Voormalige Disco Elysium-makers richten twee nieuwe rpg-studio's op
Gamer.nl
Nieuws

Voormalige Disco Elysium-makers richten twee nieuwe rpg-studio's op

Beide studio's hebben een nieuwe game in ontwikkeling

Er zijn vandaag twee nieuwe ontwikkelstudio's aangekondigd die beiden bestaan uit voormalige werknemers van ZA/UM, de ontwikkelaar van de geprezen rpg Disco Elysium.

Zo is er Longdue Games, dat niet alleen bestaat uit ontwikkelaars afkomstig van ZA/UM, maar ook van Rockstar en Bungie. De studio werkt aan een spirituele opvolger van Disco Elysium met een "baanbrekend psychogeografisch rpg-mechanisme", waarbij beslissingen die spelers maken verregaande gevolgen voor het verhaal, de spelwereld en personages hebben.

Naast Disco Elysium is ook Planescape: Torment een inspiratiebron, en eigenlijk alle klassieke rpg's die een focus op dialogen hebben. Naast onderstaande artwork zijn er geen details over de game, de releasedatum of de systemen waarop het verschijnt. De officiële website van de ontwikkelaar kan hier bezocht worden.

Dan is er nog de Britse studio Dark Math Games, bestaande uit twintig werknemers waaronder voormalige Disco Elysium-ontwikkelaars. Hun project, de detective-rpg XXX Nightshift, lijkt zich al wat verder in het ontwikkelproces te bevinden als het nog naamloze spel van Longdue Games, aangezien onderstaande gameplaytrailer uit is gebracht.

XXX Nightshift speelt zich af in 2086, waarbij spelers de 'Patrol Op' Dinorah Katz besturen die vastzit in een luxueus skiresort op Antarctica. "Deze originele sciencefictionsetting plaatst je in een resort die niet zou moeten bestaan met mensen die je niet zou moeten kennen, terwijl de eindeloze poolnacht allerlei zonden verbergt."

De game moet naast traditionele rpg-mechanismen ook "iets verfrissend" aan het genre toevoegen, al is nog niet duidelijk wat daar precies mee wordt bedoeld. Dark Math Games claimt de focus juist wat meer op actie te willen leggen en "iets minder woorden" te willen gebruiken in vergelijking met Disco Elysium, maar de onderstaande trailer draait alsnog om dialoog. Ook van XXX Nightshift is nog geen releasedatum bekend, maar hier is al wel een Steam-pagina te vinden.

Watch on YouTube

Zover bekend zijn Robert Kurvitz en Aleksander Rostov, respectievelijk de regisseur en art director van Disco Elysium, niet betrokken bij de nieuwe studio's en hun games. Ondanks het succes van Disco Elysium rommelt het al een tijdje bij ontwikkelaar ZA/UM. Drie hoofdontwikkelaars - waaronder de twee mensen die eerder in deze alinea werden genoemd, werden in 2022 gedwongen om te vertrekken bij de studio, en eerder dit jaar vond er een ontslagronde bij ZA/UM plaats, waarbij naar verluidt ook een uitbreiding op Disco Elysium werd geannuleerd. Eerder werden door de ontwikkelaar al een vervolg op Disco Elysium en een nieuwe sciencefictiongame geannuleerd.

Disco Elysium is een geprezen rpg uit 2019. Gamer.nl-redacteur Erik Nusselder gaf het spel een 9: "Woorden zijn niet genoeg om de pracht van Disco Elysium te beschrijven. De absurde vrijheid in het vormen van je personage en het hoogstaande schrijfwerk maken dit een must voor liefhebbers van klassieke rpg’s."

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered aangekondigd en uitgekomen
Gamer.nl
Nieuws

The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered aangekondigd en uitgekomen

De game werd vanmiddag officieel uit de doeken gedaan

The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered is vandaag officieel aangekondigd middels een livestream. De game is meteen beschikbaar.

In de aankondigingsvideo praatten Bethesda's Todd Howard en Matt Carofano over de nieuwe editie van de game. In eerste instantie werden beelden van het origineel getoond, dat in 2006 op Xbox 360 en pc en in 2007 op PlayStation 3 uitkwam. Er werd gekeken naar het belang van de release van dit origineel, dat openwereld-rpg's naar een hoger niveau tilde.

Vervolgens toonde de livestream beelden van de nieuwe versie van het spel. Daarbij lag er veel nadruk op de grafische verbeteringen van de game, die mogelijk worden gemaakt door Unreal Engine 5. Door de toename van details moeten spelers zich nog meer onderdeel van de spelwereld voelen.

Gameplay is ook op de schop gegaan. Hoewel de game trouw aan het origineel blijft, zijn gameplaysystemen verbeterd. Ook animaties van personages en vijanden zijn verbeterd. Tijdens gevechten vliegen de vonken en bloedspetters van het gevecht af. Hoewel de game door de meesten met een eerstepersoonsperspectief wordt gespeeld, is er ook een derdepersoonsperspectief, die in deze versie beter moet werken. Dialogen klinken natuurlijker, maar de soms opmerkelijke gesprekken die het spel zijn charme geven zijn behouden.

Oblivion Remastered wordt gezien als "de meest complete versie van Oblivion". Alle dlc - waaronder de verhalende uitbreidingen - zitten ook bij het spel inbegrepen. De game is nu verkrijgbaar op Xbox Series-consoles, Steam en PlayStation 5, en staat ook op Game Pass. De game kost 54,99 euro, al is er ook een Deluxe-uitvoering van 64,99 euro, inclusief de befaamde horse armor.

Er gingen al geruime tijd geruchten dat er een remake of remaster van The Elder Scrolls 4: Oblivion in ontwikkeling was. Er waren zelfs screenshots uitgelekt. Volgens die geruchten werkt Virtuos aan de remake, en dat blijkt nu ook te kloppen. De studio is ook bekend van de aankomende remake van Metal Gear Solid 3: Snake Eater.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Batterijduur Switch 2 Pro Controller gelijk aan vorige versie
Gamer.nl
Nieuws

Batterijduur Switch 2 Pro Controller gelijk aan vorige versie

Maar hij laadt wel sneller op

De batterijduur van de Nintendo Switch 2 Pro Controller is gelijk aan die van de Pro Controller van de eerste Switch, terwijl hij wel sneller oplaadt.

Dat spotte Nintendo Life op de officiële website van Nintendo. Net zoals de Pro Controller voor de eerste Switch, gaat de Pro Controller voor de Switch 2 ongeveer veertig uur mee voordat hij weer opgeladen moet worden. De Switch 2 Pro Controller doet er echter ongeveer 3,5 uur over om zich volledig op te laden, terwijl dit met de eerste Pro Controller zo'n 6 uur duurde.

We wisten al dat de Switch 2 Pro Controller diverse toevoegingen heeft. Zo zitten er aan de achterkant twee nieuwe knoppen - de GL- en GR-knoppen - en is er net als op de nieuwe Joy-Cons een C-knop aanwezig waarmee GameChat opgestart kan worden. De controller heeft ook HD Rumble 2, wat voor nog gedetailleerdere force feedback moet zorgen.

Het was al bekend dat huidige Pro Controllers en Joy-Cons ook gebruikt kunnen worden op de Switch 2. Het is alleen niet mogelijk om met de huidige controllers de Switch 2 uit slaapstand te halen. De Switch 2 - alsmede de Switch 2 Pro Controller - verschijnt op 5 juni.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!