Horizon-actrice bezorgd over toekomst van game-acteerwerk door AI-versie Aloy
Gamer.nl
Nieuws

Horizon-actrice bezorgd over toekomst van game-acteerwerk door AI-versie Aloy

'We zoeken bescherming'

Ashly Burch, de actrice die Aloy speelt in de Horizon-games, heeft gereageerd op een recent gelekte video van PlayStation waarin te zien is dat het bedrijf experimenteert met een versie van dat personage dat via AI op vragen van spelers reageert.

Onlangs lekte een inmiddels verwijderde video uit waarin te zien was hoe Aloy uit de Horizon-franchise reageert op een speler die zijn of haar stem gebruikt om het personage vragen te stellen. Daarbij gebruikt Aloy een door AI aangedreven stem en gezichtsanimaties om antwoorden te formuleren. Het ging om een prototype die in samenwerking met Guerrilla Games is gemaakt om de technologie intern bij Sony te presenteren.

Aloy-actice Ashly Burch heeft nu op haar Tiktok gereageerd op bovenstaande beschreven video en aangegeven dat ze zich zorgen maakt over de toekomst van acteren in games als een kunstvorm. "Ik zag de video eerder deze week. Guerrilla Games heeft contact met mij opgenomen om te vertellen dat de video niet iets toont dat actief in ontwikkeling is. Ze hebben niet mijn optredens voor de demo gebruikt, noch mijn gezichts- of stemdata. Guerrilla is de eigenaar van Aloy als personage."

Burch vervolgde: "Ik ben bezorgd, niet voor Guerrilla of Horizon of mijn optredens of carrière specifiek, maar om deze kunstvorm, om het acteren in games. We zijn op dit moment aan het staken. SAG-AFTRA staakt binnen de game-industrie vanwege AI, omdat deze technologie bestaat en omdat we weten dat gamebedrijven het willen gebruiken. We zoeken bescherming."

Afgelopen juli zette SAG-AFTRA, in navolging van de staking onder acteurs en scriptschrijvers uit Hollywood van 2023, een staking van acteurs binnen de game-industrie in. De vakbond wilde verbeterde voorwaarden bewerkstelligen voor acteurs, waaronder betere arbeidsvoorwaarden. In het bijzonder zijn de vakbond en gamebedrijven zoals EA, Take-Two en Activision het niet eens over de regelgeving rondom het gebruik van AI om gamepersonages van dialogen en animaties te voorzien, waarbij normaliter bewegingen van acteurs vast worden gelegd en in games worden gebruikt. Onlangs bleek nog dat de vakbond er met gamebedrijven nog altijd niet uitkomt.

Burch: "Ik ben niet bezorgd omdat de technologie bestaat, en niet eens omdat gamebedrijven het willen gebruiken - want natuurlijk willen ze inspringen op technologische vooruitgang. Ik ben bang dat wanneer er een dergelijke video uitkomt en het wel iemands optreden gebruikt, wel iemands stem of gezicht of bewegingen heeft, en dat de persoon dat gevecht zou verliezen, dat deze persoon geen bescherming heeft, geen manier om terug te vechten."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht
Gamer.nl
Nieuws

Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht

Allerlei facetten van de game zijn verbeterd

Afgelopen week is een forse 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht door Hexworks.

Met de update worden er grote wijzigingen doorgevoerd aan de in 2023 uitkomen actie-rpg. Zo wordt geboekte progressie in de online-co-op nu door beide spelers gedeeld en is er een Friend Pass-systeem, waardoor een tweede speler mee kan doen zonder dat diegene de game heeft gekocht.

Ook zijn er diverse verbeteringen aangebracht aan de gevechten en het rondbewegen in de spelwereld, waardoor de gameplay beter aanvoelt. Aanvallen en ontwijkmanoeuvres voelen sneller en is er nu een knop waarmee gesprongen kan worden. Wanneer wapens vijanden raken, is de impact ook beter voelbaar, en de user interface is op de schop gegaan om het simpeler en duidelijker te maken. De tutorial is ook verbeterd.

Er wordt al geruime tijd gewerkt aan een vervolg op Lords of the Fallen, die voor zover bekend in 2026 moet verschijnen. Het origineel kan nu met fikse korting worden aangeschaft op pc, PS5 en Xbox Series-consoles.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Switch 2-versie van Cyberpunk 2077 maakt gebruik van DLSS
Gamer.nl
Nieuws

Switch 2-versie van Cyberpunk 2077 maakt gebruik van DLSS

De game komt tegelijk met de Switch 2 uit op 5 juni

De pas aangekondigde Nintendo Switch 2-versie van Cyberpunk 2077 maakt gebruik van AI-upscaletechnologie Deep Learing Super Sampling (DLSS).

Dat heeft ontwikkelaar CD Projekt Red aan Digital Foundry bevestigd. Daarmee is het de eerste Switch 2-game waarvan officieel bevestigd is dat er DLSS wordt gebruikt. "We gebruiken een versie van DLSS die beschikbaar is voor Nintendo Switch 2-hardware, aangedreven door Nividia's Tensor-cores. De game gebruikt DLSS in alle vier de modi: in handheld en docked, en de prestaties- en kwaliteitsgerichte variaties van elk van die opties."

Op wat voor manier DLSS precies wordt ingezet in de game, is niet bekend, maar waarschijnlijk is het bedoeld om de game in een zo hoog mogelijke resolutie en met een zo hoog mogelijke framerate te laten draaien. CD Projekt Red liet weten dat het bedrijf streeft naar een resolutie van 1080p in alle grafische modi wanneer de Switch 2 docked is. In handheldvorm wordt er naar een resolutie van 720p gestreefd.

De Switch 2-versie van Cyberpunk 2077 werd tijdens de onthulling van de eerste games voor de console en de releasedatum aangekondigd. Het spel zal net als de Switch 2 zelf vanaf 5 juni verkrijgbaar zijn. Het gaat om de Ultimate Edition van de game. Daarin zit niet alleen de hoofdgame en de diverse uitgekomen updates, maar ook de vorig jaar verschenen uitbreiding Phantom Liberty. Hieronder is de aankondigingstrailer nog eens te zien.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!