Specificaties van RTX 30 Super-gpu's mogelijk gelekt
Nieuws

Specificaties van RTX 30 Super-gpu's mogelijk gelekt

De inmiddels bekende hardware-ingewijde href="https://twitter.com/kopite7kimi/status/1440516490164260868" rel="noopener noreferrer" target="_blank">kopite7kimi</a> heeft een reeks specificaties gedeeld van mogelijk aanstormende Nvidia GeForce-videokaarten in de RTX 30-generatie. Het zou gaan om de Super-modellen van de RTX 3060, RTX 3070, RTX 3080 en zelfs de RTX 3090.

Officieel zijn de specificaties bij lange na niet, maar kopite7kimi heeft in het verleden al aangetoond waarheidsgetrouw hardware-nieuws los te wrikken van fabrikanten en interne bronnen. Zo wist dezelfde lekker specificaties van de Ampere-generatie, Nvidia's huidige reeks videokaarten, ruim een jaar van te voren te voorspellen. 

Ditmaal zou de Twitteraar het bestaan van vier nieuwe GeForce-gpu's lekken, inclusief respectievelijke hoeveelheden CUDA-kernen en de volumes en soorten van het videogeheugen. De gpu's in kwestie zijn Super-revisies van bestaande modellen, elk met subtiele verbeteringen in rekenkracht en/of videogeheugen. 

Neem de tweet echter met een korrel zout: kopite7kimi twijfelt zelf ook nog aan selecte data, alsmede de daadwerkelijke benaming van een revisie voor de RTX 3090. De kaart zit al boven de traditionele becijfering van Nvidia GeForce-producten; mogelijk hoort daar ook een afwijkende naamsverandering bij in het geval van een heruitgave.

De verbeteringen in kwestie kunnen wel tot enige verwarring leiden. Zo zou de  krachtigere RTX 3070 Super minder geheugen hebben dan de nieuwe RTX 3060 Super — al zijn de geheugenmodules van de RTX 3070 Super wel weer sneller. 

Dat het basismodel van de RTX 3060 meer geheugen heeft (12 GB GDDR6) dan de later verschenen RTX 3060 Ti (8GB GDDR6), zal de onderlinge verwarring ook niet bepaald verhelpen. Het feit dat Nvidia's 'Ti'- en 'Super'-noemers ook gedurende deze generatie kriskras door elkaar kunnen lopen, maakt het hele gpu-gebeuren enkel chaotischer. 

Voor de RTX 3090 klinkt de Super-upgrade nagenoeg verwaarloosbaar. De ferme 24GB aan GDDR6X-geheugen blijft al onveranderd, maar de hoeveelheid CUDA-kernen schaalt van 10496 op naar 10752. Als dat daadwerkelijk de enige ingreep zou zijn, brengt de Super-revisie maar een marginale prestatiebonus naar Nvidia's topsegment. 

De data is nog geenszins officieel — en de lekker in kwestie twijfelt zelf ook aan de legitimiteit — maar specificaties als deze liggen in het verlengde van Nvidia's doen en laten. De daadwerkelijke namen en gegevens kunnen uiteraard nog afwijken, maar de kans is groot dat deze generatie overspoeld wordt met heruitgaves, zeker nu videokaartprijzen weer oplopen en de voorraad langzaam indampt.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Concept art van nieuwe Battlefield gelekt
Nieuws

Concept art van nieuwe Battlefield gelekt

Toont onder andere Los Angeles als locatie

Er is vermoedelijke concept art van de nieuwe Battlefield gelekt.

De illustraties werden door een Reddit-bezoeker op het platform geplaatst. In totaal gaat het om twintig illustraties, waarop mogelijke locaties uit de game worden getoond. De meest opvallende illustraties tonen een door oorlog verscheurd Los Angeles, waaronder Sunset Boulevard. Sowieso lijken de locaties gevarieerd te zijn: ook het Midden-Oosten, New York en mogelijk Europa komen er in voor.

Afgelopen maart werd er voor het eerst een speeltest gehouden voor de nieuwe Battlefield. Snel daarna lekten er beelden van deze speeltest. Begin dit jaar werden er officiële pre-alfabeelden getoond.

De nieuwe Battlefield speelt zich in de moderne tijd af. Er wordt inspiratie gehaald uit Battlefield 3 en 4. De game zal dan ook niet de wedstrijden met 128 spelers en het Specialist-systeem uit Battlefield 2042 meenemen. In plaats daarvan keren potjes met 64 spelers terug en zitten er reguliere classes in de game. Ook keert de singleplayercampagne terug. 

De nieuwe Battlefield moet ergens in het fiscale jaar 2026 - oftewel voor april 2026 - uitkomen, al kan de game worden uitgesteld als dat de kwaliteit ten goede komt. Eerder werd al gemeld dat de nieuwe Battlefield door vier EA-teams wordt ontwikkeld onder de noemer Battlefield Studios. Hieronder vallen Dice, EA Motive, Ripple Effect en Criterion. Een vijfde studio die eerst mee zou helpen - Ridgeline Games van voormalige Halo-bedenker Marcus Lehto - is inmiddels gesloten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Netflix-baas: 'Traditioneel consolemodel werkt beperkend'
Nieuws

Netflix-baas: 'Traditioneel consolemodel werkt beperkend'

Kinderen zouden niet zozeer meer bezig zijn met op welke console ze kunnen gamen

Alain Tascan, de directeur van games bij Netflix, claimt dat consoles in feite een beperkende factor zijn en dat de jeugd niet meer zo bezig is met games via deze platforms consumeren.

Dat meldde hij op Game Developers Conference (via The Game Business). "Wat consoles betreft kijken we naar een toekomst die platform-agnostisch is. Kijk naar de jongere generatie. Dromen achtjarigen en tienjarigen van het hebben van een PlayStation 6? Ik betwijfel het."

Hij vervolgt: "Ze willen interactie hebben met elk digitale scherm, wat en waar het zich ook bevindt, zelfs in de auto. Wanneer je aan consoles denkt, denk je aan high definition, denk je aan de controller. Dit oudere model gaat ons denk ik beperken."

Het is niet heel gek dat de baas van Netflix Games dit claimt: de studio biedt via het reguliere Netflix-abonnement games die geschikt zijn voor smartphones aan. Daarbij lijkt de focus bovenal te liggen op spellen gebaseerd op populaire Netflix-shows, zoals Squid Game en Stranger Things.

Tascan bevindt zich sinds vorig jaar in zijn huidige positie - hiervoor was Mike Verdu nog de baas van Netflix Games. Tascan was hiervoor geruime tijd de executive vicepresident van ontwikkeling bij Epic Games.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!