Final Fantasy 16-interface meermaals aangepast
De UI oogt nu weer zoals tijdens de onthullingstrailer
Square Enix heeft tijdens de ontwikkeling van Final Fantasy 16 de user interface van de game meermaals op de schop genomen.
Dat laat producent Naoki Yoshida weten in een interview met Final Fantasy Union. Na de eerste feedback van fans heeft de ontwikkelaar de interface blijkbaar omgegooid, maar al snel werd deze weer veranderd naar de oorspronkelijke versie.
"We hebben zeker de feedback vernomen na de eerste trailer. Mensen zagen de user interface en gaven veel feedback, bijvoorbeeld dat het er misschien een beetje als een vechtspel uitzag. Het zou te sci-fi zijn, het zou niet bij de game hebben gepast."
Hij vervolgt: "We vernamen deze feedback en namen de user interface op de schop, creëerden iets dat misschien wat beter bij de stijl paste, maar het ging een beetje verloren in alles dat er gaande was het op het scherm, waardoor het lastig werd om het te zien." Daarom werd de interface weer veranderd naar de oorspronkelijke versie.
"Final Fantasy is een actie-rpg en de actie is erg snel. Je moet de cijfers en graphics op het scherm echt duidelijk kunnen zien, anders vallen ze niet op in het heetst van de strijd. Als ze teveel in de achtergrond opgaan, kun je ze niet zien en weet je niet wat er gaande is. Dus we besloten terug te gaan naar de oorspronkelijke interface, want dat paste er beter bij."
Daarbij is het volgens Yoshida ook een kwestie van gewenning. "De eerste keer dat je het ziet, valt het op. Maar hoe vaker je het ziet, hoe meer je er gewend aan raakt en hoe meer je je realiseert dat het eigenlijk past bij alles wat gaande is. Hopelijk zullen mensen daar ook achter komen wanneer ze het spelen."
Final Fantasy 16 verschijnt op 22 juni op PlayStation 5. Vorige week kwam de launchtrailer van de game uit.