The Last of Us-multiplayergame geannuleerd
Gamer.nl
Nieuws

The Last of Us-multiplayergame geannuleerd

Naughty Dog zag het niet zitten een volledige live-service studio te worden

De multiplayergame gesitueerd in het The Last of Us-universum is definitief geannuleerd.

Dat maakte ontwikkelaar Naughty Dog bekend in een statement. Hoewel er voorheen geen officiële benaming naar buiten werd gecommuniceerd, noemt het bedrijf de game in het statement "The Last of Us Online'.

"Er is geen makkelijkere manier om dit te vertellen: we hebben de ongelooflijk moeilijke beslissing gemaakt om de ontwikkeling van deze game een halt toe te roepen. We begrijpen dat velen van jullie dit nieuws zwaar opvatten, zeker de The Last of Us Factions-gemeenschap die onze multiplayerambities vurig volgden." Factions was de naam van de multiplayermodus in de eerste The Last of Us.

De multiplayergame was rond dezelfde tijd dat dat het bedrijf aan The Last of Us: Part 2 werkte al in ontwikkeling. Het was altijd al de bedoeling dat de multiplayergame als losstaande ervaring zou uitkomen. Gedurende de jaren bracht Naughty Dog mondjesmaat informatie en artwork naar buiten. Eerder dit jaar gaf het bedrijf aan meer tijd nodig te hebben voor de game, maar volgens geruchten verliep de ontwikkeling achter de schermen stroef. Later in het jaar gingen er geruchten over ontslagen bij Naughty Dog en de mogelijkheid dat de ontwikkeling van de game was stopgezet.

"Terwijl we in de volledige productie zaten, werd de ongelooflijke schaal van onze ambitie ons helder. Om The Last of Us Online uit te brengen en te blijven ondersteunen zouden we onze gehele studio in de jaren na release moeten inzetten om content uit te blijven geven, wat een behoorlijke impact zou hebben op de ontwikkeling van toekomstige singleplayergames. We hadden dus de keuze uit twee mogelijkheden: een volledige live-service gamestudio worden of ons blijven richten op singleplayer verhalende games waar Naughty Dog bekend om staat."

Het mag voor zich spreken dat de studio voor die tweede optie heeft gekozen. Het bedrijf laat weten meer dan één "compleet nieuwe singleplayergames" in ontwikkeling te hebben, en in januari komt er een PS5-remaster uit van de tweede The Last of Us-game.

De afgelopen jaren is er onder PlayStation Interactive Entertainment-directeur Jim Ryan - die komend jaar vertrekt - een nieuwe strategie ingezet met een focus op live-service. In eerste instantie was het de bedoeling dat er tot en met maart 2026 twaalf verschillende live-service games door het bedrijf zouden worden uitgegeven, maar zes zijn inmiddels vertraagd tot ergens daarna. Waarschijnlijk viel The Last of Us Online ook onder een van die twaalf games. Het is niet bekend of het vertrek van Ryan te maken heeft met de huidige situatie rondom live-service op PlayStation.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel
Gamer.nl
Nieuws

Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel

Bethesda doet The Elder Scrolls 4: Oblivion morgen officieel uit de doeken.

Dat heeft de uitgever aangekondigd. De remaster wordt uit de doeken gedaan in een livestream van het bedrijf die te volgen is via YouTube en Twitch. De stream begint om 17.00 uur Nederlandse tijd. Verder heeft de uitgever nog niets over de remaster bekendgemaakt.

Dat Oblivion Remastered eraan komt, komt geenszins uit de lucht vallen. De afgelopen tijd gingen er al veel geruchten en lekten er verschillende screenshots. Een chatgesprek dat een X-gebruiker met Xbox Support had, wees er zelfs op dat de game vandaag uit zou komen. Dat blijkt nu in ieder geval niet te kloppen. Journalist Jeff Grubb gaf aan dat de game deze week zou uitkomen. Of dat zo is, is nog niet bekend. Over een eventuele releasedatum is nog niets bekend.

Volgens geruchten draait The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered op Unreal Engine 5. Zes elementen zouden op de schop gaan, namelijk 'stamina', 'sneak', 'archery', 'hit reaction', blocking' en de user interface. Verder zou het staminasysteem minder frustrerend zijn voor spelers, zodat mensen minder snel nauwelijks kunnen bewegen doordat de stamina op is, en de interface zou moderner en mooier zijn gemaakt.

Tot slot zouden er duidelijkere effecten zijn wanneer spelers of npc's worden geraakt tijdens gevechten. De remake wordt waarschijnlijk ontwikkeld door Virtuos, dat ook aan de remake van Metal Gear Solid 3: Snake Eater werkt.

Het spel komt voor zover bekend uit op Xbox Series X en S, PlayStation 5 en pc.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht
Gamer.nl
Nieuws

Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht

Allerlei facetten van de game zijn verbeterd

Afgelopen week is een forse 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht door Hexworks.

Met de update worden er grote wijzigingen doorgevoerd aan de in 2023 uitkomen actie-rpg. Zo wordt geboekte progressie in de online-co-op nu door beide spelers gedeeld en is er een Friend Pass-systeem, waardoor een tweede speler mee kan doen zonder dat diegene de game heeft gekocht.

Ook zijn er diverse verbeteringen aangebracht aan de gevechten en het rondbewegen in de spelwereld, waardoor de gameplay beter aanvoelt. Aanvallen en ontwijkmanoeuvres voelen sneller en is er nu een knop waarmee gesprongen kan worden. Wanneer wapens vijanden raken, is de impact ook beter voelbaar, en de user interface is op de schop gegaan om het simpeler en duidelijker te maken. De tutorial is ook verbeterd.

Er wordt al geruime tijd gewerkt aan een vervolg op Lords of the Fallen, die voor zover bekend in 2026 moet verschijnen. Het origineel kan nu met fikse korting worden aangeschaft op pc, PS5 en Xbox Series-consoles.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!