VS legt Nvidia's verkoop van serverprocessoren in China en Rusland aan banden
Nieuws

VS legt Nvidia's verkoop van serverprocessoren in China en Rusland aan banden

De Amerikaanse Securities and Exchange Commission (SEC) introduceert een licentie die Nvidia weerhoudt van vrije verkoop aan de Chinese en Russische serversector.

Per nieuwe exportlicentie wordt het voor Nvidia illegaal om zonder goedkeuring selecte serverprocessoren in Rusland en China (inclusief Hongkong) te verkopen. 

Daarbij gaat het specifiek om de reeds gelanceerde A100-gpu en de binnenkort te verschijnen H100-superchips — alsmede toekomstige chips die grofweg dezelfde piekprestaties evenaren. Ook de kant-en-klare DGX-systemen van Nvidia (waarin A100- en H100-chips geleverd kunnen worden) mogen voortaan enkel met de SEC-licentie verkocht worden aan Russische en Chinese afnemers.

Volgens de SEC is de licentie in stand geroepen om te voorkomen dat de krachtigste grafische processoren in handen komen van "militaire eindgebruikers" of anderzijds omgezet worden voor "militair eindgebruik". Bedrijven die de handelslicentie aanvragen, zullen voortaan eerst onderworpen aan een risicoanalyse.

De SEC kán in selecte gevallen dus alsnog licenties verstrekken, maar het overheidsorgaan geeft bij voorbaat al aan dat er geen zekerheid is over de verstrekking, laat staan dat "de uitzonderingen tijdig voldaan worden". De SEC ziet in dat Nvidia hiermee schade oploopt bij vooral Chinese partners; mogelijk moet de fabrikant bepaalde operaties in China gedeeltelijk staken.

Over de impact met Russische operaties wordt niet gesproken, de chipgigant staakte de handel met Rusland immers al na de inval op Oekraïne. Wel zou Nvidia al aangegeven hebben dat het mogelijk 400 miljoen dollar misloopt, mocht de Chinese servermarkt volledig uitwijken naar Nvidia's concurrentie.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error