Valve laat meeste games die AI-technologie gebruiken toe op Steam
Nieuws

Valve laat meeste games die AI-technologie gebruiken toe op Steam

Het bedrijf communiceert nieuwe regelgeving rondom het gebruik van AI

Valve heeft bekendgemaakt dat de meeste games die gemaakt zijn met behulp van artificiële intelligentie toegelaten zullen worden op Steam.

Dat heeft het bedrijf laten weten. Valve gaf vorig jaar al aan dat AI gebruikt mag worden voor game-ontwikkeling bij spellen die op Steam staan, maar vertelde toen dat het meer tijd nodig had om precieze regelgeving op te stellen. In een blogpost heeft Valve nu meer duidelijkheid geschetst.

"Nadat we de afgelopen maanden verder hebben gepraat met ontwikkelaars en beter inzicht hebben gekregen in dit onderwerp, zullen we vanaf vandaag anders omgaan met spellen die AI gebruiken", zo schrijft het bedrijf. "Door deze aanpassingen kunnen we de overgrote meerderheid van spellen die AI gebruiken uitbrengen."

Wel moeten ontwikkelaars op de productpagina van een game vermelden op welke manier AI is gebruikt tijdens de ontwikkeling - bijvoorbeeld het verschil tussen vooraf gegenereerde inhoud of live gegenereerde inhoud. Daarbij mag de content niet inbreuk maken op beschermd materiaal en er mag er geen erotische content live gegenereerd worden met AI. Er komt een nieuw systeem op Steam waarmee spelers illegale, live gegenereerde AI-inhoud in spellen kunnen rapporteren.

"De veranderingen van vandaag zijn het resultaat van al onze gesprekken met ontwikkelaars die AI gebruiken en die AI-tools ontwerpen, en ons beter begrip van dit nieuwe landschap, inclusief de risico's", aldus Valve. "Hierdoor kunnen we nu veel meer openstaan voor het uitbrengen van spellen met AI-technologie op Steam."

Het bedrijf vervolgt: "Het uitzoeken van dit alles heeft wat tijd gekost. Het spijt ons dat dit het voor sommige ontwikkelaars moeilijker heeft gemaakt om beslissingen te nemen over hun spellen. Maar uiteindelijk zijn we het aan onze spelers en ontwikkelaars verplicht om niet over één nacht ijs te gaan bij dit soort complexe beslissingen. We blijven leren van de spellen die worden ingediend op Steam en van de juridische vooruitgang rond AI. We zullen onze beslissingen indien nodig dan ook opnieuw bekijken."

Het gebruik van AI zorgt wereldwijd voor veel ophef, ook binnen de game-industrie. Eerder deze week bleek dat acteursvakbond SAG-AFTRA een deal heeft gesloten waarmee stemacteurs "veilig nieuwe werkzaamheden voor digitale replica's van stemmen kunnen verkennen". Deze deal kon echter op veel kritiek bij stemacteurs rekenen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!