Ubisoft haalt volgend jaar XDefiant offline en sluit studio's
Nieuws

Ubisoft haalt volgend jaar XDefiant offline en sluit studio's

In september verzekerde Ubisoft nog dat de game springlevend was

Ubisoft zal op 3 juni 2025 de servers van XDefiant definitief offline halen. Ook worden er meerdere studio's die aan de game hebben gewerkt gesloten.

Dat heeft het bedrijf aangekondigd. "Ondanks een veelbelovend begin, het gepassioneerde werk van de ontwikkelaar en een fanatieke groep spelers, hebben we niet genoeg spelers aan weten te trekken en vast weten te houden binnen deze veeleisende free-to-play-fps-markt", aldus Ubisofts Marie-Sophie de Waubert. "De game is te ver verwijderd van de resultaten die nodig zijn om significante investeringen te blijven maken."

Het derde seizoen gaat nog door zoals gepland en de servers van de game gaan op 3 juni offline. Het is nu niet meer mogelijk voor nieuwe geïnteresseerden om de game te downloaden, en huidige spelers kunnen geen aankopen meer doen.

Daarnaast heeft Ubisoft bevestigd dat het studio's in San Francisco en Osaka sluit en een studio in Sydney uitdunt. Als gevolg daarvan zullen in totaal 277 werknemers hun baan verliezen, oftewel iets meer dan de helft van alle ontwikkelaars die aan XDefiant hebben meegeholpen.

Eerder dit jaar gingen er al hardnekkige geruchten dat Ubisoft moeite had met voldoende spelers voor XDefiant te behouden, maar het bedrijf ontkende dit afgelopen september nog stellig.  "Nee, de game is absoluut niet stervende", zo stelde het bedrijf. "We weten dat er verbeterpunten zijn, zoals de netcode en hit registration, en dat er meer content aan geboekte progressie verbonden moet worden, maar het gaat goed met de game."

XDefiant is een 6 tegen 6 first-person shooter waarin de diverse facties het tegen elkaar opnemen. Deze facties zijn gebaseerd op andere Ubisoft-franchises. het gaat om Libertad (Far Cry), Echelon (Splinter Cell), Cleaners (The Division), Dedsec (Watch Dogs) en Phantoms (Ghost Recon). Spelers kunnen meerdere gadgets gebruiken om potjes naar hun hand te zetten, afhankelijk van het type personage dat men bestuurt. Spelers selecteren daarnaast primaire en secundaire wapens, alsmede verschillende eigenschappen voor hun personage. De game was beschikbaar op pc (via Ubisoft Connect), PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Joy-Cons van Nintendo Switch 2 op gelekte foto's te zien
Nieuws

Joy-Cons van Nintendo Switch 2 op gelekte foto's te zien

De leaks blijven maar komen, maar de console is nog altijd niet officieel onthuld

In China zijn er foto's van wat waarschijnlijk de Joy-Cons voor de Nintendo Switch 2 zijn online geplaatst.

De foto's zijn op moment van schrijven nog op Reddit te zien en tonen alleen de zij- en achterkant van een Joy-Con. Daarbij is duidelijk de verhoging bij de schouderknop te zien en het feit dat de het railsmechanisme om de Joy-Cons aan te sluiten op de Switch 2 zelf vervangen is voor een soort magnetisme. Dat komt overeen met eerdere geruchten.

Hoewel de Switch 2 nog niet officieel is onthuld, gaan er al geruime tijd veel geruchten over de console. Eerder deze week werd een patent van Nintendo gespot dat lijkt te hinten naar DLSS-achtige upscaletechnologie, en eind vorig jaar claimde iemand de Switch 2 al te hebben gezien. Ook bracht een andere accessoiremaker al renders uit van wat mogelijk een draagtas voor de Switch 2 is. Het is niet bekend wanneer Nintendo precies de Switch 2 onthuld - alleen dat dit ergens voor april gebeurt.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
PlayStation-CEO verwacht dat consoles voorlopig niet verdwijnen
Nieuws

PlayStation-CEO verwacht dat consoles voorlopig niet verdwijnen

Wel denkt het bedrijf na over groei via verschillende wegen

Hideaki Nishino, de Platform Business Group CEO van Sony Interactive Entertainment, ziet consoles voorlopig niet verdwijnen.

Nishino werd door Famitsu (via Mp1st) gevraagd naar zijn toekomstvisie voor spelcomputers. Daarbij werden de mogelijkheden van cloudgaming ten opzichte van traditionele hardware aangehaald, en werd aan hem gevraagd of Sony consoles blijft maken of dat er in de toekomst mogelijk grote verschuivingen plaatsvinden.

"Op dit moment worden er veel PS4-games gespeeld en groeit de hoeveelheid PS5-games in rap tempo", zo antwoordde Nishino. "Het is onwaarschijnlijk dat dit opeens verandert, dus is er geen twijfel over mogelijk dat spelcomputers voorlopig belangrijk blijven voor onze strategie."

Dat wil echter niet zeggen dat Sony niet nadenkt over toekomstige groei. "We zien groei in het aantal beschikbare pc's en andere manieren (om games te spelen), dus we denken na over hoe we het totaal aantal PlayStation-spelers kunnen laten groeien, inclusief PSN-leden. Cloudgaming is mogelijk op de PlayStation Portal en sommige mensen denken dat we al in het tijdperk van cloudgaming zitten. Je hebt echter nog altijd een controller en scherm in je handen nodig. We zien hardware voor nu dan ook niet verdwijnen."

Nishino werd ook gevraagd over de alsmaar groeiende levenscyclus van consoles. Hoewel de PlayStation 5 meer dan vier jaar geleden uitkwam, komen er immers nog regelmatig PS4-games uit. Nishino denkt dan ook dat de PlayStation 5 een lange levenscyclus zal hebben, maar dat dit geen effect zal hebben op de komst van de PlayStation 6. "Het is geen goed idee om de release van het volgende product met nieuwe technologie uit te stellen. De timing van de release van nieuwe hardware hangt samen met de evolutie van technologie en onze mogelijkheid om die technologie te implementeren. Ik denk dat het belangrijk is om nieuwe producten aan te bieden terwijl consumenten de bestaande producten gebruiken en zo het totaal aantal games dat we bieden uit te breiden."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!