Nvidia onthult nieuwe gpu's en cpu's voor datacenters
Nieuws

Nvidia onthult nieuwe gpu's en cpu's voor datacenters

Chipgigant Nvidia heeft de nieuwe Grace-, Hopper- en Grace Hopper-'superchips' onthuld voor gebruik in high-power computing, zoals datacenters.

Nvidia's Hopper GH100 (hierboven afgebeeld) is het nieuwe gpu-vlaggenschip op serverschaal, de eerste chipset in wat Nvidia zelf als superchips bestempelt. De Hopper-architectuur is gebakken op een nieuw 4 nm procedé van TSMC en bestaat uit 80 miljard transistoren. 

Met in theorie 4000 teraflops aan rekenkracht en HBM3-geheugen met een 3 TB/s-bandbreedte is de gpu de krachtigste chip voor datacenters ooit.

©GMRimport

Naast de traditionele gpu breidt Nvidia ook het aanbod cpu's uit. Nvidia's Grace-cpu, welke al eens eerder voorzichtig aangekondigd werd, blijkt nu uit twee via NVLink gebundelde Arm-processoren te bestaan, samen goed voor 144 rekenkernen. De server-cpu ondersteunt LPDDR5X-geheugen met een bandbreedte van 1 TB/s en ingebakken errorcorrectie. 

Nvidia beweert dat de Grace-superchip middels huiseigen Computing Stack-software de performance-per-watt van concurrenten als Intel en Nvidia kan verdubbelen. Die Computing Stack dient als platform zelf te lanceren in de eerste helft van 2023. De superchip zelf zou een verwacht rendement van 500 watt bedragen.

©GMRimport

De Grace Hopper-chipset is, zoals de naam al voorspelt, een bundeling van Nvidia's nieuwe gpu en cpu. De chipset maakt gebruik van een enkele Grace Arm-processor, via NVLink aangesloten op een Hopper-gpu. Ook deze superchip dient te draaien op Nvidia's eigen Computing Stack, met evenals een verwachte verschijning in de eerste helt van volgend jaar.

Met alle drie de chipsets speelt Nvidia in op een verbeterd vermogen in dynamisch programmeren. Ingebakken instructies op Nvidia's eigen DPX maken de chips sneller bij het berekenen van dynamische, dan wel algoritmische taken. Zo zou de Hopper GH100 tot zeven keer sneller zijn in dynamisch programmeren, vergeleken met de Ampere-architectuur van eerdere gpu's.

Het zogenaamde dynamisch programmeren kan van belang zijn bij computerwerk in bijvoorbeeld de medische wereld, complexe routeberekening (zoals Nvidia's eigen warenhuisrobot doet), dna-analyses en quantum computing.

Nvidia's H100-gpu's dienen in het derde kwartaal van dit jaar beschikbaar gesteld te worden. Naast de Hopper-gpu verschijnen rond die tijd ook nieuwe DGX 'Superpod'-racks, waarin de Hopper-, Grace- en Grace Hopper-superchips en masse gebundeld kunnen worden.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error