PlayStation 5 Pro versus PlayStation 5: alle verschillen
Nieuws

PlayStation 5 Pro versus PlayStation 5: alle verschillen

Een stuk krachtiger dan de standaard PlayStation 5

De Pro-versie is vanaf 7 november beschikbaar. Het is dan ook hoog tijd om dieper in te gaan op de voor zover bekende verschillen tussen de standaard PlayStation 5 en de PlayStation 5 Pro.

Dit artikel is op 10 september 2024 bijgewerkt met de onthulling van de PS5 Pro.

Na de aankondiging tijdens de technische presentatie van PlayStation is het duidelijk dat de Pro een krachtigere console is dan de PlayStation 5. De PlayStation 5 Pro is vanaf 7 november beschikbaar voor 799,99 euro. Hieronder hebben we de grootste verschillen tussen het lanceermodel en de nieuwe Pro-versie op een rijtje gezet.

Grootste verschillen tussen de PlayStation 5 en PlayStation 5 Pro

PlayStation 5

Prijs: 449,99 euro

Edities: Digitaal en disk drive-versie.

Opslag: 1TB.

GPU: 10,28 teraflops
Afmetingen: 39 x 9,2 x 26 centimeter.

Verticale stand: Inbegrepen.

PlayStation 5 Pro

Prijs: 799,99 euro.

Edities:
Alleen digitaal (kan wel apart een disk drive aanschaffen).

Opslag: 2TB.

GPU: 16,7 teraflops (rendert 45% sneller).
Afmetingen: 39 x 9,2 x 21,6 centimeter.

Verticale stand: Moet apart worden gekocht.

Bevat de volgende elementen die de PS5 niet heeft:
AI-verbeteringen (PSSR), Advanced Ray Tracing, PS5 Pro Game Boost.

Prijsverschil PlayStation 5 Pro & PlayStation 5

De originele PlayStation 5 is momenteel verkrijgbaar voor 449,99 euro, terwijl de PlayStation 5 Pro aanzienlijk duurder is. De PlayStation 5 Pro kost 799,99 euro, exclusief verticale stand. Bovendien wordt de Pro geleverd zonder disk drive; als je die wilt toevoegen, betaal je daarvoor nog eens 119,99 euro extra.

Verbeterde specs van de PlayStation 5 Pro

Het grootste verschil tussen de PS5 Pro en het reguliere model zit in de gpu.

De gpu van de originele PlayStation 5 bevat 10,28 teraflops, een meeteenheid van de rekenkracht in pc of console, waar dat aantal bij de PlayStation 5 Pro volgens specificaties van Sony op 16,7 teraflops ligt.

In de praktijk betekent dit dat de PS5 Pro, volgens het bedrijf, 45 procent sneller rendert dan het originele model. Games zijn in theorie mooier en sneller dus, met dank aan technologie die qua kracht naar verluidt vergelijkbaar is met een Nvidia 3080Ti- of Radeon RX 7800 XT-videokaart. 

Raytracing, een realistische manier om licht te simuleren, profiteert hier ook van. De kwaliteit wordt volgens Sony verdubbeld of verdrievoudigd ten opzichte van de PS5. Net als de reguliere PS5 heeft de PS5 Pro een 8-core Zen 2-cpu. De console bevat 2GB aan extra DDRR5-RAM voor meer rekenkracht, en de voeding gebruikt maximaal 390 watt ten opzichte van de 350 watt die de normale PS5 gebruikt. Ook wordt Wi-Fi 7 ondersteund, ten opzichte van Wi-Fi 6 op de PS5.

AI-verbeteringen Playstation 5 Pro

Met behulp van AI-tools en machine learning moet de PlayStation 5 Pro tot 8K-resoluties gaan ondersteunen, iets wat de PlayStation 5 niet kan. Een van de tools die gebruikt wordt is het nieuwe PlayStation Spectral Super Resolution (PSSR). In de toekomst wil Sony dat dit gaat leiden tot games die draaien op 4K en 120fps, en 60 frames per seconde wanneer je in 8K-resolutie speelt. Dit is nog niet mogelijk op de PlayStation 5 Pro.

Grotere SSD

De SSD van de PS5 Pro biedt 2 TB aan opslagcapaciteit, terwijl de PS5 beschikt over 1 TB.

Diskdrive PlayStation 5 Pro

De PlayStation 5 Pro wordt geleverd zonder ingebouwde diskdrive, maar kan wel worden uitgerust met de externe diskdrive die momenteel al verkrijgbaar is. Dit geldt ook voor de PlayStation 5 Slim, maar niet voor het originele model van de PlayStation 5. Een losse diskdrive kost 120 euro.

Afmetingen PlayStation 5 Pro

De hoogte van de PlayStation Pro is gelijk aan die van het originele model (39 centimeter), terwijl de breedte overeenkomt met die van de PS5 Slim (21,6 centimeter).

Bekijk voor alle informatie rondom de PS5 Pro ook in ons overzicht.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Horizon-mmo van NCSoft is mogelijk geannuleerd
Nieuws

Horizon-mmo van NCSoft is mogelijk geannuleerd

Niet te verwarren met de Horizon-multiplayergame van Guerrilla Games

Er gaan berichten dat de mmo gebaseerd op de Horizon-franchise die volgens geruchten in ontwikkeling was bij NCSoft, is geannuleerd.

Er gaan al enkele jaren geruchten over een mmo gebaseerd op de Horizon-franchise die werd ontwikkeld bij het Zuid-Koreaanse NCSoft. Vorig jaar kwam naar buiten dat de mmo mogelijk als subtitel 'Land of Salvation' had en op Unreal Engine 5 draaide. De mmo was volgens de geruchten in ieder geval in de maak voor pc en mobiel - een PlayStation-versie werd niet vermeld.

De Koreaanse publicatie MTN (via ResetEra) claimt nu dat het project naar het schijnt is geannuleerd. Een reden werd niet gegeven, maar er zouden meerdere projecten bij de ontwikkelaar zijn geannuleerd na een onderzoek over hoe succesvol de spellen in ontwikkeling bij de studio zouden kunnen worden.

Overigens is het belangrijk om te beseffen dat de Horizon-mmo los staat van een andere liveservicegame gebaseerd op Horizon waar Guerrilla Games aan werkt. Guerrilla liet eind 2022 weten de Horizon-reeks te willen uitbreiden met een multiplayergame. Via een vacature bevestigde men dat het om een "nieuwe cast aan personages" en een "unieke grafische stijl" ging. Begin 2023 lekten er mogelijke vroege beelden uit van het spel, waarin inderdaad een nieuwe grafische stijl getoond werd.

Sony gaf enkele jaren geleden al aan minstens twaalf liveservicegames in ontwikkeling te hebben. Enkele van die projecten zijn al uitgekomen, waaronder het succesvolle Helldivers 2 en het gefaalde Concord. Naughty Dogs The Last of Us-multiplayergame werd geannuleerd en ook liveservicegames van Bluepoint Games en Bend Studio zijn afgelopen week geannuleerd. Een van die games draaide om de God of War-franchise.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Vertrokken Dragon Age: The Veilguard-regisseur kreeg aanbod dat ze 'niet kon weigeren'
Nieuws

Vertrokken Dragon Age: The Veilguard-regisseur kreeg aanbod dat ze 'niet kon weigeren'

Het gaat wederom om een rpg of game met rpg-elementen

De bij Bioware vertrokken Dragon Age: The Veilguard-regisseur Corine Busche heeft laten weten dat ze een aanbod kreeg om ergens anders te werken "die ze niet kon weigeren".

Dat heeft ze in een statement aan Eurogamer laten weten. Ze vertelde daarbij dat het om een game gaat die binnen het rpg-genre valt, maar meer details gaf ze nog niet.

Busche laat daarbij weten dat ze "heeft gedaan wat ze wilde doen bij Bioware. Ik wilde er gaan werken om de koers te corrigeren. Ik hou van Dragon Age en van Bioware, dus de kans om er een goede singleplayer-rpg van te maken was de kans van mijn leven."

Afgelopen week kwam al naar buiten dat Busche vertrekt bij Bioware. Ze ging in februari 2022 aan de slag als regisseur van de vorig jaar uitgekomen Dragon Age-game. Samen met creative director John Epler overzag ze de laatste ontwikkeljaren van de game. Het spel was zo goed als een decennium lang in ontwikkeling en de ontwikkeling is meermaals opnieuw begonnen. Voor haar werk aan The Veilguard heeft ze achttien jaar bij Electronic Arts gewerkt aan De Sims. Het is niet bekend wat Busche hierna gaat doen.

In Dragon Age: The Veilguard, de vierde game in de Dragon Age-reeks, trekken spelers er op uit om de vernietigende kracht van de elvengoden tegen te gaan. Spelers staan bekend als Rook, die samen met zijn metgezellen aan de frontlinie vecht. De game is beschikbaar via Steam, Epic Games Store, PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Erik Nusselder beloonde de game met een 8: "Het is Bioware weer gelukt: een groep personages maken waar we voor door het vuur zouden gaan. Het hoofdverhaal is ongeïnspireerd en de flitsende gevechten worden na tientallen uren wat sleets, maar onze liefde voor de Veilguard blijft overeind."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!