Sony's Mark Cerny houdt technische seminar over PlayStation 5 Pro
Nieuws

Sony's Mark Cerny houdt technische seminar over PlayStation 5 Pro

Bijna 40 minuten aan informatie over de console

Er is een uitgebreide video uitgebracht waarin Mark Cerny, de hoofdarchitect van PlayStation-consoles, details geeft over de technische aspecten van de dit najaar uitgekomen PlayStation 5 Pro.

De 37 minuten durende video lijkt voor de release van de PS5 Pro te zijn opgenomen. Het wordt niet duidelijk waarom de video nu pas is gedeeld in plaats van voordat de console uitkwam.

In de video treedt Cerny in detail over de verbeterde GPU van AMD en wordt gepraat over een "sterkere samenwerking" tussen Sony en de chipfabrikant. De nieuwe GPU combineert wat er al mogelijk was op de PS5 met geavanceerdere architectuur die door AMD in 2022 werd geïntroduceerd. Dit wordt gecombineerd met geavanceerde ray tracing-technologie en custom machine learning ('PSSR') dat specifiek voor de PS5 Pro is ontwikkeld.

Daarbij benadrukt Sony dat er een langdurige samenwerking met AMD is afgesloten voor 'Project Amethyst', dat als doel heeft om hardware-architectuur te creëren dat zowel betere graphics als betere machine learning mogelijk maakt. Het ligt in de lijn der verwachting dat dit een essentieel onderdeel wordt van de PlayStation 6-ontwikkeling. Er gingen voorheen al geruchten dat Sony weer met AMD in zee zou gaan voor de PS6-chips, mede om er voor te zorgen dat de console backward compatible is met de PS4 en PS5.

De PlayStation 5 Pro kan aangeschaft worden voor 799,99 euro. De console wordt zonder diskdrive geleverd, al kan hij wel uitgerust worden met de externe diskdrive die los te koop is. Deze diskdrive kost gemiddeld 120 euro. Daarnaast zit er geen standaard bij om de console verticaal te plaatsen. De PS5 Pro wordt wel geleverd met een SSD-schrijf van 2TB en een draadloze DualSense-controller. Ook Astro's Playroom staat standaard geïnstalleerd op de console, zoals het geval is bij alle PS5-modellen.

Ondanks de grotere hoeveelheid kracht in de console ten opzichte van de reguliere PS5, klagen sommige eigenaren ook over technische mankementen in bepaalde spellen - al hebben diverse ontwikkelaars al een extra patch uitgebracht in een poging dit weer te verhelpen.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Update: Bluepoint en Bend hoorden over annulering van games voordat het nieuws brak
Nieuws

Update: Bluepoint en Bend hoorden over annulering van games voordat het nieuws brak

Eén van de geannuleerde games was een God of War-spel

Update: Jason Schreier heeft laten weten dat de werknemers van Bend Studio en Bluepoint Games nog voordat het nieuws over de annulering van hun liveservicegames naar buiten kwam verwittigd werden.

Dat liet de journalist via social media weten. Schreier brak vorige week ook het nieuws over de annuleringen van de games. De onderstaande claim van Jeff Grubb dat werknemers het nieuws over de annuleringen via het nieuwsbericht te horen kregen, blijkt dus onjuist.

Oorspronkelijk bericht:
De werknemers van Bluepoint Games en Bend Studio zouden via de nieuwsberichten die naar buiten kwamen hebben gehoord over de annulering van de liveservicegames waar ze aan werkten.

Vorige bleek dat Sony twee onaangekondigde liveservicegames heeft geannuleerd - een van Bluepoint Games en een van Bend Studio. Een van de games was een God of War-spel.

Journalist Jeff Grubb claimde in zijn Game Mess-podcast dat de werknemers van bovengenoemde studio's niet van te voren op de hoogte waren gesteld van de annuleringen, maar dit tegelijk met gamers wereldwijd hoorden via het Bloomberg-artikel.

Grubb: "Ik heb het uitgezocht en het is waar. De twee studio's kwamen er tegelijk met iedereen achter. Dus mensen kwamen op hun werk aan en vroegen zich af wat de volgende stappen waren. Ze zullen een nieuw idee aan Sony moeten pitchen, en het landschap van wat mogelijk is, is drastisch veranderd."

In dezelfde podcast gaf Grubb ook aan dat de games deels geannuleerd zijn door het falen van Concord vorig jaar. "Dit is gebeurd vanwege Concord. Dat zou duidelijk moeten zijn, het is wat ik heb gehoord. Sony was geschokt vanwege Concord en ze gaan nu langs elke studio en herwaarderen elk project. Zeker wanneer het om een liveservicegame gaat is er veel frictie aanwezig (vanuit Sony), waardoor er minder kans is dat het uitkomt."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
EA's Origin-launcher verdwijnt in april
Nieuws

EA's Origin-launcher verdwijnt in april

Gebruikers worden aangeraden over te stappen naar de EA-app

Electronic Arts stopt op 17 april voorgoed met de Origin-launcher. Alle gebruikers moeten dan overstappen op de bestaande EA-launcher.

De Origin-launcher voor pc werd in 2011 geïntroduceerd en konden via het programma de games van EA beheren. In 2020 bracht het bedrijf echter de vervangende EA-app uit, gevolgd door de volledige release twee jaar later.

Aangezien er alleen maar een 32-bit-versie van Origin beschikbaar is en Microsoft stopt met het ondersteunen van 32-bit-software op Windows, moet iedereen dus overstappen naar de EA-app waar wel een 64-bit-versie van beschikbaar is.

Mensen die Origin nog gebruiken kunnen volgens EA moeiteloos overstappen naar de EA-app. Nadat men is aangemeld kan men daar alle games en geboekte voortgang vinden. Mogelijk zullen echter niet alle oudere mods ondersteund worden in de EA-app.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!