Sony werkt mogelijk aan twee verschillende PlayStation 6-modellen
Nieuws

Sony werkt mogelijk aan twee verschillende PlayStation 6-modellen

Het bedrijf zou twee verschillende 'SoCs' in ontwikkeling hebben

Sony zou twee 'SoCs' (System-on-a-Chip) voor PlayStation 6 in ontwikkeling hebben, wat zou kunnen wijzen op twee verschillende versies van de console.

Insider KeplerL2, die een betrouwbare reputatie heeft op het gebied van consolehardware, meldde dat op het NeoGAF-forum. Een SoC is een geïntegreerde schakeling die alle componenten van een computer (of in dit geval console) samenvoegt in de behuizing van een enkele chip.

Logischerwijs is daar maar één van nodig in een console. De vraag is dus waarom Sony aan twee verschillende versies zou werken voor de PlayStation 6. KeplerL2 speculeert dat het mogelijk komt omdat Sony twee verschillende versies van de PS6 wil uitbrengen - vergelijkbaar met de Xbox Series X en S - en dat "een van de consoles in ieder geval betaalbaar zal worden". Dat is echter puur speculatie van hem.

Een andere mogelijkheid is dat Sony volgende generatie een console en een handheld wil uitbrengen die nauw samenwerken. Volgens eerdere geruchten overweegt Microsoft ook een dergelijke strategie volgende generatie, deels gemotiveerd door het succes van de Nintendo Switch en soortgelijke apparaten zoals de Steam Deck. Sony experimenteert deze generatie ook al met draagbare gamesystemen in de vorm van de PlayStation Portal, al is dat apparaat vooral een doorgeefluik om PS5-games elders te ervaren.

Hoe dan ook is vooralsnog niets officieel bevestigd. Insider Gaming benadrukt echter dat KeplerL2 een over het algemeen betrouwbare bron is als het aankomt op hardware, en dat het brengen van dit gerucht daarom de moeite waard is.

Eerder deze week kwam er ook al een PlayStation 6-gerucht naar buiten. Sony zou wederom met AMD in zee gaan om de chip voor de console te fabriceren. De keuze zou mede op dit bedrijf zijn gevallen omdat dit backward compatibility met de PS4 en PS5 makkelijker maakt, aangezien AMD ook de chips voor die consoles heeft gemaakt.

De aanhoudende geruchten over de PlayStation 6 zijn opvallend, omdat Sony pas geleden nog de PlayStation 5 Pro heeft aangekondigd.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Xbox-baas ziet verplichte Xbox Series S-release voor games als voordeel
Nieuws

Xbox-baas ziet verplichte Xbox Series S-release voor games als voordeel

'Onze games zijn gebouwd op het feit dat ze op verschillende specificaties kunnen draaien'

Volgens Xbox-baas Phil Spencer blijven bedrijven verplicht om wanneer ze een Xbox Series-game uitbrengen, de game speelbaar te krijgen op zowel de Series X als Series S. Sterker nog: Spencer ziet het dankzij de vele verschillende handhelds die tegenwoordig bestaan juist als voordeel.

Sommige ontwikkelaars hebben in de loop der jaren kritiek geuit over de verplichting om games zowel draaiende te krijgen op Series X als Series S, zonder dat er grote verschillen qua aanwezige content zijn. Zo werd de Xbox Series-versie van Baldur's Gate 3 uitgesteld, al mocht de game uiteindelijk alsnog uitkomen zonder splitscreen co-op, en heeft Black Myth: Wukong-ontwikkelaar Game Science onlangs nog de Series S als schuldige aangewezen waarom de game niet op Xbox-consoles verkrijgbaar is.

In een interview met Destin Legarie laat Xbox-topman Phil Spencer nu weten dat de verplichting niet verdwijnt. "We denken er zelfs totaal het tegenovergestelde over. Met de toenemende populariteit van pc-handhelds en de onthulling van de Switch 2 bouwen we als ontwikkelaars op meer specificaties games, van apparaten met weinig kracht tot de apparaten die je via stroom in de muur aansluit. Ik zie het juist als een echt voordeel, want we richten ons al geruime tijd op de Series S. Onze games zijn dan ook gebouwd op het feit dat ze op vele verschillende specificaties kunnen draaien."

Later in het interview meldt hij: "Ik speel Indiana Jones (and the Great Circle) op de Series S en het ziet er geweldig uit. De console kan games van de huidige generatie op een prima manier afspelen. De meeste games moeten verschillende apparaten in het achterhoofd houden, en de specificaties van de Series S komt overeen met veel van de apparaten die tegenwoordig worden geïntroduceerd. Het is dan ook juist een belangrijk ontwerpaspect voor teams."

Spencer heeft al bevestigd dat Xbox ook onderzoek pleegt naar de mogelijkheid om een handheld uit te brengen, al liet hij wel weten dat het nog meerdere jaren kan duren voordat deze uitkomt.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bethesda-stemacteur ligt op intensive care, studio steekt hart onder de riem
Nieuws

Bethesda-stemacteur ligt op intensive care, studio steekt hart onder de riem

De acteur werd bewusteloos in zijn hotelkamer gevonden

Bethesda Game Studios heeft via social media stemacteur Wes Johnson een spoedig herstel gewenst, nadat de man die in verschillende games van de ontwikkelaar te horen is vorige week naar de intensive care werd gebracht.

Johnson spreekt al meer dan twintig jaar de stemmen in van diverse personages in Bethesda-games. Hij is dan ook in alle grote titels van Bethesda verschenen sinds het in 2002 uitgekomen The Elder Scrolls 3: Morrowind.

"Wes is niet alleen een ongelooflijk getalenteerd en essentieel onderdeel van onze games, maar ook een van onze meest gewaardeerde vrienden. We wensen hem het allerbeste en hopen dat hij snel opknapt", zo schrijft Bethesda.

Afgelopen week werd Johnson buiten bewustzijn gevonden in zijn hotelkamer in Atlanta. Hij zou daar een liefdadigheidsevenement rondom Alzheimer presenteren, maar kwam niet opdagen, waardoor er naar hem werd gezocht. Toen hij werd gevonden, was er nauwelijks een hartslag te vinden. Het is niet bekend wat er precies aan de hand is, maar Johnson ligt wel op de intensive care.

Er is een GoFundMe-pagina opgericht waarvan de opbrengsten naar Johnsons familie gaan om daarmee de medische kosten te betalen. De teller staat inmiddels op meer dan 143 duizend dollar.

Johnson speelde onder andere Fawkes in Fallout 3, Ron Hope in Starfield en Sheogorath in de The Elder Scrolls-games. Ook had hij rolletjes in televisieseries als Veep en The Wire.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!