RTX 40-gpu's ondersteunen nu AV1-codering in OBS Studio
Nieuws

RTX 40-gpu's ondersteunen nu AV1-codering in OBS Studio

Met ingang van OBS Studio 28.1 kunnen RTX 40-gpu's ook opnames maken in de nieuwe AV1-coderingstandaard.

Dat maakte het ontwikkelteam bekend via de officiële patch notes van OBS Studio. Vooralsnog wordt de optie enkel ondersteund bij het maken van opnames; zowel Twitch als YouTube accepteren vooralsnog geen (native) AV1-livestreams.  YouTube publiceert zelf al wel selecte video's op de AV1-codec.

Vanuit OBS Studio zijn AV1-video's te maken in zowel de NV12-standaard als P010, respectievelijk 8-bit (4:2:0) en 10-bit (4:2:0) kleurenspectrums. Hierdoor wordt het ook mogelijk om hdr-gameplay en -beelden te verwerken in AV1. Bredere kleurengamma's evenals zijn haalbaar op AV1 (tot 12-bit en 4:4:4), maar worden vooralsnog niet ondersteund in OBS Studio.

AV1 belooft tot 30 procent efficiënter te coderen dan H.264 en H.265, terwijl de beeldkwaliteit minder opzichtig gecomprimeerd zou moeten worden. AV1-codering is daarnaast geheel vrij van een betaalde licenties (in tegenstelling tot HEVC), maar vergt wel nieuwere coderingmodules op compatibele hardware.

Met de introductie van de RTX 40-generatie stapt ook Nvidia voor het eerst over op AV1-codering voor hun NVENC-encoder, inmiddels alweer de achtste generatie van de module. Het recent verschenen RTX 4090-vlaggenschip komt met dubbele AV1-encoders en belooft daarbij ook tweemaal zo snel H.265 te kunnen coderen ten opzichte van voorgaande NVENC-generaties.

Opvallend genoeg krijgt Nvidia's zwaarste kaart wel voorrang op Intels eerdere en vele malen goedkopere aanbod. De iets eerder verschenen Intel Arc-gpu's stapten nog voor Nvidia over op AV1-encoders, maar in OBS Studio blijft de RTX 4090 momenteel een vereiste voor AV1-uitvoer. Onduidelijk is nog wanneer meer gpu's de nieuwe codec kunne uitspuwen met de populaire opname- en streamingsoftware.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error