'Native' PS5-versie Minecraft verschijnt in oktober
Nieuws

'Native' PS5-versie Minecraft verschijnt in oktober

Gratis upgrade voor PS4-spelers

Op 22 oktober komt er een 'native' PlayStation 5-versie van Minecraft uit.

Dat heeft Mojang in een blogpost gemeld. Gamers wachten al geruime tijd op een versie van Minecraft die specifiek voor de PlayStation 5 is ontwikkeld en op 22 oktober is het dan zover.

De game draait in 4K en 60 frames per seconde, en heeft een verbeterde renderafstand. Ook wordt cross-play met de andere platformversies van de game toegevoegd en wordt er toegang tot de Minecraft Store gegeven.

Daarmee wordt de PS5-versie gelijkgetrokken met de Xbox Series-versie. Beide versies hebben echter nog geen ondersteuning voor ray tracing. Mojang hintte hier jaren geleden al naar, maar vooralsnog is dit nog altijd niet beschikbaar in de game.

Overigens kan iedereen die de PS4-versie van Minecraft heeft en een PlayStation 5 thuis heeft staan, vanaf 22 oktober kosteloos upgraden.

Onlangs kwam de eerste trailer uit van A Minecraft Movie, de verfilming van Minecraft die vanaf 2 april 2025 in de bioscoop draait. In de trailer is te zien hoe vier personages - gespeeld door Jason Momoa (Aquaman), Danielle Brooks (The Color Purple), Sebastian Eugene Hansen (Just Mercy) en Emma Myers (Wednesday) in het Minecraft-universum verzeild raken, waar ze Steve (een rol van Jack Black) tegen het lijf lopen.

Zoals afgelopen weekend al op Gamer.nl te lezen viel, wordt er aanstaande zaterdag een nieuwe Minecraft Live-stream uitgezonden. De livestream begint om 19:00 uur Nederlandse tijd en zal "nieuws over onze games, content creators en meer" bevatten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
PlayStation blijft zich zowel op singleplayer- als liveservicegames richten
Nieuws

PlayStation blijft zich zowel op singleplayer- als liveservicegames richten

Voor iedereen wat wils

Hermen Hulst, een van de CEO's van PlayStation, heeft aangegeven dat het bedrijf zich zowel op liveservicegames als singleplayertitels blijft richten.

Dat meldde hij in een interview met Famitsu (via Insider Gaming), waarin hij ook het belang van oudere franchise benadrukte. Meer daarover valt in dit Gamer.nl-nieuwsbericht te lezen.

"De game-industrie verandert constant door diverse factoren, waaronder technologische ontwikkelingen, nieuwe genres en nieuwe manieren om te spelen", aldus Hulst. "Een ding dat constant blijft, is dat mensen verlangen naar geweldige entertainmentervaringen. De aandacht die games krijgen groeit alleen maar. Dit zorgt ook voor meer concurrentie. Net zoals de vele andere bedrijven binnen de industrie moeten we veranderingen doorvoeren in onze bedrijfsvoering om een stabiele fundering te behouden." Volgens Hulst zal PlayStation dan ook "zich blijven richten op het ontwikkelen van liveservicegames, alsmede de verhaalgedreven singleplayertitels die onze spelers willen".

Sony heeft al enkele jaren een steeds grotere focus op liveservicegames, met wisseldne resultaten. Zo werd een The Last of Us-multiplayergame geannuleerd voordat hij uitkwam en was de multiplayershooter Concord maar enkele weken online voordat hij weer voorgoed verdween. Toch wordt er ook succes geboekt. Hulst haalde Helldivers 2 aan als voorbeeld voor een succesvolle, moderne liveservicegame. "We leren veel terwijl we onszelf aanleren om liveservicegames van hoge kwaliteit binnen Sony Interactive Entertainment te ontwikkelen. Helldivers 2 trok veel spelers aan dankzij een constante stroom aan nieuwe content, en de resultaten tonen de potentie van liveservicegames aan."

Tegelijkertijd brengt Sony inderdaad nog altijd singleplayergames uit, zoals eerder dit jaar Astro Bot en volgend jaar Death Stranding 2: On the Beach en Ghost of Yotei. Daarnaast werd eerder deze maand tijdens The Game Awards Naughty Dogs nieuwe game Intergalactic: The Heretic Prophet onthuld.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Stardew Valley is meer dan 41 miljoen keer verkocht
Nieuws

Stardew Valley is meer dan 41 miljoen keer verkocht

De ontwikkelaar werkt ondertussen aan nieuwe game Haunted Chocolatier

Wereldwijd zijn er meer dan 41 miljoen exemplaren van Stardew Valley verkocht.

Dat valt op de officiële website van de game te lezen. Het huidige verkoopaantal is in deze maand gemeten en dus het meeste recente verkoopaantal dat over de game bekend is gemaakt.

Stardew Valley is verkrijgbaar op pc, Nintendo Switch, PlayStation 4 en Xbox One. Duidelijk is dat meer dan 26 miljoen van de verkochte exemplaren om de pc-versie draait. Daarnaast is de Switch-versie 7,9 miljoen keer verkocht.

Afgelopen najaar kwam er nog een grote nieuwe update voor Stardew Valley uit. Nu deze beschikbaar is, zet ontwikkelaar Eric 'ConcernedApe' Barone zijn werk aan zijn volgende game weer voort. Haunted Chocolatier werd in 2021 aangekondigd. Spelers moeten in de game ingrediënten verzamelen om chocolade mee te maken en die vervolgens weer verkopen. Volgens Barone zit het spel echter vol met andere bezigheden, maar daar heeft hij nog niet veel over gedeeld. De game is in ieder geval ontwikkeling voor pc.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!