PlayStation 5 Pro versus PlayStation 5: alle verschillen
Nieuws

PlayStation 5 Pro versus PlayStation 5: alle verschillen

Een stuk krachtiger dan de standaard PlayStation 5

De Pro-versie is vanaf 7 november beschikbaar. Het is dan ook hoog tijd om dieper in te gaan op de voor zover bekende verschillen tussen de standaard PlayStation 5 en de PlayStation 5 Pro.

Dit artikel is op 10 september 2024 bijgewerkt met de onthulling van de PS5 Pro.

Na de aankondiging tijdens de technische presentatie van PlayStation is het duidelijk dat de Pro een krachtigere console is dan de PlayStation 5. De PlayStation 5 Pro is vanaf 7 november beschikbaar voor 799,99 euro. Hieronder hebben we de grootste verschillen tussen het lanceermodel en de nieuwe Pro-versie op een rijtje gezet.

Grootste verschillen tussen de PlayStation 5 en PlayStation 5 Pro

PlayStation 5

Prijs: 449,99 euro

Edities: Digitaal en disk drive-versie.

Opslag: 1TB.

GPU: 10,28 teraflops
Afmetingen: 39 x 9,2 x 26 centimeter.

Verticale stand: Inbegrepen.

PlayStation 5 Pro

Prijs: 799,99 euro.

Edities:
Alleen digitaal (kan wel apart een disk drive aanschaffen).

Opslag: 2TB.

GPU: 16,7 teraflops (rendert 45% sneller).
Afmetingen: 39 x 9,2 x 21,6 centimeter.

Verticale stand: Moet apart worden gekocht.

Bevat de volgende elementen die de PS5 niet heeft:
AI-verbeteringen (PSSR), Advanced Ray Tracing, PS5 Pro Game Boost.

Prijsverschil PlayStation 5 Pro & PlayStation 5

De originele PlayStation 5 is momenteel verkrijgbaar voor 449,99 euro, terwijl de PlayStation 5 Pro aanzienlijk duurder is. De PlayStation 5 Pro kost 799,99 euro, exclusief verticale stand. Bovendien wordt de Pro geleverd zonder disk drive; als je die wilt toevoegen, betaal je daarvoor nog eens 119,99 euro extra.

Verbeterde specs van de PlayStation 5 Pro

Het grootste verschil tussen de PS5 Pro en het reguliere model zit in de gpu.

De gpu van de originele PlayStation 5 bevat 10,28 teraflops, een meeteenheid van de rekenkracht in pc of console, waar dat aantal bij de PlayStation 5 Pro volgens specificaties van Sony op 16,7 teraflops ligt.

In de praktijk betekent dit dat de PS5 Pro, volgens het bedrijf, 45 procent sneller rendert dan het originele model. Games zijn in theorie mooier en sneller dus, met dank aan technologie die qua kracht naar verluidt vergelijkbaar is met een Nvidia 3080Ti- of Radeon RX 7800 XT-videokaart. 

Raytracing, een realistische manier om licht te simuleren, profiteert hier ook van. De kwaliteit wordt volgens Sony verdubbeld of verdrievoudigd ten opzichte van de PS5. Net als de reguliere PS5 heeft de PS5 Pro een 8-core Zen 2-cpu. De console bevat 2GB aan extra DDRR5-RAM voor meer rekenkracht, en de voeding gebruikt maximaal 390 watt ten opzichte van de 350 watt die de normale PS5 gebruikt. Ook wordt Wi-Fi 7 ondersteund, ten opzichte van Wi-Fi 6 op de PS5.

AI-verbeteringen Playstation 5 Pro

Met behulp van AI-tools en machine learning moet de PlayStation 5 Pro tot 8K-resoluties gaan ondersteunen, iets wat de PlayStation 5 niet kan. Een van de tools die gebruikt wordt is het nieuwe PlayStation Spectral Super Resolution (PSSR). In de toekomst wil Sony dat dit gaat leiden tot games die draaien op 4K en 120fps, en 60 frames per seconde wanneer je in 8K-resolutie speelt. Dit is nog niet mogelijk op de PlayStation 5 Pro.

Grotere SSD

De SSD van de PS5 Pro biedt 2 TB aan opslagcapaciteit, terwijl de PS5 beschikt over 1 TB.

Diskdrive PlayStation 5 Pro

De PlayStation 5 Pro wordt geleverd zonder ingebouwde diskdrive, maar kan wel worden uitgerust met de externe diskdrive die momenteel al verkrijgbaar is. Dit geldt ook voor de PlayStation 5 Slim, maar niet voor het originele model van de PlayStation 5. Een losse diskdrive kost 120 euro.

Afmetingen PlayStation 5 Pro

De hoogte van de PlayStation Pro is gelijk aan die van het originele model (39 centimeter), terwijl de breedte overeenkomt met die van de PS5 Slim (21,6 centimeter).

Bekijk voor alle informatie rondom de PS5 Pro ook in ons overzicht.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error