PlayStation wil zich meer richten op uitbrengen van pc-versies van games
'Daardoor kan een game groeien'
Sony PlayStation wil om de winst te verhogen meer inzetten op de pc-versies van zijn spellen.
Dat heeft PlayStation-voorzitter en Sony-directeur Hiroki Totoki laten weten aan investeerders na het bekendmaken van de kwartaalcijfers van het bedrijf. Totoki werd gevraagd waarom de omzet is gestegen, maar de winst niet, en of er plannen zijn om dat te verbeteren.
Totoki antwoordde dat het samenhangt met hardware en software. Het zou heel moeilijk zijn om de kosten voor hardwareproductie omlaag te krijgen in vergelijking met vorige generaties, onder andere vanwege de gestegen prijzen van componenten in de console.
Vervolgens praatte Totoki over first-party-games van Sony zelf. "In het verleden wilden we consoles populair maken en dat was het hoofddoel van first-party-games. Hoewel dit nog klopt, is het ook een kwestie van synergie. Als je sterke first-party-content hebt - niet alleen op console, maar ook op andere platforms, zoals computers - kan een first-party-game groeien door multiplatform te zijn. Dit kan weer bijdragen aan een hogere operationele winst, dus daar wil ik proactief aan werken."
Sony brengt sinds enkele jaren diverse first-party-games naar pc, zoals games in de Horizon-, God of War- en The Last of Us-reeks. Vaak gaat het echter om spellen die al enkele jaren verkrijgbaar zijn op PlayStation-consoles. Onlangs verscheen echter Helldivers 2, een multiplayer-co-op-game die tegelijkertijd op PlayStation 5 en pc uitkwam. Hoewel niet bevestigd, zou Totoki's strategie wel eens kunnen betekenen dat sommige PlayStation-games sneller op pc beschikbaar komen.
De focus op games op meer systemen aanbieden is niet uniek voor Sony: Microsoft geeft zijn Xbox-games al geruime tijd tegelijk op Xbox-consoles en pc uit. Daarbij gaan er geruchten dat er diverse console-exclusives naar concurrerende platforms komen. Het bedrijf onthult vanavond om 21:00 uur meer details over deze multiplatformstrategie.