Michel Ancel: 'Beyond Good and Evil 2-ontwikkeling leed onder conflicten tussen managers'
Nieuws

Michel Ancel: 'Beyond Good and Evil 2-ontwikkeling leed onder conflicten tussen managers'

Sinds oktober heeft de game een nieuwe regisseur

Volgens Beyond Good and Evil-bedenker Michel Ancel leed de ontwikkeling van het vervolg onder conflicten tussen managers bij Ubisoft.

Ubisoft toonde de eerste CGI-trailer van Beyond Good and Evil 2 in 2008. Daarna bleef het lange tijd stil rondom het spel, totdat de game in 2017 voor het eerst weer werd getoond. Daarna zijn er diverse updates uitgebracht door het ontwikkelteam - uit die ruwe beelden bleek dat Ubisoft grote ambities voor een gigantische spelwereld had - maar inmiddels is er al geruime tijd niets meer getoond van de game.

Fans vragen zich dan ook af waarom de ontwikkeling van de game zo lang lijkt te duren, maar bedenker Michel Ancel heeft in een interview met Superpouvoir meer duidelijkheid gegeven. Ancel vertrok bij Ubisoft nadat hij in de media werd beschuldigd van giftig werkgedrag. Tegenwoordig geeft hij het bedrijf wel advies over de Rayman-franchise, zoals onlangs bleek.

"Bij sommige projecten zetten we onszelf voor enorme uitdagingen en gaan teams met passie aan de slag, zonder dat we weten hoe lang of complex de weg voor ons zal zijn", zo legt Ancel uit. "Passie is een geweldige energie, maar het kan ook voor botsingen tussen enthousiastelingen zorgen. Bij Beyond Good and Evil 2 waren er bijvoorbeeld teveel conflicten tussen managers."

Ancel vervolgt: "De art director wilde telkens helemaal opnieuw beginnen, de regisseur wilde een game met automatisch gegenereerde kerkers maken en ik droomde van een ruimteavontuur. We werden het er niet over eens en de regisseur nam het project in een andere richting."

Dit is ook een lastige situatie voor werknemers, zo legt Ancel uit. "Er wordt constant geschoven met de teams en ze weten niet eens meer wie de leiding heeft en de beslissingen maakt. De producent moet orde scheppen, maar dat gebeurde niet. (Ubisoft-ceo) Yves Guillemot moest zelfs naar Montpellier komen om de boel weer op de rit te krijgen, maar dat was niet afdoende, en de regisseur bleef koppig."

Afgelopen oktober werd bekendgemaakt dat Fawzi Mesmar de nieuwe regisseur van Beyond Good and Evil 2 is. Mesmar werkt al twee decennia bij Ubisoft en was voorheen de algemene baas van 'creative development' bij Ubisoft. Mogelijk kan hij het project wel in goede banen leiden.

Overigens geeft Ancel ook deels zijn verantwoordelijkheid toe. "Er was niet één grote slechterik, maar een hele reeks aan problemen die op managementniveau onopgelost bleven, waaronder ikzelf. Ik draag ook een deel van de verantwoordelijkheid en had het project beter moeten verdedigen, meer aanwezig moeten zijn en verzoeningsgezind moeten zijn met de werknemers."

Afgelopen zomer kwam een 20th Anniversary Edition van de eerste Beyond Good and Evil uit. Het origineel verscheen in 2003 en speelt zich in de verre toekomst op de planeet Hillys af, waar fotograaf Jade vermengd raakt in een machtsstrijd tussen de dictatoriale overheid, verzetsstrijders en de buitenaardse DomZ.

Over Ubisoft gesproken: in oktober gingen er geruchten over de eventuele verkoop van Ubisoft na tegenvallende resultaten van het bedrijf achter Assassin's Creed en Far Cry. Een van de mogelijkheden die naar het schijnt werd besproken, was dat het Chinese techbedrijf Tencent - de een na grootste aandeelhouder van Ubisoft - een meerderheidsbelang in Ubisoft zou nemen, waardoor het effectief de eigenaar zou worden. Eind vorige week bleek nog dat Tencent en Ubisoft blijkbaar in gesprek zijn om dit in gang te zetten, maar dat gesprekken stroef verlopen omdat Yves Guillemot en zijn familie - de grootste aandeelhouders van het bedrijf - de leiding over het bedrijf willen behouden.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Pocket Wheels combineert platformen en racen
Nieuws

Pocket Wheels combineert platformen en racen

Komt in 2026 naar alle moderne consoles en pc

Deck13 Spotlight brengt volgend jaar Pocket Wheels uit, een 3D-game die de platform- en racegenres combineert.

Volgens ontwikkelaar Florian Wolf draait Pocket Wheels om de fantasieën die we als kinderen thuis creëerden met ons speelgoed. Spelers besturen een speelgoedwagen die kan springen, glijden en zelfs een grijphaak heeft. Daarnaast kunnen er andere voertuigen aangeschaft worden door in de game munten te verzamelen - waaronder een motor en een skateboard.

Spelers bezoeken diverse kamers in het huis - elk met een eigen thema - en doen tussen het platformen door ook diverse racebanen aan. Ook zijn er diverse andere bezigheden te ontdekken, waaronder potjes tafelvoetbal, minigolf en 'de vloer is lava'. Daarbij waarschuwt de ontwikkelaar specifiek voor een gevaarlijke Roomba die door het huis heen schuift.

Pocket Wheels komt in de loop van 2026 uit op pc (Steam, GOG), Nintendo Switch, PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en Xbox One. Hieronder kan de onthullingstrailer worden bekeken.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Wyrdsong van voormalige Fallout-makers heeft geen open spelwereld meer
Nieuws

Wyrdsong van voormalige Fallout-makers heeft geen open spelwereld meer

Het ontwikkelteam is daarbij flink uitgedund

Wyrdsong, de debuutgame van een studio bestaande uit voormalige Bethesda- en Obsidian-ontwikkelaars, wordt minder ambitieus dan in eerste instantie de bedoeling was: de game heeft geen open spelwereld meer.

Dat meldt Jeff Gardiner - die voorheen aan het roer van Fallout 76 stond - aan PC Gamer. Wyrdsong werd in 2022 aangekondigd als de debuutgame van Something Wicked Games, maar het team heeft niet afdoende financiële middelen weten los te peuteren nadat het geld uit een investering van NetEase opgemaakt was.

Volgens Gardiner is het grootste gedeelte van het team inmiddels niet meer werkzaam bij de studio, waaronder medeoprichter Charles Staples (voorheen van Obsidian Entertainment). Ook Will Shen, de missiedesigner van Starfield die in 2023 werd aangenomen bij Something Wicked, is vertrokken.

Als gevolg van dit alles heeft de studio de schaal van Wyrdsong naar beneden bijgesteld. Waar het plan eerst was om er een openwereld-rpg van te maken, wordt de spelwereld nu opgedeeld in zones - vergelijkbaar met het recentelijk verschenen Avowed. Daarnaast is er een roguelite systeem aan de game toegevoegd, wat volgens de makers prima bij het concept van de game past.

Something Wicked Games blijft het spel ontwikkelen, al geeft Gardiner toe dat de toekomst er "erg uitdagend" uitziet en dat de game wordt ontwikkeld met een minimale bezetting. "Ik werk hard aan het vinden van meer investeringen of aanbiedingen van uitgevers. Ik hoop dat we er dit jaar uit komen, maar ik probeer ook gewoon de storm te doorstaan."

Wyrdsong speelt zich af in een alternatieve versie van Portugal tijdens de Middeleeuwen. Het spel moet er voor zorgen dat gamers "de aard van de realiteit in twijfel trekken". Daarbij moeten gemaakte keuzes en de consequenties die daaruit voortvloeien een belangrijk onderdeel van de ervaring worden, al is niet duidelijk of dat nog steeds het geval is in de nieuwe versie van het spel. Het is nog niet bekend wanneer Wyrdsong verschijnt of op welke platform.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!