Valve heeft de regels van Steam dusdanig aangepast dat games geen in-game advertenties mogen vertonen waar de ontwikkelaar of uitgever aan verdient.
Dat valt te lezen in de marketingrichtlijnen van Steam. De nieuwe richtlijn houdt in dat ontwikkelaars geen in-game advertenties meer mogen gebruiken als verdienmodel en dat spelers dus niet meer geforceerd mogen worden om naar advertenties te kijken in een game.
"Als het bedrijfsmodel van je spel afhankelijk is van advertenties op andere platforms, dan dien je deze elementen te verwijderen voordat je je titel op Steam uitbrengt", zo schrijft Valve. "In dat geval kun je ook andere opties overwegen. Je kunt bijvoorbeeld wisselen naar een (eenmalig) betaalde app, maar je kunt je spel ook gratis speelbaar maken met optionele upgrades die je via microtransacties of downloadbare inhoud (dlc) verkoopt."
Ontwikkelaars mogen daarnaast ook niet meer advertenties in games gebruiken om spelers over te halen ze toch te bekijken, bijvoorbeeld door ze te belonen als ze een advertentie bekijken.
Overigens blijft productplaatsing wel toegestaan - bijvoorbeeld door skatemerken in de Tony Hawks-games of merkauto's in de Forza-spellen te gebruiken. "Spellen mogen echte merken, producten, persoonlijkheden en dergelijke bevatten als onderdeel van de gameplay, op voorwaarde dat zulke weergaven niet storend zijn en passen binnen de context van het spel. Een racespel kan bijvoorbeeld echte sponsorlogo's op de raceauto's gebruiken, en een skateboardspel kan personages bevatten die echte merken dragen. Houd er echter rekening mee dat alle ontwikkelaars de relevante rechten en/of licenties moeten verkrijgen voor alle auteursrechtelijk beschermde inhoud in hun spellen."
Valve heeft dit jaar wel meer wijzigingen doorgevoerd aan de Steam-regels voor ontwikkelaars en uitgevers. Zo waarschuwt het bedrijf nu voor early access-spellen die al geruime tijd niet meer van een update zijn voorzien.