Michel Ancel: 'Beyond Good and Evil 2-ontwikkeling leed onder conflicten tussen managers'
Nieuws

Michel Ancel: 'Beyond Good and Evil 2-ontwikkeling leed onder conflicten tussen managers'

Sinds oktober heeft de game een nieuwe regisseur

Volgens Beyond Good and Evil-bedenker Michel Ancel leed de ontwikkeling van het vervolg onder conflicten tussen managers bij Ubisoft.

Ubisoft toonde de eerste CGI-trailer van Beyond Good and Evil 2 in 2008. Daarna bleef het lange tijd stil rondom het spel, totdat de game in 2017 voor het eerst weer werd getoond. Daarna zijn er diverse updates uitgebracht door het ontwikkelteam - uit die ruwe beelden bleek dat Ubisoft grote ambities voor een gigantische spelwereld had - maar inmiddels is er al geruime tijd niets meer getoond van de game.

Fans vragen zich dan ook af waarom de ontwikkeling van de game zo lang lijkt te duren, maar bedenker Michel Ancel heeft in een interview met Superpouvoir meer duidelijkheid gegeven. Ancel vertrok bij Ubisoft nadat hij in de media werd beschuldigd van giftig werkgedrag. Tegenwoordig geeft hij het bedrijf wel advies over de Rayman-franchise, zoals onlangs bleek.

"Bij sommige projecten zetten we onszelf voor enorme uitdagingen en gaan teams met passie aan de slag, zonder dat we weten hoe lang of complex de weg voor ons zal zijn", zo legt Ancel uit. "Passie is een geweldige energie, maar het kan ook voor botsingen tussen enthousiastelingen zorgen. Bij Beyond Good and Evil 2 waren er bijvoorbeeld teveel conflicten tussen managers."

Ancel vervolgt: "De art director wilde telkens helemaal opnieuw beginnen, de regisseur wilde een game met automatisch gegenereerde kerkers maken en ik droomde van een ruimteavontuur. We werden het er niet over eens en de regisseur nam het project in een andere richting."

Dit is ook een lastige situatie voor werknemers, zo legt Ancel uit. "Er wordt constant geschoven met de teams en ze weten niet eens meer wie de leiding heeft en de beslissingen maakt. De producent moet orde scheppen, maar dat gebeurde niet. (Ubisoft-ceo) Yves Guillemot moest zelfs naar Montpellier komen om de boel weer op de rit te krijgen, maar dat was niet afdoende, en de regisseur bleef koppig."

Afgelopen oktober werd bekendgemaakt dat Fawzi Mesmar de nieuwe regisseur van Beyond Good and Evil 2 is. Mesmar werkt al twee decennia bij Ubisoft en was voorheen de algemene baas van 'creative development' bij Ubisoft. Mogelijk kan hij het project wel in goede banen leiden.

Overigens geeft Ancel ook deels zijn verantwoordelijkheid toe. "Er was niet één grote slechterik, maar een hele reeks aan problemen die op managementniveau onopgelost bleven, waaronder ikzelf. Ik draag ook een deel van de verantwoordelijkheid en had het project beter moeten verdedigen, meer aanwezig moeten zijn en verzoeningsgezind moeten zijn met de werknemers."

Afgelopen zomer kwam een 20th Anniversary Edition van de eerste Beyond Good and Evil uit. Het origineel verscheen in 2003 en speelt zich in de verre toekomst op de planeet Hillys af, waar fotograaf Jade vermengd raakt in een machtsstrijd tussen de dictatoriale overheid, verzetsstrijders en de buitenaardse DomZ.

Over Ubisoft gesproken: in oktober gingen er geruchten over de eventuele verkoop van Ubisoft na tegenvallende resultaten van het bedrijf achter Assassin's Creed en Far Cry. Een van de mogelijkheden die naar het schijnt werd besproken, was dat het Chinese techbedrijf Tencent - de een na grootste aandeelhouder van Ubisoft - een meerderheidsbelang in Ubisoft zou nemen, waardoor het effectief de eigenaar zou worden. Eind vorige week bleek nog dat Tencent en Ubisoft blijkbaar in gesprek zijn om dit in gang te zetten, maar dat gesprekken stroef verlopen omdat Yves Guillemot en zijn familie - de grootste aandeelhouders van het bedrijf - de leiding over het bedrijf willen behouden.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
'Spelers die één Assassin's Creed Shadows-personage besturen lopen weinig mis'
Nieuws

'Spelers die één Assassin's Creed Shadows-personage besturen lopen weinig mis'

Het gaat er vooral om dat mensen de game spelen zoals zij dat willen

Mensen die er voor kiezen om voornamelijk één van de twee hoofdpersonages in Assassin's Creed Shadows te besturen lopen volgens de regisseur van de game weinig mis.

Dat meldde Jonathan Dumont in een interview met Screen Rant (via VGC). "Ik denk dat je niet veel mist (als je maar met één personage speelt. Het gaat eerder om wat je prefereert, om te kijken hoe de game zichzelf aanpast wanneer je een ander personage kiest."

Dumont vervolgt: "(Beide personages) ontvangen individuele instructies en hun eigen verhaallijn. Naoe heeft bijvoorbeeld persoonlijke verhaalmissies die Yasuke niet kan ervaren. Maar de kern van de game kan gespeeld worden door beide personages - de game past zich aan naar je keuze."

Zowel Naoe als Yasuke hebben echter wel een andere gameplayfocus. Naoe richt zich meer op stealth, terwijl Yasuke van het stevigere hakwerk is. Volgens Dumont zal daar vooral de keuze van spelers van afhangen. "Je kunt wisselen voor gameplayredenen, of omdat je een van de hoofdpersonages interessanter vindt, maar ik denk niet dat je veel misloopt (als je maar met eentje speelt). Heb plezier met de game en speel het zoals je wil."

Assassin's Creed Shadows is inmiddels al een paar keer uitgesteld. De game komt uit op 20 maart voor PlayStation 5, Xbox Series X en S, en pc. Volgens geruchten wordt er ook een port ontwikkeld voor de Nintendo Switch 2.

In het spel doen spelers het Japan van de zestiende eeuw aan en volgen zij het verhaal van de twee hierboven genoemde personages. De game speelt zich af tijdens de Sengokuperiode, een tijd in Japan van oorlogvoering en binnenlandse crises. De spelwereld zal daarbij door de vier verschillende seizoenen heen gaat, wat invloed heeft op de omgeving en de gameplay.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Kaitlyn Dever wil recht doen aan Abby in The Last of Us-serie
Nieuws

Kaitlyn Dever wil recht doen aan Abby in The Last of Us-serie

Daarnaast ontkent ze dat ze extra beveiliging nodig had tijdens de opnames

Kaitlyn Dever, de actrice die de rol van Abby speelt in het aankomende tweede seizoen van HBO-serie The Last of Us, geeft aan dat ze het personage recht aan wil doen.

Dat meldt ze in gesprek met Variety. Hoewel het interview voornamelijk over Netflix-miniserie Apple Cider Vinegar gaat waar Dever tevens een rol in heeft, sprak ze ook kort over haar rol in het aankomende tweede seizoen van The Last of Us.

"Onderdeel uitmaken van zo'n grote en enorm geliefde franchise is niet iets wat ik ooit eerder heb gedaan, en ik leer elke dag hoe ik mijzelf moet bewegen in deze nieuwe wereld genaamd de The Last of Us-fandom", aldus Dever. "Het is altijd uitdagend om daar in te stappen, zeker aangezien het eerste seizoen al bestaat en ik nieuw ben."

Ze vervolgt: "Maar ik benader het zoals ik dat met alles doe; met authenticiteit en eerlijkheid en een zo organisch mogelijke benadering van de rol. Ik probeer het met mijn eigen energie te combineren, als je begrijpt wat ik bedoel. Ik wil recht doen aan het personage, en ik hoop dat kijkers daar van zullen genieten."

Vorig jaar kwam naar buiten dat Dever extra beveiliging nodig had tijdens The Last of Us-opnames in verband met de controversiële rol die Abby heeft binnen het plot van de games en de serie. Dat werd gemeld door actrice Isabela Merced, die de rol van Dina speelt in het aankomende tweede seizoen. In het interview met Dever meldt de actrice echter dat dit niet klopt.

Het tweede seizoen verfilmt het in 2020 verschenen The Last of Us: Part 2, dat zich vier jaar na de eerste game afspeelt. De game wordt in ieder geval opgedeeld in meerdere seizoenen, al is nog niet bekend hoeveel precies. Het tweede seizoen bestaat uit zeven afleveringen en verschijnt in de loop van april op HBO. Hieronder kan de meest recentelijk verschenen trailer nog eens worden bekeken.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!