Final Fantasy 16-verkoop voldoet niet aan hoogste verwachtingen van Square Enix
Nieuws

Final Fantasy 16-verkoop voldoet niet aan hoogste verwachtingen van Square Enix

Winst van bedrijf is flink gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar

Square Enix heeft laten weten dat de verkoop van Final Fantasy 16 niet aan de hoogste verwachtingen van het bedrijf voldoet.

Directeur Takashi Kiryu zou dit hebben verteld tijdens een gesprek met investeerders na het bekendmaken van diens kwartaalcijfers, zo meldt Bloomberg. Het bedrijf zag een stijging van 14,4 procent in omzet ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, maar een daling in winst van 78,5 procent.

Kiryu's opmerking dat de verkoop van Final Fantasy 16 niet aan de hoogste verwachtingen van Square Enix voldoet is opvallend, aangezien de game in een krappe week meer dan drie miljoen keer werd verkocht. Kiryu meldde daarnaast dat de tegenvallende verkoop te wijten valt aan de relatief langzame overstap van gamers naar PlayStation 5.

De daling in winst is volgens Square Enix daarnaast ook te wijten aan de stevige concurrentie in de mobiele markt te wijten, alsmede de hoge productiekosten van grootschalige games. Ook de opbrengsten van mmo's - waarbij Final Fantasy 14 de grootste game van de uitgever binnen het genre is - valt lager uit dan dezelfde periode vorig jaar.

Na het bekendmaken van de kwartaalcijfers en het gesprek met investeerders daalde de Japanse koers van Square Enix-aandelen met bijna vijftien procent - de laagste prijs sinds mei 2022.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error