Sony werkt aan AI-gamepersonages die reageren op vragen van spelers
In een inmiddels verwijderde video beantwoordde Aloy vragen
Sony experimenteert met door kunstmatige intelligentie aangedreven gamepersonages die daadwerkelijke vragen van spelers kunnen beantwoorden.
Dat blijkt uit een gelekte video op YouTube die inmiddels weer is verwijderd, maar wel wordt beschreven door The Verge. In de video is blijkbaar te zien hoe Aloy uit de Horizon-franchise reageert op een speler die zijn of haar stem gebruikt om het personage vragen te stellen.
Daarbij gebruikt Aloy een door AI aangedreven stem en gezichtsanimaties om antwoorden te formuleren. In de video benadrukt Sony dat het om een prototype gaat die in samenwerking met Guerrilla Games is gemaakt om de technologie intern bij Sony te presenteren.
De techdemo gebruikt Whisper van OpenAI, Llama 3, GPT-4 en Sony's eigen Emotional Voice Synthesis (EVS). Voor de gezichtsanimaties wordt Sony's Mockingbird-technologie gebruikt.
Hoewel de demo op een pc loopt, experimenteert Sony volgens de video ook op PlayStation 5, en zou dit weinig extra rekenkracht vergen. Volgens Sony's Sharwin Raghoebardajal, die aan het woord is in de video, is dit nog maar een "glimp" van wat mogelijk is met de technologie. Hoewel de demo nog niet heeft geresulteerd in echte toepassingen in games, is het mogelijk dat Sony dit in de toekomst in zijn spellen wil implementeren.