Tomb Raider-fan stond aan hoofd van ontwikkeling Remastered-collectie
Nieuws

Tomb Raider-fan stond aan hoofd van ontwikkeling Remastered-collectie

De fan in kwestie werkte daarvoor aan zijn eigen remasters

Timur Gagiev, een Tomb Raider-fan aan zijn eigen remasters van de Tomb Raider-games werkte, werd aangenomen om de ontwikkeling van Tomb Raider 1-3 Remastered te leiden.

Dat heeft Gagiev - die online de naam XProger gebruikt - laten weten op social media. Fans vroegen hem naar de progressie die hij boekte met de remasters (die hij OpenLara noemt). Hij liet daarop weten dat het project al een tijdje stilligt omdat hij bezig was met een droomproject.

"Ik ben Saber Interactive dankbaar dat ze mij vertrouwen hebben gegeven om het project te leiden en een droomteam samen te stellen bestaande uit echte fans." Hij laat weten dat hij de volledige vrijheid heeft gekregen bij de ontwikkeling.

Afgelopen week kwam Tomb Raider 1-3 Remastered uit op Nintendo Switch, PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One en pc. Het is een pakket met de eerste drie Tomb Raider-games. De graphics zijn verbeterd, al kan men op elk moment wisselen naar het oorspronkelijke uiterlijk van de games. Daarbij worden de uitbreidingen The Unfinished Business, The Gold Mask en The Lost Artifact meegeleverd.

De eerste drie Tomb Raider-games verschenen in de jaren negentig en maakten van hoofdpersonage Lara Croft een wereldwijde beroemdheid. In de games gaat de avonturierster op avontuur op allerlei locaties, van eeuwenoude grotten tot exotische steden. 

De remaster kwam vorige week in het nieuws vanwege een scherm bij het opstarten waarop wordt gewaarschuwd voor racistische content. Overigens werd afgelopen week ook de eerste artwork onthuld van wat vermoedelijk de nieuwe Tomb Raider-game van Crystal Dynamics is.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
PlayStation blijft zich zowel op singleplayer- als liveservicegames richten
Nieuws

PlayStation blijft zich zowel op singleplayer- als liveservicegames richten

Voor iedereen wat wils

Hermen Hulst, een van de CEO's van PlayStation, heeft aangegeven dat het bedrijf zich zowel op liveservicegames als singleplayertitels blijft richten.

Dat meldde hij in een interview met Famitsu (via Insider Gaming), waarin hij ook het belang van oudere franchise benadrukte. Meer daarover valt in dit Gamer.nl-nieuwsbericht te lezen.

"De game-industrie verandert constant door diverse factoren, waaronder technologische ontwikkelingen, nieuwe genres en nieuwe manieren om te spelen", aldus Hulst. "Een ding dat constant blijft, is dat mensen verlangen naar geweldige entertainmentervaringen. De aandacht die games krijgen groeit alleen maar. Dit zorgt ook voor meer concurrentie. Net zoals de vele andere bedrijven binnen de industrie moeten we veranderingen doorvoeren in onze bedrijfsvoering om een stabiele fundering te behouden." Volgens Hulst zal PlayStation dan ook "zich blijven richten op het ontwikkelen van liveservicegames, alsmede de verhaalgedreven singleplayertitels die onze spelers willen".

Sony heeft al enkele jaren een steeds grotere focus op liveservicegames, met wisseldne resultaten. Zo werd een The Last of Us-multiplayergame geannuleerd voordat hij uitkwam en was de multiplayershooter Concord maar enkele weken online voordat hij weer voorgoed verdween. Toch wordt er ook succes geboekt. Hulst haalde Helldivers 2 aan als voorbeeld voor een succesvolle, moderne liveservicegame. "We leren veel terwijl we onszelf aanleren om liveservicegames van hoge kwaliteit binnen Sony Interactive Entertainment te ontwikkelen. Helldivers 2 trok veel spelers aan dankzij een constante stroom aan nieuwe content, en de resultaten tonen de potentie van liveservicegames aan."

Tegelijkertijd brengt Sony inderdaad nog altijd singleplayergames uit, zoals eerder dit jaar Astro Bot en volgend jaar Death Stranding 2: On the Beach en Ghost of Yotei. Daarnaast werd eerder deze maand tijdens The Game Awards Naughty Dogs nieuwe game Intergalactic: The Heretic Prophet onthuld.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Stardew Valley is meer dan 41 miljoen keer verkocht
Nieuws

Stardew Valley is meer dan 41 miljoen keer verkocht

De ontwikkelaar werkt ondertussen aan nieuwe game Haunted Chocolatier

Wereldwijd zijn er meer dan 41 miljoen exemplaren van Stardew Valley verkocht.

Dat valt op de officiële website van de game te lezen. Het huidige verkoopaantal is in deze maand gemeten en dus het meeste recente verkoopaantal dat over de game bekend is gemaakt.

Stardew Valley is verkrijgbaar op pc, Nintendo Switch, PlayStation 4 en Xbox One. Duidelijk is dat meer dan 26 miljoen van de verkochte exemplaren om de pc-versie draait. Daarnaast is de Switch-versie 7,9 miljoen keer verkocht.

Afgelopen najaar kwam er nog een grote nieuwe update voor Stardew Valley uit. Nu deze beschikbaar is, zet ontwikkelaar Eric 'ConcernedApe' Barone zijn werk aan zijn volgende game weer voort. Haunted Chocolatier werd in 2021 aangekondigd. Spelers moeten in de game ingrediënten verzamelen om chocolade mee te maken en die vervolgens weer verkopen. Volgens Barone zit het spel echter vol met andere bezigheden, maar daar heeft hij nog niet veel over gedeeld. De game is in ieder geval ontwikkeling voor pc.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!