Vakbond achter game-acteursstaking spreekt van 'AI-misbruik'
Nieuws

Vakbond achter game-acteursstaking spreekt van 'AI-misbruik'

Een nieuw voorstel zou 'alarmerende mazen in de wet' bevatten

De SAG-AFTRA-staking van acteurs die in games spelen duurt voort omdat er "alarmerende mazen in de wet" zijn ontdekt omtrent "AI-misbruik".

Afgelopen juli zette SAG-AFTRA, in navolging van de staking onder acteurs en scriptschrijvers uit Hollywood van 2023, een staking van acteurs binnen de game-industrie in. De vakbond wilde verbeterde voorwaarden bewerkstelligen voor acteurs, waaronder betere arbeidsvoorwaarden. In het bijzonder zijn de vakbond en gamebedrijven zoals EA, Take-Two en Activision het niet eens over de regelgeving rondom het gebruik van AI om gamepersonages van dialogen en animaties te voorzien, waarbij normaliter bewegingen van acteurs vast worden gelegd en in games worden gebruikt.

SAG-AFTRA-onderhandelaar Duncan Crabtree-Ireland en voorzitter van het Internactive Media Negotiating Committee Sarah Elmaleh deelden eerder deze week een bericht met leden van de vakbond, waarin werd gemeld waarom de staking voortduurt. "Hoewel er progressie is geboekt en akkoorden zijn gemaakt op bepaalde gebieden, zit het meest recente voorstel nog altijd vol met alarmerende mazen in de wet die onze leden kwetsbaar maken voor AI-misbruik", zo leest het bericht.

"De vakbond heeft recentelijk een tegenvoorstel ingediend dat deze mazen naarstig aanpakt. Dit kan resulteren in een contract dat minimale bescherming voor onze leden biedt , zodat ze hun carrière als game-acteurs kunnen voortzetten. De onderhandelgroep (die namens gamebedrijven spreekt) wil je doen geloven dat we bijna een overeenkomst hebben bereikt. Dit is niet het geval. Ze hopen ook dat onze leden zich tegen elkaar gaan keren."

Volgens het bericht willen gamebedrijven al het eerdere acteerwerk van game-acteurs zonder verdere bescherming gebruiken voor toekomstig AI-werk. Daardoor zouden acteurs niets kunnen doen tegen het feit dat hun stemmen of gelijkenissen worden gebruikt in combinatie met AI, en ontvangen ze daar geen extra verdiensten voor. Daarbij zou men AI willen gebruiken om het werk van acteurs na te bootsen bij eventuele volgende stakingen. Ook zouden bedrijven vervangende acteurs zoeken tijdens de staking "waar ze misbruik van kunnen maken om die rollen te vervullen". SAG-AFTRA hoopt dan ook dat acteurs "goed nadenken over de gevolgen" als ze een dergelijke rol aannemen.

Een woordvoerder voor het team dat namens gamebedrijven onderhandelt met de vakbond meldt aan Eurogamer dat er weldegelijk "betekenisvolle progressie" wordt geboekt tijdens de onderhandelingen, en dat er onder andere een loonsverhoging van meer dan 15 procent voor leden van SAG-AFTRA is voorgesteld. Ook zouden er nieuwe voorwaarden zijn opgesteld voor het gebruik van digitale AI-replica's van acteurs in games, al worden precieze details niet gecommuniceerd.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Forse Stalker 2-patch voert meer dan 1200 verbeteringen door
Nieuws

Forse Stalker 2-patch voert meer dan 1200 verbeteringen door

GSC Game World heeft wederom een flinke patch voor Stalker 2: Heart of Chornobyl uitgebracht met meer dan 1200 verbeteringen en oplossingen voor bugs.

Patch 1.3 voert allerlei verbeteringen door aan de prestaties, gevechten en andere facetten van de game. Ook zijn er nieuwe scènes toegevoegd wanneer spelers sterven, zijn de gezichtsanimaties van NPC's verbeterd en is er een nieuw muziekthema voor Slag Heap bij nacht. Mutanten bewegen vloeiender en NPC's reageren nu beter op het geluid van voetstappen. De volledige patch notes zijn hier te vinden.

In Stalker 2: Heart of Chornobyl reizen spelers wederom af naar de Zone, een gebied rondom de Chornobyl Nuclear Power Plant waar straling voor allerlei mutaties zorgt. De game is sinds afgelopen najaar verkrijgbaar voor Xbox Series X en S en pc. Ook staat het spel op Xbox Game Pass. Stalker 2 kende op release wel bugs en andere technische mankementen. De ontwikkelaar bracht dan ook al meerdere patches uit om die weg te werken.

Dat de game is uitgekomen mag een klein wonder heten, want de ontwikkeling had wat voeten in de aarde. Het uit Oekraïne afkomstige GSC Game World heeft de werklocatie van werknemers meermaals moeten veranderen, terwijl diverse werknemers zich bij het Oekraïense leger voegden. Ook moest de ontwikkelaar dealen met het feit dat Russische hackers vroege versies van de game lekten.

Kamal van de Pol deelde een 7 uit in zijn review: "Stalker 2: Heart of Chornobyl is een melancholische en meeslepende shooter gemaakt in de meest bijzondere omstandigheden. De prachtige en tot de nok toe gevulde spelwereld gaat wel gepaard met frustrerende AI en grafische foutjes. Daarbij verschilt de ervaring in de kern niet veel van de voorgaande delen. Ondanks dat is Stalker 2 een game waar je uren in kunt stoppen. Hoe meer moeite je in het verkennen van de Zone steekt, des te meer het je oplevert."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Launchtrailer van Xenoblade Chronicles X: Definitive Edition te zien
Nieuws

Launchtrailer van Xenoblade Chronicles X: Definitive Edition te zien

Game verschijnt morgen op Nintendo Switch

Nintendo heeft de launchtrailer van Xenoblade Chronicles X: Definitive Edition uitgebracht.

De game komt morgen uit voor Nintendo Switch en heeft verbeterde graphics en nieuwe verhaalelementen - inclusief een nieuwe omgeving. Mensen die het spel voor 6 april via de Nintendo eShop aanschaffen (of de downloadcode die bij de fysieke versie van de game zit inwisselen) ontvangen als bonus een Exploration Support Pack. Dit bevat onder andere 100.000 credits, de Advanced Iron Knife als mêleewapen, de Advanced Storm Assault Rifle, diverse verbeteringen voor wapens en armor en een Survival-armorset.

Xenoblade Chronicles X verscheen oorspronkelijk in 2015 voor de Wii U en is net als de andere Xenoblade Chronicles-games ontwikkeld door Monolith Soft. Een uniek aspect aan de game ten opzichte van de andere delen in de rpg-reeks is dat spelers hier gigantische mechs besturen. Het verhaal en de spelwereld staan volledig los van de andere delen en kan dus door nieuwe spelers ervaren worden.

"We schrijven het jaar 2054", zo luidt de officiële synopsis. "Na een vernietigende, intergalactische oorlog zijn de mensen van de Aarde gevlucht. Als één van de overlevenden en bewoners van de New Los Angeles (NLA)-kolonie, moet je een nieuw thuis bouwen op de gevaarlijke planeet Mira. Strijd voor de toekomst van de mensheid in een open wereld met vijf gevarieerde continenten vol onbekende wezens – waarvan sommige reusachtig groot."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!