'Voormalige Marathon-regisseur ontslagen bij Bungie vanwege wangedrag'
Nieuws

'Voormalige Marathon-regisseur ontslagen bij Bungie vanwege wangedrag'

Afgelopen maart werd er al een nieuwe regisseur bekendgemaakt

Christopher Barrett, de voormalige regisseur van de nieuwe Marathon-game, zou ontslagen zijn bij Bungie nadat meerdere vrouwelijke werknemers hem hadden beschuldigd van wangedrag.

Begin dit jaar bleek dat voormalige Valorant-regisseur Joe Ziegler, die in 2022 bij Bungie aan de slag ging, de regie van Marathon op zich nam. Het was toen niet bekend waarom hij het stokje van Barrett overnam.

Bloomberg claimt nu dat Barrett is ontslagen bij Bungie omdat hij zich onfatsoenlijk zou hebben gedragen op de werkvloer. Na klachten van minstens acht vrouwelijke werknemers zou er een intern onderzoek hebben plaatsgevonden, wat zou hebben geresulteerd in zijn ontslag.

Barrett zou aan meerdere vrouwelijke werknemers hebben verteld dat hij ze aantrekkelijk vond, hebben voorgesteld om 'Doen, durven of de waarheid' te spelen en hebben gesuggereerd dat hij ze kon helpen met het beklimmen van de carrièreladder dankzij zijn status en rol binnen de studio.

Aan Bloomberg laat Barrett het volgende weten: "Ik heb het gevoel dat ik mij altijd integer, respectvol en ondersteunend heb opgesteld naar mijn collega's. Velen van hen zie ik als hechte vrienden. Ik heb mijn communicatie nooit als ongewenst beschouwd en heb nooit gedacht dat ik ooit iemand ongemakkelijk had kunnen laten voelen. Als iemand ooit dat gevoel kreeg vanwege interactie met mij, dan spijt mij dat echt." Bungie-eigenaar Sony Interactive Entertainment liet weten "alle klachten over wangedrag erg serieus te nemen".

Eerder deze maand meldde Bloomberg-journalist Jason Schreier al dat het sentiment rondom de nieuwe Marathon bij Bungie "niet geweldig" is. "Er is een reden dat de game voor dit jaar gepland stond en een heel jaar werd uitgesteld. De mensen waar ik mee heb gepraat zijn een beetje pessimistisch over de mogelijkheid dat die deadline gehaald wordt. Maar we zullen zien. Ik weet niet precies wanneer de game uit moet komen, ergens in 2025, ik weet het niet zeker."

Schreier vergeleek de game zelfs met Suicide Squad: Kill the Justice League, waarvan de ontwikkeling in 2017 begon toen het liveservicegenre populair was, en dat de ontwikkeling maar door bleef gaan omdat er al zoveel tijd en geld in was gestoken. "Ik ben bang dat er met Marathon hetzelfde gebeurt. De ontwikkeling begon toen extraction shooters erg populair waren, en ik weet niet of dat nog het geval is. En nu hebben ze er zoveel geld in gestopt, en is het project het verst gevorderd van alle concepten, en ik weet niet zeker of het echt succesvol kan worden."

Vorig jaar werd aangekondigd dat Bungie aan een nieuwe Marathon-game werkt. In de jaren negentig, nog voordat het bedrijf opgekocht werd door Microsoft en de studio Halo: Combat Evolved uitbracht voor Xbox, timmerde Bungie al aan de weg met de Marathon-games - first person shooters met een futuristisch tintje. De nieuwe sci-fi PVP extraction-shooter laat spelers in de huid kruipen van cybernetische huurmoordenaars bekend als Runners, die een verloren kolonie op de planeet Tau Ceti IV verkennen en jacht maken op rijkdom en faam. Het spel is in ontwikkeling voor PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc.

Onlangs werd aangekondigd dat er 220 werknemers (oftewel 17 procent) van Destiny-ontwikkelaar Bungie worden ontslagen. Daarbovenop worden 155 Bungie-werknemers intern bij PlayStation aan de slag gezet en zullen 75 werknemers een nieuwe studio binnen PlayStation Studios vormen om daar verder te werken aan een nog niet onthulde sciencefictiongame. Bungie blijft werken aan de Destiny-franchise en Marathon.

Er gaat tot slot sinds kort een gerucht dat Bungie samen met een nieuwe Sony-studio onder leiding van voormalige Treyarch-mede-eigenaar Jason Blundell werkt aan een nieuwe sci-fi-actiegame.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld
Nieuws

Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld

Dat zijn een hoop bezorgde pakketjes

Het in 2019 uitgekomen Death Stranding is inmiddels door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld.

Dat maakte bedenker Hideo Kojima bekend via social media. De game is al sinds november 2019 verkrijgbaar, maar was in eerste instantie alleen op PlayStation 4 beschikbaar. Inmiddels is de game ook op PlayStation 5, pc, Xbox Series-consoles, Mac en smartphones speelbaar.

Vervolg Death Stranding 2: On the Beach staat gepland voor een release op 26 juni, zo werd onlangs bekendgemaakt. Diverse acteurs en actrices uit de eerste Death Stranding keren terug, waaronder Léa Seydoux, Norman Reedus en Troy Baker. Ook Shioli Kutsuna en Elle Fanning hebben rollen in de game.

De eerste Death Stranding is de eerste game die Kojima ontwikkelde met zijn studio Kojima Productions nadat hij de banden brak met uitgever Konami, waar hij de Metal Gear-reeks voor ontwikkelde. Het spel biedt een uniek concept, waarbij spelers door een post-apocalyptisch landschap lopen om pakketten te bezorgen. Zoals gebruikelijk bij games van Kojima worden gameplaysegmenten afgewisseld met soms langdurige filmpjes waarin vooral het verhaal en dialogen centraal staan.

Michel Musters beloonde Death Stranding in 2019 met een 9,5 op Gamer.nl: "Met Death Stranding behandelt Hideo Kojima grote thema’s als het hiernamaals, ouderschap, de connectie tussen mensen en zelfs klimaatverandering en het uitsterven van de mensheid. Hij brengt dit alles op even fabuleuze als verwarrende wijze in beeld. De kerngameplay – het vervoeren van pakketjes en ondertussen je evenwicht zien te bewaren – lijkt in eerste instantie tegenstrijdig simpel. Klikt het eenmaal, dan biedt het concept oneindig veel voldoening. Gecombineerd met de online functies die in de campagne zijn geïntegreerd, resulteert het in een van de meest unieke virtuele ervaringen ooit."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'
Nieuws

The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'

Ontwikkelaar geeft zijn mening over het einde van de eerste game

The Last of Us-ontwikkelaar Neil Druckmann heeft zich voor het eerst uitgesproken over een belangrijk plotpunt uit de gamereeks: wat hem betreft heeft Joel "de juiste keuze gemaakt".

Let op: Hierna volgen grote spoilers voor de eerste The Last of Us-game en het eerste seizoen van de gelijknamige HBO-serie.

In The Last of Us wordt het meisje Ellie naar een groep genaamd de Fireflies gebracht. Ellie is namelijk immuun voor een virus dat de gehele mensheid treft. De Fireflies zijn van plan om Ellie te opereren om er zo achter te komen of er een medicijn voor het virus gemaakt kan worden, maar zijn wel genoodzaakt haar te doden. Joel, de man waarmee Ellie de reis naar de Fireflies heeft afgelegd, besluit op het laatste moment echter de Fireflies te doden, Ellie te redden en haar zodra ze wakker wordt uit haar narcose te vertellen dat ze niets voor de mensheid kon betekenen.

Dit einde van The Last of Us heeft al jaren discussie bij gamers opgeleverd - heeft Joel de juiste keuze gemaakt? Regisseur Neil Druckmann heeft nu tegen IGN verteld dat hij van mening is dat Joel dat inderdaad heeft gedaan. "Ik geloof dat Joel de juiste keuze maakte. Als ik Joel was geweest, hoop ik dat ik ook zou kunnen doen wat hij deed om mijn 'dochter' te redden."

Craig Mazin, die samen met Druckmann de HBO-verfilming runt, geeft iets meer nuance. Ook hij geeft aan dat hij waarschijnlijk hetzelfde zou doen. "Maar ik zou graag denken dat ik het niet zou doen. Dat is ook juist het interessante moraal van het verhaal. En daarom is het einde van de eerste game zo spraakmakend en geweldig."

Het tweede seizoen van The Last of Us verfilmt het in 2020 verschenen The Last of Us: Part 2, dat zich vier jaar na de eerste game afspeelt. In de serie zit er echter vijf jaar tussen het eerste en tweede seizoen. De game wordt in ieder geval opgedeeld in meerdere seizoenen, al is nog niet bekend hoeveel precies. Het tweede seizoen bestaat uit zeven afleveringen. De eerste aflevering verschijnt op 14 april op HBO Max.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!