Voormalige PlayStation-topman waarschuwt voor hoge ontwikkelkosten
Voormalige PlayStation-topman Shawn Layden heeft gewaarschuwd voor hoge ontwikkelkosten van moderne games, specifiek op PlayStation 5.
Dat doet hij in een gesprek met Bloomberg. De voormalige voorzitter van SIE Worldwide Studios en voormalige directeur van Sony Interactive Entertainment Amerika laat weten dat de ontwikkelkosten met elke overstap naar een nieuwe generatie consoles verdubbelen. Layden herinnert zich dat budgetten voor grote gamereleases op PlayStation 4 rond de 100 miljoen dollar lagen en hij verwacht dan ook dat PlayStation 5-games 200 miljoen dollar of meer gaan kosten om te maken.
Het gevolg daarvan is volgens Layden dat uitgevers zo weinig mogelijk risico willen lopen. Dat zouden bedrijven vervolgens vooral bewerkstelligen door vervolgen op eerdere succesvolle games uit te brengen, in plaats van unieke ervaringen. Ook zouden veel uitgevers vooral games in populaire genres willen uitbrengen. "Je krijgt drie of vier pilaren aan verschillende gametypes die blijven bestaan en variatie verdwijnt."
De interviewer - Jason Schreier - merkt daarbij op dat deze trend nu al gaande is binnen de game-industrie. Hij vraagt daarbij of Layden zelf niet bij heeft gedragen aan de manier waarop de industrie zich heeft gevormd. Layden lijkt zich daar niet verantwoordelijk voor te voelen en wil met zijn huidige bedrijf, Streamline Media Group, juist meer mogelijk maken. "Ik wil in het laatste hoofdstuk van mijn carrière meer mensen toelaten in game-ontwikkeling, meer mensen van overal ter wereld. Ik wil dat meer mensen het plezier van het gamen kunnen ervaren."