Specificaties van RTX 30 Super-gpu's mogelijk gelekt
Nieuws

Specificaties van RTX 30 Super-gpu's mogelijk gelekt

De inmiddels bekende hardware-ingewijde href="https://twitter.com/kopite7kimi/status/1440516490164260868" rel="noopener noreferrer" target="_blank">kopite7kimi</a> heeft een reeks specificaties gedeeld van mogelijk aanstormende Nvidia GeForce-videokaarten in de RTX 30-generatie. Het zou gaan om de Super-modellen van de RTX 3060, RTX 3070, RTX 3080 en zelfs de RTX 3090.

Officieel zijn de specificaties bij lange na niet, maar kopite7kimi heeft in het verleden al aangetoond waarheidsgetrouw hardware-nieuws los te wrikken van fabrikanten en interne bronnen. Zo wist dezelfde lekker specificaties van de Ampere-generatie, Nvidia's huidige reeks videokaarten, ruim een jaar van te voren te voorspellen. 

Ditmaal zou de Twitteraar het bestaan van vier nieuwe GeForce-gpu's lekken, inclusief respectievelijke hoeveelheden CUDA-kernen en de volumes en soorten van het videogeheugen. De gpu's in kwestie zijn Super-revisies van bestaande modellen, elk met subtiele verbeteringen in rekenkracht en/of videogeheugen. 

Neem de tweet echter met een korrel zout: kopite7kimi twijfelt zelf ook nog aan selecte data, alsmede de daadwerkelijke benaming van een revisie voor de RTX 3090. De kaart zit al boven de traditionele becijfering van Nvidia GeForce-producten; mogelijk hoort daar ook een afwijkende naamsverandering bij in het geval van een heruitgave.

De verbeteringen in kwestie kunnen wel tot enige verwarring leiden. Zo zou de  krachtigere RTX 3070 Super minder geheugen hebben dan de nieuwe RTX 3060 Super — al zijn de geheugenmodules van de RTX 3070 Super wel weer sneller. 

Dat het basismodel van de RTX 3060 meer geheugen heeft (12 GB GDDR6) dan de later verschenen RTX 3060 Ti (8GB GDDR6), zal de onderlinge verwarring ook niet bepaald verhelpen. Het feit dat Nvidia's 'Ti'- en 'Super'-noemers ook gedurende deze generatie kriskras door elkaar kunnen lopen, maakt het hele gpu-gebeuren enkel chaotischer. 

Voor de RTX 3090 klinkt de Super-upgrade nagenoeg verwaarloosbaar. De ferme 24GB aan GDDR6X-geheugen blijft al onveranderd, maar de hoeveelheid CUDA-kernen schaalt van 10496 op naar 10752. Als dat daadwerkelijk de enige ingreep zou zijn, brengt de Super-revisie maar een marginale prestatiebonus naar Nvidia's topsegment. 

De data is nog geenszins officieel — en de lekker in kwestie twijfelt zelf ook aan de legitimiteit — maar specificaties als deze liggen in het verlengde van Nvidia's doen en laten. De daadwerkelijke namen en gegevens kunnen uiteraard nog afwijken, maar de kans is groot dat deze generatie overspoeld wordt met heruitgaves, zeker nu videokaartprijzen weer oplopen en de voorraad langzaam indampt.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error