Snapdragon 8 Gen 2-chip ondersteunt WiFi 7 en AV1
Nieuws

Snapdragon 8 Gen 2-chip ondersteunt WiFi 7 en AV1

Qualcomm heeft de tweede generatie van diens Snapdragon 8-chip onthuld, met ditmaal ondersteuning voor onder andere WiFi 7 en AV1-decodering.

De zogeheten Snapdragon 8 Gen 2 wordt wederom gebakken op een 4 nanometer procedé, waarop een ingebakken cpu, gpu en Hexagon ai-accelerator verwerkt zitten. Twee ai-kernen kunnen gekoppeld worden aan de geïntegreerde sensorhub van de chip, die nu ook 'Always Sensing'-camera's ondersteunt.

Qualcomms eigen Kryo-cpu (64 bit, naar Arm Cortex X3-standaard) klokt maximaal 3,2 GHz en bestaat ditmaal uit een primaire rekenkern, 4 Performance-kernen (2,8 GHz) en 3 Efficiency-kernen (2,0 GHz). 

Vooralsnog lijkt het grafische component, de Adreno-gpu, weinig tot niet geïnnoveerd te zijn ten opzichte van de Gen 1-voorganger. Wel zou de gpu volgens Qualcomm tot 25 procent beter moeten presteren, waarschijnlijk voor het merendeel te danken aan de upgrade in de centrale processor. 

Watch on YouTube

Onder de 'Snapdragon Elite Gaming'-noemer belooft Qualcomm desalniettemin een nieuwe standaard voor smartphone-gaming te introduceren. Daarbij wordt ook real-time raytracing genoemd als een belangrijke pijler, al deelt de chipgigant geen benchmarks of andere meetbare beloftes. Wel zou dit de eerste Snapdragon-chip zijn met ondersteuning voor de Vulkan 1.3-api en het MetaHumans-raamwerk van Unreal Engine 5.

Real-time raytracing is niet geheel nieuw in het smartphone-landschap, al blijft het relatief uniek. De Exynos 2200-chip van Samsung werd eerder dit jaar op de markt gezet, inclusief RDNA 2-component van AMD. Diezelfde chip kwam ook net iets eerder met ondersteuning voor AV1-videocodering.

Los van prestaties en compatibiliteit introduceert Qualcomm met deze Snapdragon ook een eigen 'Game Post Processing Accelerator', die games van een extra laag effecten kan voorzien. Ook hiervan werd geen concreet voorbeeld gedeeld, maar Qualcomm meent dat de technologie het toepassen van bokeh-effecten en bewegingsonscherpte tot circa 75 procent efficiënter kan toepassen dan voorheen.

Met het onthullen van de system-on-a-chip (SoC) zelf werden nog geen smartphones onthuld die over zullen stappen op de Snapdragon 8 Gen 2. Qualcomm liet daarentegen wel weten dat verschillende merken de nieuwe SoC binnenkort zullen implementeren, waaronder Asus' Republic of Gamers, OnePlus, Oppo, Motorola en Sony. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error