Volgende handheld van Ayaneo bevat 'next-gen AMD-kernen'
Nieuws

Volgende handheld van Ayaneo bevat 'next-gen AMD-kernen'

De eerstvolgende draagbare Windows-computer van Ayaneo wordt mogelijk op 28 december aanstaande onthuld. De Chinese start-up teasede daarbij de implementatie van een "nieuwe generatie" aan AMD-technologie.

Ayaneo lanceerde in 2021 al twee handhelds; Ayaneo 2021 (vanaf 925 dollar) en Ayaneo 2021 Pro (vanaf 1.215 dollar). Deze draagbare computers draaiden op respectievelijk AMD's Ryzen 5 4500U en de Ryzen 7 4800U — beide apu's uit AMD's Renoir-reeks, die inmiddels alweer achterhaald is.

Op onder meer Twitter kondigt Ayaneo de komst van de zogenaamde 'Ayaneo Next' aan, een draagbaar Windows-systeem met "ongekende innovaties" en "hoog presterende AMD-kernen". Verdere of specifiekere informatie en specificaties bleven uiteraard uit.

Onduidelijk is wat er precies met deze AMD-kernen bedoeld wordt. Mocht het reeds verschenen apu betreffen — waar Ayaneo wel vaker aan vasthoudt — dan zou de "volgende generatie" mogelijk kunnen wijzen op AMD's Cezanne-generatie. Gaat Ayaneo ditmaal een stapje verder, dan hebben we het mogelijk over onaangekondigde apu's uit de Rembrandt-reeks.

Omdat Ayaneo enigszins globaal spreekt over "kernen", bestaat er ook nog een kans dat de handheld niet per se zal draaien op een laptop-achtige Ryzen-chip. Zo draait ook Valve's Steam Deck op een unieke apu van AMD, die bestaat uit Zen 2-processorkernen en RDNA2-architectuur voor het grafische component. 

De vraag is vooral of nieuwkomer Ayaneo de draagkracht heeft om met AMD aan de tafel te zitten voor een geheel eigen chipset, net zoals Xbox, PlayStation en Valve — of dat het zich moet beroepen op traditionele laptophardware. Daarover horen we, op zijn vroegst, 28 december meer. De officiële webpagina voor Ayaneo Next is al ingericht, maar ontbreekt vooralsnog aan informatie.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error