Het verschil tussen Horizon Forbidden West op PlayStation 5 en PlayStation 4
Nieuws

Het verschil tussen Horizon Forbidden West op PlayStation 5 en PlayStation 4

Guerrilla Games heeft Horizon Forbidden West voor de PlayStation 5 als de PlayStation 4 ontwikkeld. Wie de PlayStation-versie bezit kan zelfs gratis upgraden naar de current-gen-versie. Het kan dus geen kwaad om even te kijken naar de grafische verschillen van beide Forbidden West-versies.

Afgelopen juni sprak regisseur Mathijs de Jonge al met

Watch on YouTube

over verschillen tussen de PlayStation 5- en PlayStation 4-versie. Ten opzichte van de oudere console bevat de PlayStation 5-versie visuele verbeteringen, waaronder meer gedetailleerde graphics, meer geometrische diepte en een speciaal onderwaterweergavesysteem. De current-gen-versie beschikt tevens over extra details en extra systemen voor overtuigendere golven. De laadtijden zijn bovendien aanzienlijk korter dankzij de ingebouwde SSD; het verschil is gemiddeld meer dan vijftig seconden.

Watch on YouTube

Performance Mode en Resolution Mode

Op de PlayStation 4 hangen de resolutie en beeldkwaliteit af van het consolemodel. Het reguliere model draait de game in een resolutie van 1080p, terwijl de Pro de resolutie verhoogt naar: 1800p – vergelijkbaar met de Performance Mode op PlayStation 5. Wat framerate betreft draaien alle PS4-versies op 30 fps, alleen de PS5-versie ondersteunt 60 fps in de Performance Mode. Dat laatste gaat uiteraard wel ten koste van de resolutie, scherpte en details ten opzichte van de Resolution Mode. Die draait namelijk in een volledige 4K op 30 fps. 

Watch on YouTube

Verder maakt de PlayStation 5-versie gebruik van een filmisch lichtsysteem gedurende de hele game, terwijl die in de PlayStation 4-versie alleen aanwezig is tijdens de tussenfilmpjes. De PlayStation 5 heeft namelijk een krachtigere processor die dat lichtsysteem continu kan laten draaien en ervoor zorgt dat lichttexturen beter gedefinieerd zijn.

Een opvallend onderdeel van dit nieuwe lichtsysteem is het zogenaamde ‘hero light’, dat in beide versies beschikbaar is om aan te zetten. Daarmee is hoofdpersonage Aloy beter zichtbaar in de game, ongeacht haar locatie. In de PlayStation 4 (Pro)- versie van het hero light springt het personage er daarom niet zo duidelijk uit als in de PlayStation 5-versie. Bekijk hieronder het verschil tussen de twee consoleversies van het hero light: 

Watch on YouTube

Volledige immersie

De PlayStation-versie ondersteunt daarnaast 3D-audio. Dat is mogelijk door de 3D Tempest geluidstechnologie van de PlayStation 5. Daarmee moeten spelers zich volgens ontwikkelaar Guerrilla Games ‘omringd’ voelen door het geluid, wat handig is tijdens gevechten of stealthmissies. De DualSense-controller moet ook zorgen voor meer immersie, door middel van haptische feedback en dynamische adaptieve triggers.

Tot slot geeft Mathijs de Jonge aan dat een groot deel van de ontwikkeling heeft plaatsgevonden op de PlayStation 4. De game is volgens de ontwikkelaar veel getest op de het oudere platform, waardoor het een ‘goede ervaring’ en een ‘fantastisch uitziende game’ moet worden. Bovendien is de PlayStation 4-versie tien euro goedkoper, wat wel zo voordelig is dankzij een gratis upgrade naar de current-gen-versie.

Horizon Forbidden West verschijnt op 18 februari voor PlayStation 5 en PlayStation 4. In de review op Gamer.nl gaf Ron Vorstermans de game een 9.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Chernobylite vanaf 13 december verkrijgbaar voor Switch
Nieuws

Chernobylite vanaf 13 december verkrijgbaar voor Switch

Op avontuur in de Exclusion Zone te Chernobyl

De Complete Edition van Chernobylite komt op 13 december uit voor Nintendo Switch.

Het was al bekend dat de game naar Nintendo's hybride console kwam, maar nu is er een precieze releasedatum bekend. Daarbij is er een nieuwe trailer uitgekomen die hieronder kan worden bekeken.

In Chernobylite verkennen spelers een zo accuraat mogelijk ingescande versie van de Exclusion Zone in Chernobyl, het stadje waar de kernramp in de jaren tachtig plaatsvond. Spelers nemen het niet alleen op tegen natuurlijke en bovennatuurlijke bedreigingen, maar ook tegen andere stalkers.

Chernobylite verscheen in 2019 als Early Access-titel op pc, gevolgd door de volledige release in 2021. Later dat jaar kwam de game ook naar PS4 en Xbox One, en in 2022 naar PS5 en Xbox Series-consoles. De Complete Edition bevat alle content die na de release voor de game is verschenen.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Kingdom Hearts Missing-Link voor onbepaalde tijd uitgesteld
Nieuws

Kingdom Hearts Missing-Link voor onbepaalde tijd uitgesteld

Game maakt gebruik van de GPS-technologie in smartphones

Het mobiele spel Kingdom Hearts Missing-Link had eigenlijk dit jaar moeten verschijnen, maar is nu voor onbepaalde tijd uitgesteld.

"Terwijl we ons voorbereidden voor de release van Kingdom Hearts Missing-Link hebben we de moeilijke beslissing gemaakt om het spel uit te stellen", zo wordt verteld via een tweet op het officiële account van de game. "We verontschuldigen ons naar de spelers die uitkeken naar de release en stellen jullie geduld op prijs. Kijk uit naar meer informatie."

Kingdom Hearts Missing-Link wordt een mobiele actie-rpg die gebruikmaakt van de GPS in de smartphone van de gebruiker. De game lijkt in tegenstelling tot andere mobiele games met hetzelfde concept, zoals Pokémon Go, het echter wel iets anders aan te pakken: een eerdere trailer suggereerde dat spelers niet naar locaties in het echt hoeven te reizen om die toch in de game te bezoeken.

Diverse Disney-personages maken onderdeel uit van de game, waaronder Simba, Ariël, Winnie de Poeh en Mickey Mouse. Zij zullen echter niet direct in de spelwereld voorkomen, maar kunnen via icoontjes tijdens gevechten worden ingezet.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!