Voormalige Disco Elysium-makers richten twee nieuwe rpg-studio's op
Nieuws

Voormalige Disco Elysium-makers richten twee nieuwe rpg-studio's op

Beide studio's hebben een nieuwe game in ontwikkeling

Er zijn vandaag twee nieuwe ontwikkelstudio's aangekondigd die beiden bestaan uit voormalige werknemers van ZA/UM, de ontwikkelaar van de geprezen rpg Disco Elysium.

Zo is er Longdue Games, dat niet alleen bestaat uit ontwikkelaars afkomstig van ZA/UM, maar ook van Rockstar en Bungie. De studio werkt aan een spirituele opvolger van Disco Elysium met een "baanbrekend psychogeografisch rpg-mechanisme", waarbij beslissingen die spelers maken verregaande gevolgen voor het verhaal, de spelwereld en personages hebben.

Naast Disco Elysium is ook Planescape: Torment een inspiratiebron, en eigenlijk alle klassieke rpg's die een focus op dialogen hebben. Naast onderstaande artwork zijn er geen details over de game, de releasedatum of de systemen waarop het verschijnt. De officiële website van de ontwikkelaar kan hier bezocht worden.

Dan is er nog de Britse studio Dark Math Games, bestaande uit twintig werknemers waaronder voormalige Disco Elysium-ontwikkelaars. Hun project, de detective-rpg XXX Nightshift, lijkt zich al wat verder in het ontwikkelproces te bevinden als het nog naamloze spel van Longdue Games, aangezien onderstaande gameplaytrailer uit is gebracht.

XXX Nightshift speelt zich af in 2086, waarbij spelers de 'Patrol Op' Dinorah Katz besturen die vastzit in een luxueus skiresort op Antarctica. "Deze originele sciencefictionsetting plaatst je in een resort die niet zou moeten bestaan met mensen die je niet zou moeten kennen, terwijl de eindeloze poolnacht allerlei zonden verbergt."

De game moet naast traditionele rpg-mechanismen ook "iets verfrissend" aan het genre toevoegen, al is nog niet duidelijk wat daar precies mee wordt bedoeld. Dark Math Games claimt de focus juist wat meer op actie te willen leggen en "iets minder woorden" te willen gebruiken in vergelijking met Disco Elysium, maar de onderstaande trailer draait alsnog om dialoog. Ook van XXX Nightshift is nog geen releasedatum bekend, maar hier is al wel een Steam-pagina te vinden.

Watch on YouTube

Zover bekend zijn Robert Kurvitz en Aleksander Rostov, respectievelijk de regisseur en art director van Disco Elysium, niet betrokken bij de nieuwe studio's en hun games. Ondanks het succes van Disco Elysium rommelt het al een tijdje bij ontwikkelaar ZA/UM. Drie hoofdontwikkelaars - waaronder de twee mensen die eerder in deze alinea werden genoemd, werden in 2022 gedwongen om te vertrekken bij de studio, en eerder dit jaar vond er een ontslagronde bij ZA/UM plaats, waarbij naar verluidt ook een uitbreiding op Disco Elysium werd geannuleerd. Eerder werden door de ontwikkelaar al een vervolg op Disco Elysium en een nieuwe sciencefictiongame geannuleerd.

Disco Elysium is een geprezen rpg uit 2019. Gamer.nl-redacteur Erik Nusselder gaf het spel een 9: "Woorden zijn niet genoeg om de pracht van Disco Elysium te beschrijven. De absurde vrijheid in het vormen van je personage en het hoogstaande schrijfwerk maken dit een must voor liefhebbers van klassieke rpg’s."

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Voormalige EA-topman is nieuwe CEO van Payday-makers Starbreeze
Nieuws

Voormalige EA-topman is nieuwe CEO van Payday-makers Starbreeze

Adolf Kristjansson neemt het stokje van de vorig jaar vertrokken Tobias Sjögren over

Payday-ontwikkelaar Starbreeze heeft een nieuwe CEO: Adolf Kristjansson.

Kristjansson was voorheen de senior director van global commercial strategy bij Electronic Arts. In zijn nieuwe rol als CEO van Starbreeze wil hij het bedrijf omvormen tot een studio die er meerdere grote titels op nahoudt. Ook de Payday-franchise moet verder uitgebreid worden.

Tobias Sjögren, de vorige CEO van Starbreeze, vertrok begin vorig jaar. De studio liet toen weten dat er "ander leiderschap" nodig was. Sinds de release van Payday 3in 2023 krijgt de ontwikkelaar veel kritiek te verduren, onder andere vanwege aanhoudende serverproblemen. Starbreeze gaf aan dat Payday 3 onder verwachtingen presteert. Sjörgen bood voorheen al publiekelijk zijn excuses aan voor de situatie.

Toen Sjögren vorig jaar aftrad, nam Jürgen Goeldner, de voormalige CEO van Focus Entertainment, de rol op zich. Het was toen al bekend dat dit tijdelijk zou zijn.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Jagex kondigt survivalgame Runescape: Dragonwilds aan
Nieuws

Jagex kondigt survivalgame Runescape: Dragonwilds aan

Verschijnt later dit voorjaar via Steam Early Access

Jagex heeft de openwereldsurvival en -craftinggame Runescape: Dragonwilds uit de doeken gedaan.

Het gaat om een nieuwe game gesitueerd in het Runescape-universum die gericht is op overleven op het continent Ashenfall. Spelers kunnen de skills uit Runescape gebruiken en levelen om goed te worden in bijvoorbeeld bouwen en toverdrankjes brouwen.

Spelers kunnen in de game een met de hand ontwikkeld landschap verkennen waarin allerlei eeuwenoude geheimen en zowel oude als nieuwe vijanden op de loer liggen. Het spel, dat op Unreal Engine 5 draait, kan daarbij door maximaal vier spelers in co-op gespeeld worden.

Runescape: Dragonwilds moet ergens later dit voorjaar via Steam Early Access verschijnen. Volgend jaar moet de uiteindelijke versie van de game uitkomen, ook op consoles. Op 15 april om 18:00 uur onthult Jagex meer details in een presentatie via Twitch.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!