Valve wil SteamOS optimaliseren voor handheld van 'concurrent'
Nieuws

Valve wil SteamOS optimaliseren voor handheld van 'concurrent'

GPD, de fabrikant achter de gecrowdfunde Win-handhelds, is in gesprek met Valve over het optimaliseren van SteamOS voor hun eigen draagbare spelcomputers.

De samenwerking kwam aan het licht toen Indiegogo-investeerders GPD vroegen naar een mogelijke (native) SteamOS-integratie voor de nieuwe Win Max 2-handheld, welke momenteel gecrowdfund wordt. De compacte laptop met geïntegreerde gamepad komt standaard met Windows 11 Home, maar GPD staat — net als Valve — open voor het introduceren van andere besturingssystemen.

Per respons op een investeerder geeft het Hongkongse GPD aan dat de twee partijen al eerder in gesprek zijn gekomen over officiële samenwerkingen. "In maart van dit jaar contacteerde Valve ons over een samenwerkingsvoorstel. Valve dient allereerst de SteamOS-versie af te stellen op onze [Ryzen 7] 6800U-handheld. Wij geven Valve de handheld; zij optimaliseren SteamOS voor de handheld. Dat proces kan een halfjaar duren."

©GMRimport

GPD verklapte in een andere reactie tevens de voordelen van een dergelijke samenwerking. "Valve heeft voorgesteld dat als we SteamOS integraal aanbieden, dat zij onze producten weer kunnen promoten op de officiële Steam-website. Wij zullen akkoord gaan met deze samenwerking; we denken dat samenwerking het beste zal zijn."

Vermoedelijk wordt de Win Max 2 het eerste GDP-systeem dat SteamOS native ondersteunt. Ironisch, gezien GDP de Win Max 2 in het eigen marketingmateriaal direct vergelijkt met de Steam Deck, de in zekere zin concurrerende handheld van Valve. De Win Max 2 is meer als een 10" minilaptop vormgegeven, maar is daardoor ook rijker uit te rusten in hardware en connectiviteit als de Steam Deck.

Watch on YouTube

Op papier is de Win Max 2 ook krachtiger dan de Steam Deck. De Ryzen 7 6800U komt met 12 rekenclusters aan RDNA 2 tegenover de 8 in de Van Gogh-chip van de Steam Deck. Daarnaast komt de Ryzen 7 6800U met 8 processorkernen op Zen 3, waar Van Gogh het doet met vier stuks op de oudere Zen 2-architectuur.

Desalniettemin zijn de Steam Deck en SteamOS in essentie voor elkaar gemaakt, waar de Ryzen 7 6800U vooralsnog niet geoptimaliseerd is voor Valve's besturingssysteem. Onderling zijn de prestaties als Steam-handheld daardoor mogelijk lastig te vergelijken, al komt daar hoogstwaarschijnlijk in de komende maanden verandering in.

Ondertussen draait GPD de crowdfundcampagne van de Win Max 2 af. Het flexibele doel is al ruim overschreden, maar de inzamelingsactie loopt nog krap twee maanden door. In september worden de eerste handhelds richting vroege investeerders verscheept, zo geldt de verwachting.

De lichtst uitgeruste versies van de Win Max 2, met 16 GB aan werkgeheugen en 1 TB aan M.2 2230-ssd, dienen later in retail 1.159 dollar te kosten. Tegenover additionele kosten staan grotere 2230-ssd's, tot 32 GB werkgeheugen en een los verkrijgbare 4G lte-module.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error