VESA onthult DisplayPort 2.1-specificaties
Nieuws

VESA onthult DisplayPort 2.1-specificaties

De videostandaardorganisatie VESA heeft de officiële specificaties voor de DisplayPort 2.1-verbinding gedeeld.

DisplayPort 2.1 dient als een strengere variant van het bestaande DisplayPort 2.0, waarmee de verbinding ook backwards compatible moet blijven. De nieuwe standaard kan werken over full-size DisplayPort-, Mini DisplayPort- en usb-c-connectors, maar vereist een minimale bandbreedte van 40 Gbps of 80 Gbps.

Alle kabels dienen minstens vier lanes te ondersteunen, met compatibiliteit voor UBR10 (10 Gbps) of UHBR20 (20 Gbps) datadoorvoer per lane. Met behulp van VESA's eigen Display Stream Compression (DSC) is het mogelijk om over één UHBR20-signaal een 16k-resolutie op 60 hertz af te beelden. VESA beweert dat de (de)compressie vrij is van beeldartefacten. 

©GMRimport

VESA stipt tevens in het persbericht over DisplayPort 2.1 aan dat selecte reeds verschenen DisplayPort 2.0-kabels nog al gecertificeerd zijn onder de nieuwe standaard. Daarnaast heeft de organisatie geïnvesteerd in verhoogde validatie- en testcapaciteit, waarmee het een spoedige uitrol van Display Port 2.1 hoopt te behalen.

Vooralsnog is er weinig hardware in omloop die DisplayPort 2.1 ondersteunt. Nvidia's recent verschenen RTX 40-videokaarten houden voorlopig nog vast aan DisplayPort 2.1; de gpu-gigant meent dat er überhaupt nog te weinig DisplayPort 2.0-monitoren voor gamers op de markt zijn. Concurrent AMD heeft mogelijk wel plannen voor de nieuwe videoconnector; een ingewijde meent dat in ieder geval het RDNA 3-vlaggenschip DisplayPort 2.1 zal ondersteunen.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error