Nvidia: ‘Ubisofts project met AI-gamepersonages kan dit jaar nog onthuld worden’
Nieuws

Nvidia: ‘Ubisofts project met AI-gamepersonages kan dit jaar nog onthuld worden’

Wel veel rekenkracht, maar (nog) geen games

Nvidia verwacht dat Ubisoft mogelijk dit jaar al de implementatie van Nvidia ACE uit de doeken doet. Tijdens een MSI-evenement in AI-thema voorzag Christian Geipel, senior consumer notebook manager Europe van Nvidia, meer details over hoe de generatieve NPC-ontwikkeling momenteel ingezet wordt − en wat momenteel de obstakels zijn.

Nvidia ACE werd vorig jaar tijdens Computex onthuld met de korte Kairos-demonstratie. Met behulp van ACE zouden personages in games niet enkel op vooraf geschreven scripts of spraakbomen kunnen werken, maar ook zelf gesprekken en interacties kunnen genereren op basis van kunstmatige intelligentie.

AI is daarbij ook verantwoordelijk voor het stemmenwerk en de bijbehorende gezichtsanimaties. Kort na Nvidia’s aankondiging lieten in ieder geval game-uitgevers Ubisoft en Tencent weten interesse te hebben in de AI-technologie, maar over hun implementaties bleef het sindsdien stil.

Geipel meent nu dat Ubisoft, met een beetje geluk, dit jaar nog haar ACE-project officieel kan tonen. Daarbij spreekt Geipel specifiek over een ‘project’ en expliciet niet een volledige game. Wat Ubisoft nu met de AI-technologie ontwikkelt, is eerder een pilot of probeersel te noemen.

“Ik heb flarden [van Ubisofts ACE-project] gezien en het lijkt in ieder geval geen traditionele game te worden.” Ook sluit Geipel uit dat het project onderdeel vormt van Ubisofts bekendere IP, waar eerder wel volop over gespeculeerd werd. “Het heeft in ieder geval niets met Assassin’s Creed te maken.”

Watch on YouTube

De beheerder van Nvidia’s Europese laptopsegment gaf ook meer context over ACE in het algemeen. Zo werd nog eens benadrukt dat het concept van generatieve gamepersonages ontzettend veel rekenkracht vergt.

“ACE wordt nu nog vaak met cloud-rekenkracht verwerkt. [...] Als je het lokaal wilt draaien, dan houd je bijna geen rekenkracht meer over voor de game zelf, zelfs op een RTX 4090”, aldus Geipel. Ook de krachtigste videokaarten kampen met lage framerates wanneer ACE-personages lokaal gegenereerd worden."

Geipel stipt daarbij aan dat Nvidia ACE verre van ‘af’ is en nog verder gestroomlijnd zal worden. Zo is het momenteel mogelijk om vrijwel alles aan de AI-personages te vragen en daar antwoord op te krijgen − net zoals de bekende AI-chatbots van nu − terwijl dat in games niet altijd nodig is. Nvidia zou daarom actief werken aan manieren om de AI-personages en hun kennis te beperken tot de context van de gamewerelden zelf.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!