25 miljoen PS5’s verscheept, winst van game-tak Sony daalt
Nieuws

25 miljoen PS5’s verscheept, winst van game-tak Sony daalt

Er zijn in totaal 25 miljoen PlayStation 5’s verscheept. Sony zegt dat de PS5-verkoop “volgens plan” verloopt.

Dat blijkt uit de presentatie van Sony’s financiële kwartaalcijfers. In het afgelopen kwartaal, dat liep tot en met 30 september, verscheepte Sony 3,3 miljoen PlayStation 5-consoles. Dat is precies dezelfde hoeveelheid als in hetzelfde kwartaal vorig jaar. In dit kwartaal zijn in totaal 6,5 miljoen PlayStation 5-consoles geproduceerd.

In de eerste helft van het fiscale jaar 2022 zijn in totaal 5,7 miljoen PlayStation 5’s verkocht. Sony stelde zichzelf als doel om in dit fiscale jaar, dat in maart 2023 eindigt, 18 miljoen PS5-consoles te verkopen, wat met de huidige verkooptrend niet is te halen. Desalniettemin zegt Sony bij de presentatie van de kwartaalcijfers dat de verkoop “volgens plan verloopt”, en dat het nog steeds denkt de mijlpaal van 18 miljoen verkochte consoles te kunnen halen.

De Game & Network Services-divisie van Sony draaide in het tweede kwartaal een omzet van 720,7 miljard yen, omgerekend 4,931 miljard euro. Dat is een stijging van 12 procent ten opzichte van vorig jaar, maar qua winst gaat de game-tak van Sony er wel op achteruit. De winst daalde met 49 procent en kwam uit op 42,1 miljard yen, omgerekend 288 miljoen euro.

Sony verklaart de teruglopende winst door toenemende productiekosten en aantrekkingskosten, waaronder het kopen van ontwikkelaar Bungie. Ook wijst het bedrijf op de veranderende wisselkoersen en de stijgende waarde van de Amerikaanse dollar. De game-tak van Sony heeft zijn verwachtingen voor dit fiscale jaar naar beneden bijgesteld met zo’n 12 procent, als resultaat van “tegenvallende third-party verkopen”.

De winst van Sony als geheel is wel toegenomen, namelijk met 8 procent. De winst bedraagt 344 miljard yen, omgerekend 2,35 miljard euro.

Het aantal softwareverkopen is ten opzichte van het vorige kwartaal (toen 47,2 miljoen) gestegen, naar 62,5 miljoen verkopen. Dat is beduidend minder dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar, toen het aantal softwareverkopen nog op 76,4 miljoen zat. 63 procent van de game-verkopen in dit kwartaal zijn digitaal verlopen, vorig jaar was dat 62 procent.

Er is ook een terugloop te zien bij het aantal abonnees van PlayStation Plus.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld
Nieuws

Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld

Dat zijn een hoop bezorgde pakketjes

Het in 2019 uitgekomen Death Stranding is inmiddels door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld.

Dat maakte bedenker Hideo Kojima bekend via social media. De game is al sinds november 2019 verkrijgbaar, maar was in eerste instantie alleen op PlayStation 4 beschikbaar. Inmiddels is de game ook op PlayStation 5, pc, Xbox Series-consoles, Mac en smartphones speelbaar.

Vervolg Death Stranding 2: On the Beach staat gepland voor een release op 26 juni, zo werd onlangs bekendgemaakt. Diverse acteurs en actrices uit de eerste Death Stranding keren terug, waaronder Léa Seydoux, Norman Reedus en Troy Baker. Ook Shioli Kutsuna en Elle Fanning hebben rollen in de game.

De eerste Death Stranding is de eerste game die Kojima ontwikkelde met zijn studio Kojima Productions nadat hij de banden brak met uitgever Konami, waar hij de Metal Gear-reeks voor ontwikkelde. Het spel biedt een uniek concept, waarbij spelers door een post-apocalyptisch landschap lopen om pakketten te bezorgen. Zoals gebruikelijk bij games van Kojima worden gameplaysegmenten afgewisseld met soms langdurige filmpjes waarin vooral het verhaal en dialogen centraal staan.

Michel Musters beloonde Death Stranding in 2019 met een 9,5 op Gamer.nl: "Met Death Stranding behandelt Hideo Kojima grote thema’s als het hiernamaals, ouderschap, de connectie tussen mensen en zelfs klimaatverandering en het uitsterven van de mensheid. Hij brengt dit alles op even fabuleuze als verwarrende wijze in beeld. De kerngameplay – het vervoeren van pakketjes en ondertussen je evenwicht zien te bewaren – lijkt in eerste instantie tegenstrijdig simpel. Klikt het eenmaal, dan biedt het concept oneindig veel voldoening. Gecombineerd met de online functies die in de campagne zijn geïntegreerd, resulteert het in een van de meest unieke virtuele ervaringen ooit."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'
Nieuws

The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'

Ontwikkelaar geeft zijn mening over het einde van de eerste game

The Last of Us-ontwikkelaar Neil Druckmann heeft zich voor het eerst uitgesproken over een belangrijk plotpunt uit de gamereeks: wat hem betreft heeft Joel "de juiste keuze gemaakt".

Let op: Hierna volgen grote spoilers voor de eerste The Last of Us-game en het eerste seizoen van de gelijknamige HBO-serie.

In The Last of Us wordt het meisje Ellie naar een groep genaamd de Fireflies gebracht. Ellie is namelijk immuun voor een virus dat de gehele mensheid treft. De Fireflies zijn van plan om Ellie te opereren om er zo achter te komen of er een medicijn voor het virus gemaakt kan worden, maar zijn wel genoodzaakt haar te doden. Joel, de man waarmee Ellie de reis naar de Fireflies heeft afgelegd, besluit op het laatste moment echter de Fireflies te doden, Ellie te redden en haar zodra ze wakker wordt uit haar narcose te vertellen dat ze niets voor de mensheid kon betekenen.

Dit einde van The Last of Us heeft al jaren discussie bij gamers opgeleverd - heeft Joel de juiste keuze gemaakt? Regisseur Neil Druckmann heeft nu tegen IGN verteld dat hij van mening is dat Joel dat inderdaad heeft gedaan. "Ik geloof dat Joel de juiste keuze maakte. Als ik Joel was geweest, hoop ik dat ik ook zou kunnen doen wat hij deed om mijn 'dochter' te redden."

Craig Mazin, die samen met Druckmann de HBO-verfilming runt, geeft iets meer nuance. Ook hij geeft aan dat hij waarschijnlijk hetzelfde zou doen. "Maar ik zou graag denken dat ik het niet zou doen. Dat is ook juist het interessante moraal van het verhaal. En daarom is het einde van de eerste game zo spraakmakend en geweldig."

Het tweede seizoen van The Last of Us verfilmt het in 2020 verschenen The Last of Us: Part 2, dat zich vier jaar na de eerste game afspeelt. In de serie zit er echter vijf jaar tussen het eerste en tweede seizoen. De game wordt in ieder geval opgedeeld in meerdere seizoenen, al is nog niet bekend hoeveel precies. Het tweede seizoen bestaat uit zeven afleveringen. De eerste aflevering verschijnt op 14 april op HBO Max.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!