Sony's CEO Kenichiro Yoshida heeft gewaarschuwd voor de technische uitdagingen van cloudgaming.
In een gesprek met de Financial Times refereert Yoshida naar problemen als latency, de vertraging tussen het indrukken van een knop en de actie op het scherm. "Ik denk dat de cloud zelf een geweldig businessmodel is, maar als het op games aankomt, zijn de technische problemen hoog. Er zijn uitdagingen voor cloudgaming, maar wij willen die uitdagingen aangaan."
Ook wijst hij naar de zogenoemde 'dark time'. Op bepaalde momenten van de dag zijn er in elke regio minder spelers, bijvoorbeeld 's nachts of overdag. Als die mensen thuiskomen van werk, willen er plotseling heel veel mensen tegelijk spelen. Het zou financieel onaantrekkelijk zijn om de dienst ook tijdens die 'dark time' te laten draaien, maar dat moet wel.
"De dark time voor cloudgaming is een probleem geweest voor zowel Microsoft als Google", zegt Yoshida. "Maar het was goed dat we die uren hebben kunnen gebruiken voor AI learning."
Ondanks de voorspelde uitdagingen gaat Sony 'agressief' inzetten op cloudgaming. Dat zei PlayStation-baas Jim Ryan vorige maand althans tijdens een zakelijke call.