PlayStation Plus verliest bijna 2 miljoen abonnees na introductie nieuwe abonnementsvormen
Sinds de vernieuwde PlayStation Plus in juni uitkwam, verloor de abonnementsdienst van Sony bijna 2 miljoen abonnees.
Dat blijkt uit Sony’s recentste abonneeschattingen, die zijn vrijgegeven als onderdeel van het rapport over de financiële resultaten van het tweede kwartaal van 2022. Dit is het eerste volledige kwartaal waarin de vernieuwde PlayStation Plus uit is.
Het is al het derde kwartaal op rij dat PlayStation Plus abonnees verliest. Het totaalaantal wordt per 30 september van dit jaar geschat op 45,4 miljoen abonnees. Een kwartaal daarvoor zat het aantal nog op 47,3 miljoen.
Ook qua maandelijks actieve PlayStation Network-gebruikers is een daling te zien. Dat aantal kwam in het afgelopen kwartaal uit op 102 miljoen spelers, een daling van ongeveer een miljoen sinds het kwartaal ervoor. Dit is het laagste aantal maandelijks actieve PSN-gebruikers sinds Sony de data begon te verzamelen in begin 2020. Vorig jaar stond de teller nog op 104 miljoen.
Bij het presenteren van de kwartaalcijfers zegt Sony’s chief financial officer Hiroki Totoki dat de teruglopende hoeveelheid abonnees te verklaren is door “tegenvallende third-party game-verkopen” en het feit dat “meer mensen naar buiten gaan” (met dank aan VGC voor de vertaling.)
Totoki verwacht dat het aantal wel weer bijdraait in het komende kwartaal, onder andere door de invloed van Call of Duty: Modern Warfare 2 en het uitkomen van God of War Ragnarök. Ook zegt hij dat Sony dit kwartaal met “betere promoties” van PlayStation Plus komt. “Ik denk dat we hiervan kunnen herstellen”, aldus Totoki.