'Bijna twee derde van studio's gebruikt AI voor game-ontwikkeling'

'Bijna twee derde van studio's gebruikt AI voor game-ontwikkeling'

Dat blijkt uit een onderzoek uitgevoerd namens Unity

Bijna twee derde van gamestudio's zou al artificiële intelligentie gebruiken binnen het ontwikkelproces.

Dat blijkt uit een onderzoek van marktonderzoeker CIST in opdracht van game-enginemaker Unity (via Game Developer). "62 procent van de ondervraagden meldt dat ze AI gebruiken tijdens hun workflow. Het gaat voornamelijk om het snel kunnen maken van prototypes, voor concepten, het creëren van assets en het opbouwen van spelwerelden", aldus Unity.

71 procent van de ontwikkelaars die aangeven AI te gebruiken, meldt dat het er voor zorgt dat ze sneller te werk kunnen gaan. Daarbij gaf 38 procent aan dat ze aarzelen om AI te gebruiken.

Het gebruik van AI binnen game-ontwikkeling is nog altijd controversieel, omdat het in potentie banen kan kosten. Er vallen sinds vorig jaar al veel ontslagen in de game-industrie, en het gebruik van AI bij ontwikkeling zou daar aan kunnen bijdragen.

De uitslagen van het bovenstaande onderzoek zijn echter niet verrassend - diverse ontwikkelaars en uitgevers hebben zich al positief uitgesproken over het gebruik van AI tijdens game-ontwikkeling. Andrew Wilson, de CEO van Electronic Arts, gaf onlangs nog aan dat het bedrijf AI volledig omarmt, dat het de ontwikkelling van games dertig procent efficiënter maakt en de doelgroep met minstens vijftig procent vergroot. 

Hoe vond je dit artikel?

Gemiddeld krijgt dit artikel 0.00 van de 5 sterren.
Artikel als favoriet toevoegen

Weet je zeker dat je de comment van wilt verwijderen?

""

Reacties

Meeste likesNieuwsteOudste
Login of maak een account en praat mee!
test

Persoonlijk verwacht ik zeker dat AI onderdelen binnen de industrie zal versoepelen, inderdaad met name in het maken van prototypes voor ideeën. AI zie ik ook meer als een schets, maar uiteindelijk moet een persoon die verder uitwerken tot iets functioneels en moois.

0

Je moet het niet zien als AI die een volledige taak overneemt. Het wordt vooral gebruikt om tijd te besparen in het vinden van oplossingen voor specifieke problemen. Ik gebruik nooit meer Google (de belangrijkste reden achter de paniekachtige acties van Google om snel een AI concurrent op de markt te gooien, ze zagen het aantal bezoekers hard achteruit gaan), want dan moet je namelijk een goeie zoekopdracht formulieren die generiek is, resultaten filteren ( en de overbodige reclame) en per resultaat nog maar bekijken of dat wel toepasbaar is op jouw probleem en daarna toepassen in jouw project. Een AI kun je een veel gerichtere vraag stellen met de specifieke code uit je project, de AI geeft jouw code terug met benodigde aanpassingen. Dit scheelt echt bakken met tijd. Je kan de code echter nooit klakkeloos overnemen, kan wel maar is (vind ik) bad practice en lui. Dus in die zin klopt het helemaal wat je zegt dat je het moet zien als schets. Software tests kun je wel prima laten schrijven door een AI, maar ook daar zul je het nog moeten nalopen of alle mogelijke uitkomsten gecoverd zijn. Maar je hebt veel sneller een basis. Er is ook al gezegd dat de ontwikkelaars die zich zorgen moeten maken om hun baan degene zijn die geen AI gebruiken.

[Reactie gewijzigd door op 19 maart 2024 - 17:32]

0
test

Persoonlijk ben ik een docent, schrijver en werk ik wel eens in UE of RPG Maker. Voor mijn schrijven gebruik ik weleens AI om taalfouten te corrigeren of tekeningen te maken als notities, ik schrijf fantasy, dus is het handig om AI art een tekening te laten maken van een dier of plek, zodat ik een beeld voor mij heb om te beschrijven en gebruiken. In mijn rol als wiskunde docent gebruik ik wel eens AI om opgaven of contexten te bedenken, maar sommige programma's staan nog iets te veel in hun kinderschoenen om het functioneel te doen (LessonUp *kuch*). Als ik een volledige uitwerking wil, is het nooit volledig genoeg of zo vormgegeven dat ik net zoveel tijd ben verloren om alles netjes te maken. ChatGPT is een voorbeeld van dat laatste, want ik kan niet zomaar iets kopieëren en plakken... ik moet dan screenshots maken.

0
test

Je kunt nu nog misschien niet code 100% overnemen, maar over een paar jaar zijn wij als developer/coders niet meer nodig, en is alleen nog een 'designer' nodig.

0
test

Als ze dit soort tool gebruiken zie ik niet waarom die prijzen van de games nog zo hoog zijn. Die mogen dan weer naar beneden, maarja zal wel niet gebeuren want geld enzo...

0

Aanbevolen voor jou