Nieuw PlayStation 5-model heeft ander moederbord en koelingsmechanisme
Nieuws

Nieuw PlayStation 5-model heeft ander moederbord en koelingsmechanisme

Er zijn enkele interne aanpassingen doorgevoerd in het nieuwe model van de PlayStation 5. Zo zijn onder andere het moederbord en de koeling aangepast, en is de console energiezuiniger.

Dat blijkt uit een video van Austin Evans, die het nieuwe model PlayStation 5 uit elkaar haalt en vergelijkt met de vorige twee modellen. Eind vorige maand dook het nieuwe model al op in winkels in Australië, en werd bekend dat het zo’n 600 gram minder weegt dan het eerste PS5-model. Nu is mogelijk bekend hoe dat komt.

Zo komt Evans erachter dat Sony een nieuw, kleiner moederbord gebruikt in het nieuwe PS5-model. Dat moederbord is zo’n 5 centimeter korter dan zijn voorganger. Ook is het koelsysteem anders: er zit een extra buis aan de achterkant om warmte mee af te voeren, en de heatsink zelf is kleiner gemaakt.

Het is niet voor het eerst dat Sony een kleinere heatsink in het apparaat zet: het vorige model, dat vorig jaar uitkwam, had een kleinere heatsink dan het allereerste PlayStation 5-model.

Enkele andere onderdelen van de PS5 hebben een andere plek gekregen. Zo zit de CMOS-batterij nu volledig onder de heatsink, waardoor het moeilijker is om die te vervangen. Ook is bij de SSD de printplaat verkort en deels vervangen door een stuk metaal. Mogelijk om hitte beter kwijt te kunnen, zo speculeert Evans.

De veranderingen zorgen ervoor dat de PS5 minder energie verbruikt. Volgens Evans verbruikt het apparaat 20 tot 30 watt minder bij het spelen van een game. Aan de buitenkant is niets van de veranderingen te zien.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error