Er is een reden dat de game voor dit jaar gepland stond en een heel jaar werd uitgesteld. De mensen waar ik mee heb gepraat zijn een beetje pessimistisch over de mogelijkheid dat die deadline gehaald wordt. Maar we zullen zien. Ik weet niet precies wanneer de game uit moet komen, ergens in 2025, ik weet het niet zeker."

Schreier vergeleek de game zelfs met Suicide Squad: Kill the Justice League, waarvan de ontwikkeling in 2017 begon toen het liveservicegenre populair was, en dat de ontwikkeling maar door bleef gaan omdat er al zoveel tijd en geld in was gestoken. "Ik ben bang dat er met Marathon hetzelfde gebeurt. De ontwikkeling begon toen extraction shooters erg populair waren, en ik weet niet of dat nog het geval is. En nu hebben ze er zoveel geld in gestopt, en is het project het verst gevorderd van alle concepten, en ik weet niet zeker of het echt succesvol kan worden."

Vorig jaar werd aangekondigd dat Bungie aan een nieuwe Marathon-game werkt. In de jaren negentig, nog voordat het bedrijf opgekocht werd door Microsoft en de studio Halo: Combat Evolved uitbracht voor Xbox, timmerde Bungie al aan de weg met de Marathon-games - first person shooters met een futuristisch tintje. De nieuwe sci-fi PVP extraction-shooter laat spelers in de huid kruipen van cybernetische huurmoordenaars bekend als Runners, die een verloren kolonie op de planeet Tau Ceti IV verkennen en jacht maken op rijkdom en faam. Het spel is in ontwikkeling voor PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc.

Onlangs werd aangekondigd dat er 220 werknemers (oftewel 17 procent) van Destiny-ontwikkelaar Bungie worden ontslagen. Daarbovenop worden 155 Bungie-werknemers intern bij PlayStation aan de slag gezet en zullen 75 werknemers een nieuwe studio binnen PlayStation Studios vormen om daar verder te werken aan een nog niet onthulde sciencefictiongame. Bungie blijft werken aan de Destiny-franchise en Marathon.

Er gaat tot slot sinds kort een gerucht dat Bungie samen met een nieuwe Sony-studio onder leiding van voormalige Treyarch-mede-eigenaar Jason Blundell werkt aan een nieuwe sci-fi-actiegame.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error