Michel Ancel: 'Beyond Good and Evil 2-ontwikkeling leed onder conflicten tussen managers'
Nieuws

Michel Ancel: 'Beyond Good and Evil 2-ontwikkeling leed onder conflicten tussen managers'

Sinds oktober heeft de game een nieuwe regisseur

Volgens Beyond Good and Evil-bedenker Michel Ancel leed de ontwikkeling van het vervolg onder conflicten tussen managers bij Ubisoft.

Ubisoft toonde de eerste CGI-trailer van Beyond Good and Evil 2 in 2008. Daarna bleef het lange tijd stil rondom het spel, totdat de game in 2017 voor het eerst weer werd getoond. Daarna zijn er diverse updates uitgebracht door het ontwikkelteam - uit die ruwe beelden bleek dat Ubisoft grote ambities voor een gigantische spelwereld had - maar inmiddels is er al geruime tijd niets meer getoond van de game.

Fans vragen zich dan ook af waarom de ontwikkeling van de game zo lang lijkt te duren, maar bedenker Michel Ancel heeft in een interview met Superpouvoir meer duidelijkheid gegeven. Ancel vertrok bij Ubisoft nadat hij in de media werd beschuldigd van giftig werkgedrag. Tegenwoordig geeft hij het bedrijf wel advies over de Rayman-franchise, zoals onlangs bleek.

"Bij sommige projecten zetten we onszelf voor enorme uitdagingen en gaan teams met passie aan de slag, zonder dat we weten hoe lang of complex de weg voor ons zal zijn", zo legt Ancel uit. "Passie is een geweldige energie, maar het kan ook voor botsingen tussen enthousiastelingen zorgen. Bij Beyond Good and Evil 2 waren er bijvoorbeeld teveel conflicten tussen managers."

Ancel vervolgt: "De art director wilde telkens helemaal opnieuw beginnen, de regisseur wilde een game met automatisch gegenereerde kerkers maken en ik droomde van een ruimteavontuur. We werden het er niet over eens en de regisseur nam het project in een andere richting."

Dit is ook een lastige situatie voor werknemers, zo legt Ancel uit. "Er wordt constant geschoven met de teams en ze weten niet eens meer wie de leiding heeft en de beslissingen maakt. De producent moet orde scheppen, maar dat gebeurde niet. (Ubisoft-ceo) Yves Guillemot moest zelfs naar Montpellier komen om de boel weer op de rit te krijgen, maar dat was niet afdoende, en de regisseur bleef koppig."

Afgelopen oktober werd bekendgemaakt dat Fawzi Mesmar de nieuwe regisseur van Beyond Good and Evil 2 is. Mesmar werkt al twee decennia bij Ubisoft en was voorheen de algemene baas van 'creative development' bij Ubisoft. Mogelijk kan hij het project wel in goede banen leiden.

Overigens geeft Ancel ook deels zijn verantwoordelijkheid toe. "Er was niet één grote slechterik, maar een hele reeks aan problemen die op managementniveau onopgelost bleven, waaronder ikzelf. Ik draag ook een deel van de verantwoordelijkheid en had het project beter moeten verdedigen, meer aanwezig moeten zijn en verzoeningsgezind moeten zijn met de werknemers."

Afgelopen zomer kwam een 20th Anniversary Edition van de eerste Beyond Good and Evil uit. Het origineel verscheen in 2003 en speelt zich in de verre toekomst op de planeet Hillys af, waar fotograaf Jade vermengd raakt in een machtsstrijd tussen de dictatoriale overheid, verzetsstrijders en de buitenaardse DomZ.

Over Ubisoft gesproken: in oktober gingen er geruchten over de eventuele verkoop van Ubisoft na tegenvallende resultaten van het bedrijf achter Assassin's Creed en Far Cry. Een van de mogelijkheden die naar het schijnt werd besproken, was dat het Chinese techbedrijf Tencent - de een na grootste aandeelhouder van Ubisoft - een meerderheidsbelang in Ubisoft zou nemen, waardoor het effectief de eigenaar zou worden. Eind vorige week bleek nog dat Tencent en Ubisoft blijkbaar in gesprek zijn om dit in gang te zetten, maar dat gesprekken stroef verlopen omdat Yves Guillemot en zijn familie - de grootste aandeelhouders van het bedrijf - de leiding over het bedrijf willen behouden.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Witcher 4-trailer voorgerenderd met GeForce RTX 5090
Nieuws

The Witcher 4-trailer voorgerenderd met GeForce RTX 5090

Bevestigd door Nvidia

Nvidia heeft bevestigd dat de eind vorig jaar getoonde trailer van The Witcher 4 is voorgerenderd op Unreal Engine 5 met een GeForce RTX 5090.

Dat meldt de fabrikant op diens officiële website. "Onlangs ging er een prachtige onthullingstrailer van The Witcher 4 in première, waarvan we nu kunnen bevestigen dat deze voorgerenderd is in Unreal Engine 5 op een GeForce RTX 5090." Daarbij laat het bedrijf weten dat de aankomende game gebruik zal maken van de laatste RTX-technologieën.

Eerder deze week kondigde Nvidia de nieuwe GeForce RTX 50-videokaarten en DLSS 4 aan tijdens de Consumer Electronics Show te Las Vegas. De meest krachtige versies van de opvolgers van de RTX 40-lijn zijn de RTX 5090 en RTX 5080, die beiden op 30 januari verschijnen en respectievelijk 2369 euro en 1190 euro gaan kosten. In de loop van februari moeten de kaarten voor het goedkopere segment beschikbaar komen: de RTX 5070 Ti en RTX 5070, die respectievelijk 889 euro en 654 euro gaan kosten. Meer info is hier te vinden.

Het was al bekend dat CD Projekt Red aan een nieuwe The Witcher-trilogie werkt rondom een ander personage dan Geralt of Rivia, en tijdens The Game Awards afgelopen december werd het spel onthuld. De eerste trailer, die nog geen directe gameplay toont, is gemaakt op Unreal Engine 5 en draait op een "onaangekondigde Nvidia GeForce RTX-cpu". De trailer bevestigt dat Ciri de hoofdrol zal spelen.

CD Projekt Red benadrukt dat The Witcher 4 een singleplayer openwereld-rpg wordt en de start van een nieuwe saga is. Het bedrijf noemt het de meest ambitieuze openwereld-Witcher-game tot dusver. Verder liet de ontwikkelaar weten dat het problemen die de release van Cyberpunk 2077 plaagden wil vermijden met The Witcher 4. Ook is inmiddels bevestigd dat Geralt of Rivia - het hoofdpersonage van de vorige The Witcher-games - een rol zal hebben in de game en dat stemacteur Doug Cockle hem weer van stem zal voorzien.

Een releasedatum en platforms voor The Witcher 4 zijn niet aangekondigd, maar het is zo goed als zeker dat het spel naar pc, PlayStation en Xbox komt.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Vermeende mishandelingen bij ondersteunende Assassin's Creed Shadows-studio
Nieuws

Vermeende mishandelingen bij ondersteunende Assassin's Creed Shadows-studio

De ontwikkelaar bestaat inmiddels niet meer, maar er is wel een nieuwe studio opgericht

Er zou vermeende mentale en fysieke mishandeling hebben plaatsgevonden bij een uit Indonesië afkomstige studio die mee heeft geholpen aan de ontwikkeling van Assassin's Creed Shadows.

YouTube-kanaal People Make Games maakte melding van deze mishandeling in Brandoville, een inmiddels gesloten studio die Ubisoft een tijdlang bijstond tijdens de ontwikkeling van de aankomende Assassin's Creed-game. In de video wordt gemeld dat Kwan Cherry Lai, de vrouw van CEO Ken Lai, werknemer Christa Sydney op fysieke en mentale wijze heeft mishandeld.

In eerste instantie zou Cherry Lai Sydney onder haar hoede hebben genomen na een geschil op de werkvloer, maar de werkrelatie zou al snel zijn uitgemond in mishandeling. Zo werd Sydney dagelijks vernederd tegenover haar collega's, moest ze haar kledingkeuze verantwoorden en mocht ze maar een "handvol minuten" slapen gedurende de vier dagen voordat ze in 2022 een werkgerelateerde beurs bijwoonde. Vervolgens zou Sydney gedwongen zijn om zichzelf te filmen terwijl ze zichzelf honderd keer in het gezicht sloeg. Ook zou ze een hersenschudding hebben opgelopen nadat ze haar hoofd tegen een deur moest stoten.

Inmiddels zijn er meer verhalen over giftig werkgedrag op de werkvloer van Brandoville naar buiten gekomen, waarbij in alle gevallen Cherry Lai als de schuldige wordt aangewezen. Zo weigerde ze schijnbaar een werknemer salaris uit te keren. Een andere werknemer, Syifana Afiati, moest tijdens haar zwangerschap naar eigen zeggen te hard werken van Lai. Tijdens haar zwangerschap werd ze naar het ziekenhuis gebracht. Haar zoon werd twee maanden te vroeg geboren en stierf vier maanden later. Ondanks dat werd Afiait geacht te blijven komen opdagen op werk.

Brandoville sloot in de loop van vorig jaar zijn deuren, maar Ken en Cherry Lai hebben inmiddels een nieuwe ontwikkelstudio opgericht, Lailai Studios. Zij hebben niet publiekelijk gereageerd op de beschuldigingen. Ubisoft heeft wel laten weten "diep geschokt" te zijn door de verhalen.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!