PlayStation 5 Pro verschijnt op 7 november voor 800 euro
Nieuws

PlayStation 5 Pro verschijnt op 7 november voor 800 euro

De console heeft een grotere GPU, geavanceerde ray tracing en AI-upscaling genaamd PSRR

Sony deed vandaag de PlayStation 5 Pro uit de doeken. De Pro-versie van de PS5 verschijnt op 7 november en gaat 799,99 euro kosten.

Het bedrijf onthulde dit via een videopresentatie met Mark Cerny, die hoofdverantwoordelijk is voor de hardware van PlayStation, en een artikel op PlayStation Blog. De console komt zonder diskdrive, al kan hij wel uitgerust worden met de externe diskdrive die nu al te koop is. Deze diskdrive kost gemiddeld 120 euro. Daarnaast zit er geen standaard bij om de console op te plaatsen.

De PS5 Pro wordt wel geleverd met een SSD-schrijf van 2TB en een draadloze DualSense-controller. Ook Astro's Playroom staat standaard geïnstalleerd op de console, zoals het geval is bij alle PS5-modellen. Vanaf 26 september kan gereserveerd worden via de PlayStation Direct-winkel en diverse retailers.

De console lijkt erg op de huidige PlayStation 5-modellen, al zijn de drie zwarte 'strepen' in het midden nieuw. De lengte van de console is gelijk aan die van de oorspronkelijke PS5 en de breedte gelijk aan de huidige PS5-modellen. Naast dat men een diskdrive kan toevoegen aan de console, kan men ook de covers van de console vervangen zodra daar alternatieven voor beschikbaar komen.

De PlayStation 5 Pro leunt op drie verbeteringen ten opzichte van de huidige PS5-modellen: een grotere GPU, geavanceerde ray tracing en AI-upscaling genaamd PSSR. De grotere GPU zorgt volgens Sony voor 45 procent snellere rendering van gameplay, waardoor de ervaring "veel vloeiender" aanvoelt. De geavanceerde ray tracing zorgt er voor dat er dubbel zoveel en soms driedubbel zo snel lichtstralen getoond kunnen worden. PSRR, wat staat voor PlayStation Spectral Super Resolution, is een AI-gedreven opschalingstechnologie wat scherpere beeldkwaliteit op moet leveren.

Een van de belangrijkste verbeteringen dat dit alles op zou leveren, is dat gamers minder vaak hoeven te kiezen tussen de zogeheten Performance- en Fidelity-modi, of dat de verschillen tussen deze twee modi in ieder geval kleiner worden.

De PlayStation 5 Pro moet zowel bestaande als nieuwe games verbeteren door ze met een hogere framerate en meer details uit te rusten. Zo werden eerder uitgekomen games als Spider-Man 2, Ratchet and Clank: Rift Apart, The Last of Us: Part 2, Horizon Forbidden West, Gran Turismo 7 en Hogwarts Legacy getoond.

Daarbij kunnen meer dan 8500 PlayStation 4-games gebruikmaken van 'PS5 Pro Game Boost', waardoor de prestaties van deze games gestabiliseerd of verbeterd worden. Games die gratis updates ontvangen voor de PS5 Pro krijgen een 'PS5 Pro Enhanced'-label in de PlayStation Store.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
PlayStation-multiplayergame Foamstars is nu free-to-play
Nieuws

PlayStation-multiplayergame Foamstars is nu free-to-play

Game kwam begin dit jaar uit op PlayStation 5 en Playstation 4

De multiplayershooter Foamstars van Square Enix is sinds eind vorige week free-to-play.

Dat betekent dat iedereen met een moderne PlayStation-console de game nu kosteloos kan downloaden. Ook is er geen PlayStation Plus nodig om het spel met anderen te spelen. Toen Foamstars afgelopen februari uitkwam, was het nog een betaalde release, al konden PlayStation Plus-leden de game in de eerste maand van release gratis claimen.

Mensen die de game hebben gekocht ontvangen nu de game free-to-play is een gratis Legacy-cadeau, met daarin exclusieve items, zoals een uniek Slide Board-design, de titel 'Legacy' en twaalf exclusieve Bubble Beastie-kleurenskins.

Spelers kunnen third-person shooter Foamstars schuim afvuren. Door het op de grond te spuiten kan men zich er ook snel over voortbewegen, maar er kunnen ook complete bouwwerken mee worden gemaakt. Eerder gaf Square Enix al aan dat de game beneden verwachtingen presteerde.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Neva van Gris-makers komt ook naar naar PS4 en Mac
Nieuws

Neva van Gris-makers komt ook naar naar PS4 en Mac

De game verschijnt op 15 oktober ook voor PS5, Xbox Series, Switch en pc

Neva, de nieuwe game van Gris-ontwikkelaar Nomada Studio, verschijnt op release ook voor PlayStation 4 en Mac.

Dat heeft de studio aangekondigd. Eerder werd al aangekondigd dat het spel op 15 oktober voor PlayStation 5, Xbox Series-consoles, Nintendo Switch en pc (via Steam) beschikbaar komt.

Neva wordt zoals gezegd ontwikkeld door Nomada Studio, de ontwikkelaar van het geprezen indiespel Gris. De nieuwe game combineert platformsecties, puzzels en gevechten. Het spel draait om Alba en haar band met een wolf. Samen verkennen ze een stervende wereld. Daarbij is de user interface minimaal en wordt de unieke grafische stijl van Gris voortgezet.

Hieronder kan naast de aankondigingstweet voor de PS4- en Mac-versie ook een eerder verschenen trailer van de game worden bekeken.

View post on X
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Cameraperspectief verandert moeilijkheidsgraad in Metal Gear Solid Delta
Nieuws

Cameraperspectief verandert moeilijkheidsgraad in Metal Gear Solid Delta

Het nieuwe perspectief maakte de game in eerste instantie te makkelijk

De moeilijkheidsgraad van het aankomende Metal Gear Solid Delta: Snake Eater wordt aangepast afhankelijk van welk cameraperspectief de speler gebruikt.

Dat laat creative producer Yuji Korekado weten in een interview met Famitsu (via VGC). Hij laat daarbij weten dat mensen wanneer ze de game beginnen moeten kiezen uit de 'oude' camerastandpunt die vaststaat, en een nieuwe camera in derdepersoonsperspectief die spelers naar gelieve kunnen bewegen.

Korekado legt uit waarom dit zo is: "De moeilijkheidsgraad van de game verandert drastisch afhankelijk van het perspectief. De nieuwe camera heeft een wijder, lineairder gezichtsveld en geeft je de mogelijkheid om te schieten terwijl je beweegt, dus dat is makkelijker dan we verwacht hadden. Maar toen we de moeilijkheidsgraad naar de nieuwe camera aanpasten, werd de game met de oude camera weer te moeilijk, dus besloten we er twee aparte modi van te maken. De oude camera is vergelijkbaar met de moeilijkheidsgraad van het origineel, en de nieuwe camera geeft een nieuwe uitdaging."

De remake van Metal Gear Solid 3 werd vorig jaar voor PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc aangekondigd. Snake Eater speelt zich af in 1964, ver voor de andere hoofddelen in de Metal Gear-reeks. In het spel moeten spelers als een FOX-agent genaamd Naked Snake de Russische raketgeleerde Nikolai Stephanovich Sokolov zien te redden en een superwapen zien te saboteren.

Waar in andere Metal Gear-games vooral stedelijke en industriële gebieden worden verkend, doen spelers in Snake Eater een jungle aan. Naast stealth, actie en verhalende elementen bevat het spel ook survivalelementen. Zo kan er op dieren gejaagd worden en moeten spelers hun wonden en breuken helen. De remake draait in Unreal Engine 5.

Metal Gear Solid Delta: Snake Eater verschijnt op Xbox Series X en S, PlayStation 5 en pc. Een releasedatum is nog altijd niet bekend, er gaan er wel geruchten dat de game pas in 2025 uitkomt.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!