The Last of Us-multiplayergame geannuleerd
Nieuws

The Last of Us-multiplayergame geannuleerd

Naughty Dog zag het niet zitten een volledige live-service studio te worden

De multiplayergame gesitueerd in het The Last of Us-universum is definitief geannuleerd.

Dat maakte ontwikkelaar Naughty Dog bekend in een statement. Hoewel er voorheen geen officiële benaming naar buiten werd gecommuniceerd, noemt het bedrijf de game in het statement "The Last of Us Online'.

"Er is geen makkelijkere manier om dit te vertellen: we hebben de ongelooflijk moeilijke beslissing gemaakt om de ontwikkeling van deze game een halt toe te roepen. We begrijpen dat velen van jullie dit nieuws zwaar opvatten, zeker de The Last of Us Factions-gemeenschap die onze multiplayerambities vurig volgden." Factions was de naam van de multiplayermodus in de eerste The Last of Us.

De multiplayergame was rond dezelfde tijd dat dat het bedrijf aan The Last of Us: Part 2 werkte al in ontwikkeling. Het was altijd al de bedoeling dat de multiplayergame als losstaande ervaring zou uitkomen. Gedurende de jaren bracht Naughty Dog mondjesmaat informatie en artwork naar buiten. Eerder dit jaar gaf het bedrijf aan meer tijd nodig te hebben voor de game, maar volgens geruchten verliep de ontwikkeling achter de schermen stroef. Later in het jaar gingen er geruchten over ontslagen bij Naughty Dog en de mogelijkheid dat de ontwikkeling van de game was stopgezet.

"Terwijl we in de volledige productie zaten, werd de ongelooflijke schaal van onze ambitie ons helder. Om The Last of Us Online uit te brengen en te blijven ondersteunen zouden we onze gehele studio in de jaren na release moeten inzetten om content uit te blijven geven, wat een behoorlijke impact zou hebben op de ontwikkeling van toekomstige singleplayergames. We hadden dus de keuze uit twee mogelijkheden: een volledige live-service gamestudio worden of ons blijven richten op singleplayer verhalende games waar Naughty Dog bekend om staat."

Het mag voor zich spreken dat de studio voor die tweede optie heeft gekozen. Het bedrijf laat weten meer dan één "compleet nieuwe singleplayergames" in ontwikkeling te hebben, en in januari komt er een PS5-remaster uit van de tweede The Last of Us-game.

De afgelopen jaren is er onder PlayStation Interactive Entertainment-directeur Jim Ryan - die komend jaar vertrekt - een nieuwe strategie ingezet met een focus op live-service. In eerste instantie was het de bedoeling dat er tot en met maart 2026 twaalf verschillende live-service games door het bedrijf zouden worden uitgegeven, maar zes zijn inmiddels vertraagd tot ergens daarna. Waarschijnlijk viel The Last of Us Online ook onder een van die twaalf games. Het is niet bekend of het vertrek van Ryan te maken heeft met de huidige situatie rondom live-service op PlayStation.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error