Valve wil SteamOS optimaliseren voor handheld van 'concurrent'
Nieuws

Valve wil SteamOS optimaliseren voor handheld van 'concurrent'

GPD, de fabrikant achter de gecrowdfunde Win-handhelds, is in gesprek met Valve over het optimaliseren van SteamOS voor hun eigen draagbare spelcomputers.

De samenwerking kwam aan het licht toen Indiegogo-investeerders GPD vroegen naar een mogelijke (native) SteamOS-integratie voor de nieuwe Win Max 2-handheld, welke momenteel gecrowdfund wordt. De compacte laptop met geïntegreerde gamepad komt standaard met Windows 11 Home, maar GPD staat — net als Valve — open voor het introduceren van andere besturingssystemen.

Per respons op een investeerder geeft het Hongkongse GPD aan dat de twee partijen al eerder in gesprek zijn gekomen over officiële samenwerkingen. "In maart van dit jaar contacteerde Valve ons over een samenwerkingsvoorstel. Valve dient allereerst de SteamOS-versie af te stellen op onze [Ryzen 7] 6800U-handheld. Wij geven Valve de handheld; zij optimaliseren SteamOS voor de handheld. Dat proces kan een halfjaar duren."

©GMRimport

GPD verklapte in een andere reactie tevens de voordelen van een dergelijke samenwerking. "Valve heeft voorgesteld dat als we SteamOS integraal aanbieden, dat zij onze producten weer kunnen promoten op de officiële Steam-website. Wij zullen akkoord gaan met deze samenwerking; we denken dat samenwerking het beste zal zijn."

Vermoedelijk wordt de Win Max 2 het eerste GDP-systeem dat SteamOS native ondersteunt. Ironisch, gezien GDP de Win Max 2 in het eigen marketingmateriaal direct vergelijkt met de Steam Deck, de in zekere zin concurrerende handheld van Valve. De Win Max 2 is meer als een 10" minilaptop vormgegeven, maar is daardoor ook rijker uit te rusten in hardware en connectiviteit als de Steam Deck.

Watch on YouTube

Op papier is de Win Max 2 ook krachtiger dan de Steam Deck. De Ryzen 7 6800U komt met 12 rekenclusters aan RDNA 2 tegenover de 8 in de Van Gogh-chip van de Steam Deck. Daarnaast komt de Ryzen 7 6800U met 8 processorkernen op Zen 3, waar Van Gogh het doet met vier stuks op de oudere Zen 2-architectuur.

Desalniettemin zijn de Steam Deck en SteamOS in essentie voor elkaar gemaakt, waar de Ryzen 7 6800U vooralsnog niet geoptimaliseerd is voor Valve's besturingssysteem. Onderling zijn de prestaties als Steam-handheld daardoor mogelijk lastig te vergelijken, al komt daar hoogstwaarschijnlijk in de komende maanden verandering in.

Ondertussen draait GPD de crowdfundcampagne van de Win Max 2 af. Het flexibele doel is al ruim overschreden, maar de inzamelingsactie loopt nog krap twee maanden door. In september worden de eerste handhelds richting vroege investeerders verscheept, zo geldt de verwachting.

De lichtst uitgeruste versies van de Win Max 2, met 16 GB aan werkgeheugen en 1 TB aan M.2 2230-ssd, dienen later in retail 1.159 dollar te kosten. Tegenover additionele kosten staan grotere 2230-ssd's, tot 32 GB werkgeheugen en een los verkrijgbare 4G lte-module.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Screenshots te zien van Star Wars-strategiegame van Respawn en Bit Reactor
Nieuws

Screenshots te zien van Star Wars-strategiegame van Respawn en Bit Reactor

De game wordt op 19 april officieel uit de doeken gedaan

Er zijn screenshots online verschenen van wat een vroege versie van de Star Wars-strategiegame van Respawn Entertainment en Bit Reactor schijnt te zijn.

De screenshots zijn volgens Mp1st afkomstig uit de online portfolio van een Bit Reactor-werknemer en zouden een versie van de game uit 2023 tonen. De game zou intern 'Bruno' als projectnaam dragen.

De screenshots tonen in ieder geval elementen die schering en inslag zijn binnen het turn-based strategiegenre, zoals een isometrisch camerastandpunt. Te zien is hoe Mandalorians en een droid schuilen voor schietende Stormtroopers. Ook zijn er allerlei items die ingezet kunnen worden via de interface te zien.

In 2022 gaven EA en Respawn al eerste details over drie Star Wars-games die in ontwikkeling waren. Een daarvan is deze tactische game, die nog niet officieel aan de buitenwereld is getoond. De game wordt ontwikkeld door Apex Legends- en Star Wars Jedi-studio Respawn Entertainment in samenwerking met Bit Reactor, bestaande uit voormalige Xcom-ontwikkelaars.

Onlangs werd bekendgemaakt dat de Star Wars-strategiegame op 19 april officieel wordt getoond. De onthulling wordt onderdeel van Star Wars Celebration Japan, dat op 18 april begint. Op 19 april wordt de game live op de 'Galaxy Stage' uit de doeken gedaan.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Take-Two wil met gebrek aan GTA 6-nieuws 'enorme verwachtingen' creëren
Nieuws

Take-Two wil met gebrek aan GTA 6-nieuws 'enorme verwachtingen' creëren

De uitgever wil pas dichter bij de releasedatum de marketing opvoeren

Uitgever Take-Two Interactive meent dat het gebrek aan nieuws rondom Grand Theft Auto 6 "enorme verwachtingen" creëert, en dat het beter is om dichter bij release meer informatie te delen.

De eerste en tot nu toe enige trailer van Grand Theft Auto 6 verscheen eind 2023. Sindsdien is het stil rondom de game. Take-Two heeft alleen meermaals aangegeven dat de game in het najaar van 2025 verschijnt.

In een interview met Bloomberg meldt Take-Two-CEO Strauss Zelnick nu dat de reden voor zo weinig communicatie rondom de game is dat het "enorme verwachtingen" voor Grand Theft Auto 6 creëert. "De verwachtingen voor die game zijn misschien wel de hoogste verwachtingen die ik ooit voor een entertainmentproduct heb gezien. We willen die verwachtingen en het enthousiasme er omheen vasthouden."

Zelnick vergelijkt het met andere bedrijven die soms jaren voordat een game uitkomt er al promotie voor maken. "We zijn er achter gekomen dat het beter is om de marketing relatief vlakbij de release van de game op te voeren, zodat we aan de ene kant enthousiasme creëren, en aan de andere kant ook weer geen onvervulde verwachtingen creëren."

Volgens Zelnick is het feit dat er meer dan twaalf jaar tussen de release Grand Theft Auto 5 en het zesde deel zit, "om onze IP's te laten rusten. Sommige concurrenten brengen heel vaak nieuwe delen uit, soms zelfs jaarlijks. Dat doen wij alleen met onze sportgames." Daarbij zoekt ontwikkelaar Rockstar volgens Zelnick "perfectie in wat ze doen en perfectie is een behoorlijk hoge lat".

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!