PlayStation-baas: 'Balans tussen ai en menselijke touch cruciaal bij gameontwikkeling'
Er komt volgens Hermen Hulst mogelijk vraag naar beide soorten ervaringen
Hermen Hulst, de mede-ceo van Sony Interactive Entertainment, heeft zich uitgesproken over het gebruik van artificiële intelligentie bij gameontwikkeling. Volgens hem is het belangrijk om de balans te houden tussen het gebruik van ai en een menselijke touch.
Dat meldt hij in een interview met de BBC. Hij geeft daarbij aan dat ai inderdaad een steeds grotere rol krijgt binnen ontwikkeling, maar dat het menselijke aspect onvervangbaar blijft. "Ik verwacht dat er een tweedelige vraag komt in gaming: de vraag naar ai-gedreven innovatieve ervaringen, en naar met de hand gemaakte, uitgedachte content. De juiste balans vinden tussen ai gebruiken de menselijke touch behouden wordt cruciaal."
Het gebruik van artificiële intelligentie bij gameontwikkeling komt steeds vaker voor. Eerder dit jaar kwam er een onderzoek naar buiten waaruit bleek dat bijna twee derde van alle gameontwikkelaars ai gebruiken in meer of mindere mate. Onlangs gaf SpaceX- en Tesla-oprichter Elon Musk nog aan dat hij met zijn ai-bedrijf xAI een gamebedrijf op wil richten om games "weer geweldig te maken".
In een uitgebreid artikel van Gamer.nl over het gebruik van ai bij gameontwikkeling blijkt dat Nederlandse ontwikkelaars ai nog niet zien als een simpele 'genereer-een-game-knop', maar wordt wel toegegeven dat het voor steeds meer toepassingen binnen gameontwikkeling wordt gebruikt.