The Last of Us-multiplayergame geannuleerd
Naughty Dog zag het niet zitten een volledige live-service studio te worden
De multiplayergame gesitueerd in het The Last of Us-universum is definitief geannuleerd.
Dat maakte ontwikkelaar Naughty Dog bekend in een statement. Hoewel er voorheen geen officiële benaming naar buiten werd gecommuniceerd, noemt het bedrijf de game in het statement "The Last of Us Online'.
"Er is geen makkelijkere manier om dit te vertellen: we hebben de ongelooflijk moeilijke beslissing gemaakt om de ontwikkeling van deze game een halt toe te roepen. We begrijpen dat velen van jullie dit nieuws zwaar opvatten, zeker de The Last of Us Factions-gemeenschap die onze multiplayerambities vurig volgden." Factions was de naam van de multiplayermodus in de eerste The Last of Us.
De multiplayergame was rond dezelfde tijd dat dat het bedrijf aan The Last of Us: Part 2 werkte al in ontwikkeling. Het was altijd al de bedoeling dat de multiplayergame als losstaande ervaring zou uitkomen. Gedurende de jaren bracht Naughty Dog mondjesmaat informatie en artwork naar buiten. Eerder dit jaar gaf het bedrijf aan meer tijd nodig te hebben voor de game, maar volgens geruchten verliep de ontwikkeling achter de schermen stroef. Later in het jaar gingen er geruchten over ontslagen bij Naughty Dog en de mogelijkheid dat de ontwikkeling van de game was stopgezet.
"Terwijl we in de volledige productie zaten, werd de ongelooflijke schaal van onze ambitie ons helder. Om The Last of Us Online uit te brengen en te blijven ondersteunen zouden we onze gehele studio in de jaren na release moeten inzetten om content uit te blijven geven, wat een behoorlijke impact zou hebben op de ontwikkeling van toekomstige singleplayergames. We hadden dus de keuze uit twee mogelijkheden: een volledige live-service gamestudio worden of ons blijven richten op singleplayer verhalende games waar Naughty Dog bekend om staat."
Het mag voor zich spreken dat de studio voor die tweede optie heeft gekozen. Het bedrijf laat weten meer dan één "compleet nieuwe singleplayergames" in ontwikkeling te hebben, en in januari komt er een PS5-remaster uit van de tweede The Last of Us-game.
De afgelopen jaren is er onder PlayStation Interactive Entertainment-directeur Jim Ryan - die komend jaar vertrekt - een nieuwe strategie ingezet met een focus op live-service. In eerste instantie was het de bedoeling dat er tot en met maart 2026 twaalf verschillende live-service games door het bedrijf zouden worden uitgegeven, maar zes zijn inmiddels vertraagd tot ergens daarna. Waarschijnlijk viel The Last of Us Online ook onder een van die twaalf games. Het is niet bekend of het vertrek van Ryan te maken heeft met de huidige situatie rondom live-service op PlayStation.