'Voormalige Marathon-regisseur ontslagen bij Bungie vanwege wangedrag'
Nieuws

'Voormalige Marathon-regisseur ontslagen bij Bungie vanwege wangedrag'

Afgelopen maart werd er al een nieuwe regisseur bekendgemaakt

Christopher Barrett, de voormalige regisseur van de nieuwe Marathon-game, zou ontslagen zijn bij Bungie nadat meerdere vrouwelijke werknemers hem hadden beschuldigd van wangedrag.

Begin dit jaar bleek dat voormalige Valorant-regisseur Joe Ziegler, die in 2022 bij Bungie aan de slag ging, de regie van Marathon op zich nam. Het was toen niet bekend waarom hij het stokje van Barrett overnam.

Bloomberg claimt nu dat Barrett is ontslagen bij Bungie omdat hij zich onfatsoenlijk zou hebben gedragen op de werkvloer. Na klachten van minstens acht vrouwelijke werknemers zou er een intern onderzoek hebben plaatsgevonden, wat zou hebben geresulteerd in zijn ontslag.

Barrett zou aan meerdere vrouwelijke werknemers hebben verteld dat hij ze aantrekkelijk vond, hebben voorgesteld om 'Doen, durven of de waarheid' te spelen en hebben gesuggereerd dat hij ze kon helpen met het beklimmen van de carrièreladder dankzij zijn status en rol binnen de studio.

Aan Bloomberg laat Barrett het volgende weten: "Ik heb het gevoel dat ik mij altijd integer, respectvol en ondersteunend heb opgesteld naar mijn collega's. Velen van hen zie ik als hechte vrienden. Ik heb mijn communicatie nooit als ongewenst beschouwd en heb nooit gedacht dat ik ooit iemand ongemakkelijk had kunnen laten voelen. Als iemand ooit dat gevoel kreeg vanwege interactie met mij, dan spijt mij dat echt." Bungie-eigenaar Sony Interactive Entertainment liet weten "alle klachten over wangedrag erg serieus te nemen".

Eerder deze maand meldde Bloomberg-journalist Jason Schreier al dat het sentiment rondom de nieuwe Marathon bij Bungie "niet geweldig" is. "Er is een reden dat de game voor dit jaar gepland stond en een heel jaar werd uitgesteld. De mensen waar ik mee heb gepraat zijn een beetje pessimistisch over de mogelijkheid dat die deadline gehaald wordt. Maar we zullen zien. Ik weet niet precies wanneer de game uit moet komen, ergens in 2025, ik weet het niet zeker."

Schreier vergeleek de game zelfs met Suicide Squad: Kill the Justice League, waarvan de ontwikkeling in 2017 begon toen het liveservicegenre populair was, en dat de ontwikkeling maar door bleef gaan omdat er al zoveel tijd en geld in was gestoken. "Ik ben bang dat er met Marathon hetzelfde gebeurt. De ontwikkeling begon toen extraction shooters erg populair waren, en ik weet niet of dat nog het geval is. En nu hebben ze er zoveel geld in gestopt, en is het project het verst gevorderd van alle concepten, en ik weet niet zeker of het echt succesvol kan worden."

Vorig jaar werd aangekondigd dat Bungie aan een nieuwe Marathon-game werkt. In de jaren negentig, nog voordat het bedrijf opgekocht werd door Microsoft en de studio Halo: Combat Evolved uitbracht voor Xbox, timmerde Bungie al aan de weg met de Marathon-games - first person shooters met een futuristisch tintje. De nieuwe sci-fi PVP extraction-shooter laat spelers in de huid kruipen van cybernetische huurmoordenaars bekend als Runners, die een verloren kolonie op de planeet Tau Ceti IV verkennen en jacht maken op rijkdom en faam. Het spel is in ontwikkeling voor PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc.

Onlangs werd aangekondigd dat er 220 werknemers (oftewel 17 procent) van Destiny-ontwikkelaar Bungie worden ontslagen. Daarbovenop worden 155 Bungie-werknemers intern bij PlayStation aan de slag gezet en zullen 75 werknemers een nieuwe studio binnen PlayStation Studios vormen om daar verder te werken aan een nog niet onthulde sciencefictiongame. Bungie blijft werken aan de Destiny-franchise en Marathon.

Er gaat tot slot sinds kort een gerucht dat Bungie samen met een nieuwe Sony-studio onder leiding van voormalige Treyarch-mede-eigenaar Jason Blundell werkt aan een nieuwe sci-fi-actiegame.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!