Nvidia onthult nieuwe gpu's en cpu's voor datacenters
Gamer.nl
Nieuws

Nvidia onthult nieuwe gpu's en cpu's voor datacenters

Chipgigant Nvidia heeft de nieuwe Grace-, Hopper- en Grace Hopper-'superchips' onthuld voor gebruik in high-power computing, zoals datacenters.

Nvidia's Hopper GH100 (hierboven afgebeeld) is het nieuwe gpu-vlaggenschip op serverschaal, de eerste chipset in wat Nvidia zelf als superchips bestempelt. De Hopper-architectuur is gebakken op een nieuw 4 nm procedé van TSMC en bestaat uit 80 miljard transistoren. 

Met in theorie 4000 teraflops aan rekenkracht en HBM3-geheugen met een 3 TB/s-bandbreedte is de gpu de krachtigste chip voor datacenters ooit.

©GMRimport

Naast de traditionele gpu breidt Nvidia ook het aanbod cpu's uit. Nvidia's Grace-cpu, welke al eens eerder voorzichtig aangekondigd werd, blijkt nu uit twee via NVLink gebundelde Arm-processoren te bestaan, samen goed voor 144 rekenkernen. De server-cpu ondersteunt LPDDR5X-geheugen met een bandbreedte van 1 TB/s en ingebakken errorcorrectie. 

Nvidia beweert dat de Grace-superchip middels huiseigen Computing Stack-software de performance-per-watt van concurrenten als Intel en Nvidia kan verdubbelen. Die Computing Stack dient als platform zelf te lanceren in de eerste helft van 2023. De superchip zelf zou een verwacht rendement van 500 watt bedragen.

©GMRimport

De Grace Hopper-chipset is, zoals de naam al voorspelt, een bundeling van Nvidia's nieuwe gpu en cpu. De chipset maakt gebruik van een enkele Grace Arm-processor, via NVLink aangesloten op een Hopper-gpu. Ook deze superchip dient te draaien op Nvidia's eigen Computing Stack, met evenals een verwachte verschijning in de eerste helt van volgend jaar.

Met alle drie de chipsets speelt Nvidia in op een verbeterd vermogen in dynamisch programmeren. Ingebakken instructies op Nvidia's eigen DPX maken de chips sneller bij het berekenen van dynamische, dan wel algoritmische taken. Zo zou de Hopper GH100 tot zeven keer sneller zijn in dynamisch programmeren, vergeleken met de Ampere-architectuur van eerdere gpu's.

Het zogenaamde dynamisch programmeren kan van belang zijn bij computerwerk in bijvoorbeeld de medische wereld, complexe routeberekening (zoals Nvidia's eigen warenhuisrobot doet), dna-analyses en quantum computing.

Nvidia's H100-gpu's dienen in het derde kwartaal van dit jaar beschikbaar gesteld te worden. Naast de Hopper-gpu verschijnen rond die tijd ook nieuwe DGX 'Superpod'-racks, waarin de Hopper-, Grace- en Grace Hopper-superchips en masse gebundeld kunnen worden.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht
Gamer.nl
Nieuws

Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht

Allerlei facetten van de game zijn verbeterd

Afgelopen week is een forse 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht door Hexworks.

Met de update worden er grote wijzigingen doorgevoerd aan de in 2023 uitkomen actie-rpg. Zo wordt geboekte progressie in de online-co-op nu door beide spelers gedeeld en is er een Friend Pass-systeem, waardoor een tweede speler mee kan doen zonder dat diegene de game heeft gekocht.

Ook zijn er diverse verbeteringen aangebracht aan de gevechten en het rondbewegen in de spelwereld, waardoor de gameplay beter aanvoelt. Aanvallen en ontwijkmanoeuvres voelen sneller en is er nu een knop waarmee gesprongen kan worden. Wanneer wapens vijanden raken, is de impact ook beter voelbaar, en de user interface is op de schop gegaan om het simpeler en duidelijker te maken. De tutorial is ook verbeterd.

Er wordt al geruime tijd gewerkt aan een vervolg op Lords of the Fallen, die voor zover bekend in 2026 moet verschijnen. Het origineel kan nu met fikse korting worden aangeschaft op pc, PS5 en Xbox Series-consoles.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Switch 2-versie van Cyberpunk 2077 maakt gebruik van DLSS
Gamer.nl
Nieuws

Switch 2-versie van Cyberpunk 2077 maakt gebruik van DLSS

De game komt tegelijk met de Switch 2 uit op 5 juni

De pas aangekondigde Nintendo Switch 2-versie van Cyberpunk 2077 maakt gebruik van AI-upscaletechnologie Deep Learing Super Sampling (DLSS).

Dat heeft ontwikkelaar CD Projekt Red aan Digital Foundry bevestigd. Daarmee is het de eerste Switch 2-game waarvan officieel bevestigd is dat er DLSS wordt gebruikt. "We gebruiken een versie van DLSS die beschikbaar is voor Nintendo Switch 2-hardware, aangedreven door Nividia's Tensor-cores. De game gebruikt DLSS in alle vier de modi: in handheld en docked, en de prestaties- en kwaliteitsgerichte variaties van elk van die opties."

Op wat voor manier DLSS precies wordt ingezet in de game, is niet bekend, maar waarschijnlijk is het bedoeld om de game in een zo hoog mogelijke resolutie en met een zo hoog mogelijke framerate te laten draaien. CD Projekt Red liet weten dat het bedrijf streeft naar een resolutie van 1080p in alle grafische modi wanneer de Switch 2 docked is. In handheldvorm wordt er naar een resolutie van 720p gestreefd.

De Switch 2-versie van Cyberpunk 2077 werd tijdens de onthulling van de eerste games voor de console en de releasedatum aangekondigd. Het spel zal net als de Switch 2 zelf vanaf 5 juni verkrijgbaar zijn. Het gaat om de Ultimate Edition van de game. Daarin zit niet alleen de hoofdgame en de diverse uitgekomen updates, maar ook de vorig jaar verschenen uitbreiding Phantom Liberty. Hieronder is de aankondigingstrailer nog eens te zien.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!