The Last of Us-multiplayergame geannuleerd
Nieuws

The Last of Us-multiplayergame geannuleerd

Naughty Dog zag het niet zitten een volledige live-service studio te worden

De multiplayergame gesitueerd in het The Last of Us-universum is definitief geannuleerd.

Dat maakte ontwikkelaar Naughty Dog bekend in een statement. Hoewel er voorheen geen officiële benaming naar buiten werd gecommuniceerd, noemt het bedrijf de game in het statement "The Last of Us Online'.

"Er is geen makkelijkere manier om dit te vertellen: we hebben de ongelooflijk moeilijke beslissing gemaakt om de ontwikkeling van deze game een halt toe te roepen. We begrijpen dat velen van jullie dit nieuws zwaar opvatten, zeker de The Last of Us Factions-gemeenschap die onze multiplayerambities vurig volgden." Factions was de naam van de multiplayermodus in de eerste The Last of Us.

De multiplayergame was rond dezelfde tijd dat dat het bedrijf aan The Last of Us: Part 2 werkte al in ontwikkeling. Het was altijd al de bedoeling dat de multiplayergame als losstaande ervaring zou uitkomen. Gedurende de jaren bracht Naughty Dog mondjesmaat informatie en artwork naar buiten. Eerder dit jaar gaf het bedrijf aan meer tijd nodig te hebben voor de game, maar volgens geruchten verliep de ontwikkeling achter de schermen stroef. Later in het jaar gingen er geruchten over ontslagen bij Naughty Dog en de mogelijkheid dat de ontwikkeling van de game was stopgezet.

"Terwijl we in de volledige productie zaten, werd de ongelooflijke schaal van onze ambitie ons helder. Om The Last of Us Online uit te brengen en te blijven ondersteunen zouden we onze gehele studio in de jaren na release moeten inzetten om content uit te blijven geven, wat een behoorlijke impact zou hebben op de ontwikkeling van toekomstige singleplayergames. We hadden dus de keuze uit twee mogelijkheden: een volledige live-service gamestudio worden of ons blijven richten op singleplayer verhalende games waar Naughty Dog bekend om staat."

Het mag voor zich spreken dat de studio voor die tweede optie heeft gekozen. Het bedrijf laat weten meer dan één "compleet nieuwe singleplayergames" in ontwikkeling te hebben, en in januari komt er een PS5-remaster uit van de tweede The Last of Us-game.

De afgelopen jaren is er onder PlayStation Interactive Entertainment-directeur Jim Ryan - die komend jaar vertrekt - een nieuwe strategie ingezet met een focus op live-service. In eerste instantie was het de bedoeling dat er tot en met maart 2026 twaalf verschillende live-service games door het bedrijf zouden worden uitgegeven, maar zes zijn inmiddels vertraagd tot ergens daarna. Waarschijnlijk viel The Last of Us Online ook onder een van die twaalf games. Het is niet bekend of het vertrek van Ryan te maken heeft met de huidige situatie rondom live-service op PlayStation.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Tweede grote Hades 2-update voegt god van de oorlog toe
Nieuws

Tweede grote Hades 2-update voegt god van de oorlog toe

Ook is de 'Final Confrontation' nu beschikbaar

De tweede grote update voor de early access-versie van Hades 2 is uitgekomen, genaamd Warsong Update.

Een van de grootste toevoegingen van de update is een nieuwe Olympian in de vorm van de god van de oorlog, oftewel Ares. Spelers kunnen diverse moves van dit personage overnemen en gebruiken. Ares kwam ook al in de eerste Hades voor, maar is van een redesign voorzien in het vervolg.

Verder is er een zogeheten 'Final Confrontation' toegevoegd voor mensen die het oppervlak bereiken aan het einde van de game. "Kom er achter wat er voorbij de Guardian of Olympus ligt... als je durft!"

Verder zijn er meer dan tweeduizend nieuwe ingesproken zinnen toegevoegd, is de Altar of Ashes verbeterd met nieuwe art en Arcada-effecten en zijn er diverse nieuwe details en interacties in de game te vinden, waaronder de mogelijkheid om een duet te zingen in de Crossroads.

Een compleet overzicht van alle inhoud van de update is op Steam te vinden, en hieronder kan een trailer worden bekeken waarin de nieuwe content ook wordt uitgelicht. Afgelopen oktober verscheen de eerste grote update voor de game.

Over Hades 2 gesproken: er ontstond eerder deze week enige controverse toen stemacteur Marin Miller, die de stem van Athena in beide Hades-game inspreekt, ontwikkelaar Supergiant Games min of meer beschuldigde van het recasten van het personage in verband met de huidige acteursstaking in de game-industrie. Hoewel niet direct de ontwikkelaar werd genoemd, werd er wel naar gehint met woorden als 'super' en 'giant' in caps lock geschreven. Supergiant Games bracht een beknopte reactie naar buiten waarin het bedrijf meldt dat er geen sprake is van een recast en dat het bedrijf wil blijven samenwerken met alle stemacteurs.

Hades 2 speelt zich in hetzelfde universum af als de eerste game, maar heeft ditmaal een vrouwelijk hoofdpersonage in de vorm van Melinoë. Dit is de zus van Zagreus - ze wordt ook wel de prinses van de onderwereld genoemd. Ze heeft als doel om Chronos te doden, de god van de tijd. Melinoë kan onder andere van hekserij gebruikmaken. Het vervolg op de succesvolle game is als early access-spel verkrijgbaar via Steam en Epic Games Store.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Friend Pass voor Split Fiction heeft cross-play-functionaliteit
Nieuws

Friend Pass voor Split Fiction heeft cross-play-functionaliteit

Degene die de game koopt kan met zoveel vrienden als gewenst spelen

De zogeheten 'Friend Pass' voor Split Fiction, waarmee een tweede persoon de game gratis mee kan spelen, bevat cross-play-functionaliteit. Het maakt dus niet uit op welk systeem de tweede persoon speelt.

Dat werd via een FAQ en onderstaande trailer onthuld. Net zoals It Takes Two, de vorige game van Hazelight Studios, wordt Split Fiction geleverd met een Friend Pass. Omdat de game alleen in co-op speelbaar is, hoeft maar één speler het spel aan te schaffen. De bijgeleverde Friend Pass kan vervolgens met een andere speler gedeeld worden om de game samen te doorlopen.

Nu is dus duidelijk dat het niet uitmaakt op welk systeem de betreffende vriend of vriendin speelt - de Friend Pass is geheel cross-play en werkt dus op alle platforms. Wanneer men de game samen doorloopt, maakt het dus niet uit wie er op pc, PlayStation 5 of Xbox Series-consoles speelt. Wel heeft iedereen een EA-account nodig om de game te spelen.

De FAQ onthult nog een interessant feitje over de Friend Pass: deze kan oneindig worden gebruikt met een onbeperkt aantal vrienden. Hoewel het niet aan meerdere spelers tegelijk uitgedeeld kan worden, betekent dit wel dan iemand die de game koopt, het spel eerst met iemand kan doorlopen en daarna weer met iemand anders. Het dus dus niet een code die maar eenmalig werkt.

Aangezien de persoon die de game heeft gekocht bepaalt vanaf en tot waar gespeeld wordt, kunnen er zelfs verschillende vrienden ingeroepen worden voor verschillende secties van de game. Mensen die de game via de Friend Pass spelen, slaan hun progressie wel op, mochten ze ooit bijvoorbeeld zelf de game aanschaffen en verder willen spelen. Trophies en Achievements worden echter alleen ontgrendeld door eigenaren van de game.

Tot slot kan Split Fiction ook geheel offline in co-op gespeeld worden op hetzelfde systeem als daar behoefte aan is. Daar is de Friend Pass logischerwijs niet voor nodig.

Hazelight specialiseert zich in het ontwikkelen van games die coöperatief gespeeld moeten worden. Split Fiction is dan ook een coöperatieve game: twee spelers besturen Mio en Zoe, twee schrijvers die worden ingehuurd om verhalen te creëren voor een technologie die deze verhalen kan simuleren. Het bedrijf dat ze inhuurt vangt de vrouwen echter in deze simulaties om hun ideeën te stelen.

Dankzij dit concept schakelen spelers in Split Fiction telkens tussen de twee verhalen van de hoofdpersonages. Een van de settings is futuristisch, terwijl het verhaal van het andere hoofdpersonage een fantasiesetting betreft. Natuurlijk moeten de personages - en dus de spelers - samenwerken om de verschillende uitdagingen te overkomen. Er zijn zwevende voertuigen, draken en spelers kunnen zich oprollen in magnetische ballen om puzzels vergelijkbaar met die uit Metroid Prime te klaren.

Split Fiction verschijnt op 6 maart voor pc (Steam), PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!