De State of Play was goed, maar kan E3 niet vervangen
Nieuws

De State of Play was goed, maar kan E3 niet vervangen

In de nacht van donderdag op vrijdag zond Sony een prima State of Play uit met een fiks aantal toffe games. Ik was dan ook allesbehalve teleurgesteld, zeker omdat ik met voorgaande uitzendingen in het achterhoofd geen hoge verwachtingen had. Toch werd het mij tijdens het bekijken van de livestream des te meer duidelijk dat E3 een gapend gat achterlaat, eentje dat – hoe hard we ook ons best doen – niet opgevuld kan worden.

Waar in voorgaande State of Play-uitzendingen vaak maar één of twee echt grote aankondigingen zaten (en soms nog minder), daar puilde deze aflevering uit met indrukwekkende titels. Street Fighter 6, Resident Evil 4 Remake, Horizon Call of the Mountain, Stray, The Callisto Protocol en Final Fantasy 16: er was meer dan genoeg om enthousiast van te worden als PlayStation-gamer. Het gebrek aan God of War: Ragnarok was een tegenvaller, maar toch denk ik dat er maar weinig fans echt teleurgesteld zijn.

©GMRimport

Sony valt dan ook te prijzen om het feit dat het de oude, vertrouwde E3-hype toch een klein beetje terug hebben gebracht, al is het een week voordat diverse andere bedrijven een livestream uitzenden. Nee, het was niet zo’n goede oude presentatie met publiek en ongemakkelijke presentatoren, en ook geen PlayStation Showcase waar het bedrijf traditiegetrouw nóg meer lekkers uit de hoge hoed tovert, maar het was goed genoeg.

Een groot gemis

Toch maakte tijdens het kijken van de State of Play een mistroostig gevoel mij meester. Ik heb even moeten graven om erachter te komen waar dat gevoel precies vandaan kwam, maar ik ben er inmiddels achter: eigenlijk heeft de livestream mij het oude, vertrouwde E3 alleen nog maar harder laten missen.

Mocht je het op de een of andere manier nog niet hebben meegekregen: E3 gaat dit jaar helemaal niet door. Organisator ESA meldt dat het in 2023 E3 weer helemaal terug wil brengen, maar dat is pas volgend jaar en de vraag is nog maar of bedrijven er dan nog wel op zitten te wachten. Het kost ze immers behoorlijk wat knaken om op de beurs te mogen staan en ergens is het ook logischer voor ze om hun moment van aandacht in een aparte livestream, verwijderd van alle drukte rondom E3, te pakken.

©GMRimport

Kerstmis voor gamers

De toekomst van E3 hangt dus aan een zijden draadje, en dit jaar is er sowieso geen E3. Daar kun je van alles van vinden – dat doe ik ook, maar bovenal vind ik het zonde. Sinds het moment dat ik ook maar een beetje interesse had in games, stond E3 voor mij synoniem aan een krappe week genieten. Het was een soort Kerstmis voor gamers waarin het ene na het andere virtuele pakketje werd geopend.

Als kind las ik eerst in tijdschriften alles over de legendarische gamebeurs, vaak een dikke maand nadien in verband met deadlines en drukwerk. Met de komst van internet kwam de Amerikaanse beurs gevoelsmatig een stuk dichterbij. Persconferenties werden al snel live gestreamd en diverse media waren op de beursvloer aanwezig om verslag te doen en met een camera de complete chaos in beeld te brengen. 

E3 was een soort Kerstmis voor gamers waarin het ene na het andere virtuele pakketje werd geopend

-

Zelfs thuis, vanuit je luie stoel, kreeg je op die manier het idee dat je een weekje in een compleet andere wereld vertoefde. ’s Avonds en ’s nachts aan de computerbuis gekluisterd, zien hoe bedrijven elkaar probeerden af te troeven met spectaculaire aankondigingen of onhandig geformuleerde quotes in interviews: heerlijk!

Mijn volgende stap was zélf naar E3 afreizen als onderdeel van een gamewebsiteredactie. Dat heb ik in de jaren 10 dan ook meermaals mogen doen. Hoewel ik achteraf gezien E3 vanuit thuis volgen net zo leuk vond, kan ik niet ontkennen dat op de beurs rondlopen een unieke ervaring is. En niet alleen vanwege egoïstische redenen, want ik vond het simpelweg geweldig om zoveel mogelijk van de show naar de lezers thuis in Nederland en België te brengen. 

©GMRimport

Ik keek voor de gein vandaag terug naar de landingspagina van Gamer.nl op E3 2016 en wat ik zag maakte mij uitermate nostalgisch. Allerlei artikelen over voorgaande E3’s en verwachtingen voor die editie, talloze previews van gespeelde games, blogs waarin redacteuren hun ervaringen deelden en een stel video’s dat ik toen terplekke met de smartphone heb geschoten: het steekt misschien niet perfect in elkaar, maar wat zat er toch een boel passie en liefde in. Ik heb er intens van genoten om die content te mogen maken en ik hoop dat onze bezoekers dat ook zo ervoeren.

Geen vervanging

Natuurlijk is het niet alleen maar kommer en kwel. Komende week wordt er een aantal interessante persconferenties gehouden, onder andere de Kick Off Live-show van Summer Game Fest, de Microsoft & Bethesda Games Showcase, een livestream van Devolver Digital en de PC Gaming Show. Met Gamer.nl (en zustersite PU.nl) organiseren we overkoepelend Gamezomer 2022, waarmee we verslag doen van al dat lekkers (inclusief het aankomende Gamescom), regelmatig live gaan en zelfs een PlayStation 5 weggeven. In dit bericht kun je daar alles over lezen en tevens de data en tijden van aankomende presentaties bekijken.

©GMRimport

We zitten dus niet stil en er gebeurt het nodige, maar ik moet eerlijk zijn: het kan E3 niet vervangen. Ubisoft en EA houden bijvoorbeeld geen presentaties, Nintendo houdt zich op moment van schrijven angstvallig stil en is dus misschien ook missing in action en hoe hard je ook je ook je best doet, het kan wat mij betreft niet de compleet gestoorde ervaring van E3 vervangen, of je er nou zelf rondloopt of het vanuit thuis volgt.

E3 was speciaal, een uniek onderdeel van onze hobby dat de game-industrie nog interessanter maakte. Ik vrees dat geen bedrijf, gamesite of Geoff Keighley iets kan creëren wat daaraan tipt. We hebben met z’n allen in al die jaren een hoop geklaagd over E3 en de organisatie achter de beurs - vaak geheel terecht trouwens - maar uiteindelijk was zo’n week waarin heel de wereld even alleen maar om games draaide onovertroffen. Je weet pas wat je mist, als het er niet is. Kom alsjeblieft terug, E3!

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Atomfall-video toont wat spelers te wachten staat
Nieuws

Atomfall-video toont wat spelers te wachten staat

Game verschijnt op 27 maart voor Xbox- en PlayStation-consoles, pc en Game Pass

In een meer dan zeven minuten durende video van Atomfall wordt het concept en de gameplay van de game uit de doeken gedaan.

Atomfall speelt zich vijf jaar na een nuclaire ramp in Noord-Engeland af. Hoewel het om een fictioneel verhaal gaat, is de game geïnspireerd door een echte nucleaire ramp die in 1957 in Noord-Engeland voorkwam. Toen brak er brand uit in een plutoniumfabriek. In de game zijn de gevolgen logischerwijs nog erger, en wordt er vijf jaar na een nucleaire ramp gekeken hoe de wereld er aan toe is.

De survival-actiegame richt zich op singleplayergameplay. Spelers verkennen een post-nucleaire omgeving en moeten craften, handelen en materialen zoeken terwijl ze vechten om te overleven. De wereld is namelijk gevuld met gemuteerde wezens, cults en gevaarlijke facties.

Atomfall komt op 27 maart naar PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One en pc. Ook komt de game op release op Game Pass te staan. De game wordt ontwikkeld door de Britse studio Rebellion, bekend van de Sniper Elite-serie.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Hyper Light Breaker-trailer toont speelbare personages en bazen
Nieuws

Hyper Light Breaker-trailer toont speelbare personages en bazen

Game verschijnt aanstaande dinsdag via Steam Early Access

Er is een nieuwe trailer van Hyper Light Breaker uitgebracht waarin verschillende Breakers - speelbare personages - en Crowns - oftewel bazen - worden getoond.

De Early Access-versie van Hyper Light Breaker werd vorig jaar uitgesteld naar begin dit jaar. Op 14 januari is het zover; dan verschijnt de game op Steam. Er komt ook een Hyper Light Breaker Bundle beschikbaar van 14 tot en met 28 januari waarbij het origineel, Hyper Light Drifter, gratis wordt weggegeven.

Hyper Light Breaker werd al in 2022 aangekondigd. Het vervolg op Hyper Light Drifter speelt zich af in een nieuwe wereld genaamd Overgrowth, maar het grootste verschil ten opzichte van de eerste game is dat de 2D-gameplay wordt vervangen voor drie dimensies. Spelers moeten in de roguelite de Abyss King zien te verslaan. Ook krijgt de game een hubgebied genaamd The Settlement die spelers tussendoor kunnen bezoeken. Consoleversies voor de game zijn nog niet aangekondigd. Hyper Light Drifter kwam na de pc-release uiteindelijk wel naar consoles.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!