Valve wil SteamOS optimaliseren voor handheld van 'concurrent'
Gamer.nl
Nieuws

Valve wil SteamOS optimaliseren voor handheld van 'concurrent'

GPD, de fabrikant achter de gecrowdfunde Win-handhelds, is in gesprek met Valve over het optimaliseren van SteamOS voor hun eigen draagbare spelcomputers.

De samenwerking kwam aan het licht toen Indiegogo-investeerders GPD vroegen naar een mogelijke (native) SteamOS-integratie voor de nieuwe Win Max 2-handheld, welke momenteel gecrowdfund wordt. De compacte laptop met geïntegreerde gamepad komt standaard met Windows 11 Home, maar GPD staat — net als Valve — open voor het introduceren van andere besturingssystemen.

Per respons op een investeerder geeft het Hongkongse GPD aan dat de twee partijen al eerder in gesprek zijn gekomen over officiële samenwerkingen. "In maart van dit jaar contacteerde Valve ons over een samenwerkingsvoorstel. Valve dient allereerst de SteamOS-versie af te stellen op onze [Ryzen 7] 6800U-handheld. Wij geven Valve de handheld; zij optimaliseren SteamOS voor de handheld. Dat proces kan een halfjaar duren."

©GMRimport

GPD verklapte in een andere reactie tevens de voordelen van een dergelijke samenwerking. "Valve heeft voorgesteld dat als we SteamOS integraal aanbieden, dat zij onze producten weer kunnen promoten op de officiële Steam-website. Wij zullen akkoord gaan met deze samenwerking; we denken dat samenwerking het beste zal zijn."

Vermoedelijk wordt de Win Max 2 het eerste GDP-systeem dat SteamOS native ondersteunt. Ironisch, gezien GDP de Win Max 2 in het eigen marketingmateriaal direct vergelijkt met de Steam Deck, de in zekere zin concurrerende handheld van Valve. De Win Max 2 is meer als een 10" minilaptop vormgegeven, maar is daardoor ook rijker uit te rusten in hardware en connectiviteit als de Steam Deck.

Watch on YouTube

Op papier is de Win Max 2 ook krachtiger dan de Steam Deck. De Ryzen 7 6800U komt met 12 rekenclusters aan RDNA 2 tegenover de 8 in de Van Gogh-chip van de Steam Deck. Daarnaast komt de Ryzen 7 6800U met 8 processorkernen op Zen 3, waar Van Gogh het doet met vier stuks op de oudere Zen 2-architectuur.

Desalniettemin zijn de Steam Deck en SteamOS in essentie voor elkaar gemaakt, waar de Ryzen 7 6800U vooralsnog niet geoptimaliseerd is voor Valve's besturingssysteem. Onderling zijn de prestaties als Steam-handheld daardoor mogelijk lastig te vergelijken, al komt daar hoogstwaarschijnlijk in de komende maanden verandering in.

Ondertussen draait GPD de crowdfundcampagne van de Win Max 2 af. Het flexibele doel is al ruim overschreden, maar de inzamelingsactie loopt nog krap twee maanden door. In september worden de eerste handhelds richting vroege investeerders verscheept, zo geldt de verwachting.

De lichtst uitgeruste versies van de Win Max 2, met 16 GB aan werkgeheugen en 1 TB aan M.2 2230-ssd, dienen later in retail 1.159 dollar te kosten. Tegenover additionele kosten staan grotere 2230-ssd's, tot 32 GB werkgeheugen en een los verkrijgbare 4G lte-module.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel
Gamer.nl
Nieuws

Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel

Bethesda doet The Elder Scrolls 4: Oblivion morgen officieel uit de doeken.

Dat heeft de uitgever aangekondigd. De remaster wordt uit de doeken gedaan in een livestream van het bedrijf die te volgen is via YouTube en Twitch. De stream begint om 17.00 uur Nederlandse tijd. Verder heeft de uitgever nog niets over de remaster bekendgemaakt.

Dat Oblivion Remastered eraan komt, komt geenszins uit de lucht vallen. De afgelopen tijd gingen er al veel geruchten en lekten er verschillende screenshots. Een chatgesprek dat een X-gebruiker met Xbox Support had, wees er zelfs op dat de game vandaag uit zou komen. Dat blijkt nu in ieder geval niet te kloppen. Journalist Jeff Grubb gaf aan dat de game deze week zou uitkomen. Of dat zo is, is nog niet bekend. Over een eventuele releasedatum is nog niets bekend.

Volgens geruchten draait The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered op Unreal Engine 5. Zes elementen zouden op de schop gaan, namelijk 'stamina', 'sneak', 'archery', 'hit reaction', blocking' en de user interface. Verder zou het staminasysteem minder frustrerend zijn voor spelers, zodat mensen minder snel nauwelijks kunnen bewegen doordat de stamina op is, en de interface zou moderner en mooier zijn gemaakt.

Tot slot zouden er duidelijkere effecten zijn wanneer spelers of npc's worden geraakt tijdens gevechten. De remake wordt waarschijnlijk ontwikkeld door Virtuos, dat ook aan de remake van Metal Gear Solid 3: Snake Eater werkt.

Het spel komt voor zover bekend uit op Xbox Series X en S, PlayStation 5 en pc.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht
Gamer.nl
Nieuws

Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht

Allerlei facetten van de game zijn verbeterd

Afgelopen week is een forse 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht door Hexworks.

Met de update worden er grote wijzigingen doorgevoerd aan de in 2023 uitkomen actie-rpg. Zo wordt geboekte progressie in de online-co-op nu door beide spelers gedeeld en is er een Friend Pass-systeem, waardoor een tweede speler mee kan doen zonder dat diegene de game heeft gekocht.

Ook zijn er diverse verbeteringen aangebracht aan de gevechten en het rondbewegen in de spelwereld, waardoor de gameplay beter aanvoelt. Aanvallen en ontwijkmanoeuvres voelen sneller en is er nu een knop waarmee gesprongen kan worden. Wanneer wapens vijanden raken, is de impact ook beter voelbaar, en de user interface is op de schop gegaan om het simpeler en duidelijker te maken. De tutorial is ook verbeterd.

Er wordt al geruime tijd gewerkt aan een vervolg op Lords of the Fallen, die voor zover bekend in 2026 moet verschijnen. Het origineel kan nu met fikse korting worden aangeschaft op pc, PS5 en Xbox Series-consoles.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!