25 miljoen PS5’s verscheept, winst van game-tak Sony daalt
Nieuws

25 miljoen PS5’s verscheept, winst van game-tak Sony daalt

Er zijn in totaal 25 miljoen PlayStation 5’s verscheept. Sony zegt dat de PS5-verkoop “volgens plan” verloopt.

Dat blijkt uit de presentatie van Sony’s financiële kwartaalcijfers. In het afgelopen kwartaal, dat liep tot en met 30 september, verscheepte Sony 3,3 miljoen PlayStation 5-consoles. Dat is precies dezelfde hoeveelheid als in hetzelfde kwartaal vorig jaar. In dit kwartaal zijn in totaal 6,5 miljoen PlayStation 5-consoles geproduceerd.

In de eerste helft van het fiscale jaar 2022 zijn in totaal 5,7 miljoen PlayStation 5’s verkocht. Sony stelde zichzelf als doel om in dit fiscale jaar, dat in maart 2023 eindigt, 18 miljoen PS5-consoles te verkopen, wat met de huidige verkooptrend niet is te halen. Desalniettemin zegt Sony bij de presentatie van de kwartaalcijfers dat de verkoop “volgens plan verloopt”, en dat het nog steeds denkt de mijlpaal van 18 miljoen verkochte consoles te kunnen halen.

De Game & Network Services-divisie van Sony draaide in het tweede kwartaal een omzet van 720,7 miljard yen, omgerekend 4,931 miljard euro. Dat is een stijging van 12 procent ten opzichte van vorig jaar, maar qua winst gaat de game-tak van Sony er wel op achteruit. De winst daalde met 49 procent en kwam uit op 42,1 miljard yen, omgerekend 288 miljoen euro.

Sony verklaart de teruglopende winst door toenemende productiekosten en aantrekkingskosten, waaronder het kopen van ontwikkelaar Bungie. Ook wijst het bedrijf op de veranderende wisselkoersen en de stijgende waarde van de Amerikaanse dollar. De game-tak van Sony heeft zijn verwachtingen voor dit fiscale jaar naar beneden bijgesteld met zo’n 12 procent, als resultaat van “tegenvallende third-party verkopen”.

De winst van Sony als geheel is wel toegenomen, namelijk met 8 procent. De winst bedraagt 344 miljard yen, omgerekend 2,35 miljard euro.

Het aantal softwareverkopen is ten opzichte van het vorige kwartaal (toen 47,2 miljoen) gestegen, naar 62,5 miljoen verkopen. Dat is beduidend minder dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar, toen het aantal softwareverkopen nog op 76,4 miljoen zat. 63 procent van de game-verkopen in dit kwartaal zijn digitaal verlopen, vorig jaar was dat 62 procent.

Er is ook een terugloop te zien bij het aantal abonnees van PlayStation Plus.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Door Patapon geïnspireerde Ratatan verschijnt in 2025
Nieuws

Door Patapon geïnspireerde Ratatan verschijnt in 2025

Game komt naar PS5, PS4, Xbox Series, Switch en pc

Ratatan, de spirituele opvolger van Patapon, komt in de loop van 2025 uit.

Dat hebben ontwikkelaars TVT en Ratata Arts aangekondigd. Daarbij zal Game Source Entertainment de game uitgeven. Het spel is op dit moment middels een demo speelbaar op de WePlay Expo in Shanghai.

Ratatan is de nieuwe game van Hiroyuki Kotani, de maker van de Patapon-games. Het spel kent dan ook hetzelfde principe: spelers moeten op de maat van muziek op de juiste knoppen drukken om zo een leger aan wezentjes aan te sturen. Vorig jaar werd er een succesvolle crowdfunding gehouden.

Ratatan verschijnt op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series-consoles, Nintendo Switch en pc. Hieronder is een nieuwe trailer te zien.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steamworld-ontwikkelaar voert tweede ontslagronde van dit jaar door
Nieuws

Steamworld-ontwikkelaar voert tweede ontslagronde van dit jaar door

Er komt minder focus op de ontwikkeling van spellen

Thunderful Group, de uitgever en ontwikkelaar van de Steamworld-games, heeft aangekondigd tachtig tot honderd werknemers te ontslaan.

Het bedrijf ziet geen andere alternatieven om "de houdbaarheid en weerstand" op de lange termijn te houden. Het is daarbij de tweede herstructureringsronde binnen een jaar tijd - begin dit jaar werd er al ongeveer een vijfde van het totaal aantal ontwikkelaars ontslagen.

Thunderful Group ontstond in 2017 na een fusie van de Zweedse ontwikkelaars Image & Form en Zoink. Sindsdien heeft het bedrijf diverse studio's en uitgevers opgekocht, waaronder Somerville-ontwikkelaar Jumpship.

In een bericht op de website van Thunderful valt te lezen dat de verwachte omzet dit jaar niet is behaald. Men gaat een grotere focus leggen op het uitgeven van extern ontwikkelde spellen om zo de kosten de kop in te drukken en flexibeler te kunnen zijn - al zal men "wat interne ontwikkelcapaciteit behouden".

Thunderful liet eerder al weten dat het eind vorig jaar uitgekomen Steamworld Build beneden verwachtingen had gepresteerd. De ontwikkeling van Steamworld Headhunter werd toen gepauzeerd. Afgelopen augustus kwam daarnaast Steamworld Heist 2 uit.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!