RTX 40-gpu's ondersteunen nu AV1-codering in OBS Studio
Gamer.nl
Nieuws

RTX 40-gpu's ondersteunen nu AV1-codering in OBS Studio

Met ingang van OBS Studio 28.1 kunnen RTX 40-gpu's ook opnames maken in de nieuwe AV1-coderingstandaard.

Dat maakte het ontwikkelteam bekend via de officiële patch notes van OBS Studio. Vooralsnog wordt de optie enkel ondersteund bij het maken van opnames; zowel Twitch als YouTube accepteren vooralsnog geen (native) AV1-livestreams.  YouTube publiceert zelf al wel selecte video's op de AV1-codec.

Vanuit OBS Studio zijn AV1-video's te maken in zowel de NV12-standaard als P010, respectievelijk 8-bit (4:2:0) en 10-bit (4:2:0) kleurenspectrums. Hierdoor wordt het ook mogelijk om hdr-gameplay en -beelden te verwerken in AV1. Bredere kleurengamma's evenals zijn haalbaar op AV1 (tot 12-bit en 4:4:4), maar worden vooralsnog niet ondersteund in OBS Studio.

AV1 belooft tot 30 procent efficiënter te coderen dan H.264 en H.265, terwijl de beeldkwaliteit minder opzichtig gecomprimeerd zou moeten worden. AV1-codering is daarnaast geheel vrij van een betaalde licenties (in tegenstelling tot HEVC), maar vergt wel nieuwere coderingmodules op compatibele hardware.

Met de introductie van de RTX 40-generatie stapt ook Nvidia voor het eerst over op AV1-codering voor hun NVENC-encoder, inmiddels alweer de achtste generatie van de module. Het recent verschenen RTX 4090-vlaggenschip komt met dubbele AV1-encoders en belooft daarbij ook tweemaal zo snel H.265 te kunnen coderen ten opzichte van voorgaande NVENC-generaties.

Opvallend genoeg krijgt Nvidia's zwaarste kaart wel voorrang op Intels eerdere en vele malen goedkopere aanbod. De iets eerder verschenen Intel Arc-gpu's stapten nog voor Nvidia over op AV1-encoders, maar in OBS Studio blijft de RTX 4090 momenteel een vereiste voor AV1-uitvoer. Onduidelijk is nog wanneer meer gpu's de nieuwe codec kunne uitspuwen met de populaire opname- en streamingsoftware.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
EA onthult Star Wars Zero Company
Gamer.nl
Nieuws

EA onthult Star Wars Zero Company

Game verschijnt in 2026 voor pc, PlayStation 5 en Xbox Series X en S

Uitgever Electronic Arts heeft de turn-based tactische game Star Wars Zero Company uit de doeken gedaan.

De game heeft een "grauw en authentiek verhaal" gesitueerd aan het einde van de Clone Wars. Spelers besturen Hawks, een voormalige Republic-agent die een elite team aanstuurt om een opkomende dreiging in het universum te bestrijden.

Spelers doorlopen in Star Wars Zero Company een singleplayercampagne waarin tactische missies worden uitgevoerd. Tussen missies door bouwen spelers aan een thuisbasis en wordt er informatie verzameld via een netwerk aan informanten om de vijand te slim af te zijn. Spelers krijgen daarbij de vrijheid om hun eigen team samen te stellen en aan te passen.

Het uiterlijk van het team kan geheel naar smaak aangepast worden. Daarbij kan er uit verschillende soorten mensen en wezens bekend uit het Star Wars-universum gekozen worden, van Clone Troopers tot een Jedi.

Star Wars Zero Company wordt ontwikkeld door Bit Reactor - bestaande uit mensen die aan de Xcom-reeks hebben gewerkt - en Respawn Entertainment. De game komt ergens in 2026 uit voor pc, PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Hieronder kan de eerste trailer bekeken worden, waarbij aan het einde van de video gameplay te zien is.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Video toont veranderingen in Gothic Remake ten opzichte van origineel
Gamer.nl
Nieuws

Video toont veranderingen in Gothic Remake ten opzichte van origineel

De remake komt naar pc, PS5 en Xbox Series-consoles

Een nieuwe making-of video van de Gothic Remake behandelt de veranderingen in de nieuwe versie ten opzichte van het origineel.

In de video vertelt ontwikkelaar Alkimia Interactive over de balans tussen het eren van het origineel en verbeteringen doorvoeren om de remake naar de moderne tijd te brengen. Zo vond de ontwikkelaar het verhaal uit het origineel nog prima, maar zijn er wel plotgaten en onlogische aspecten te vinden, en die worden in de remake als het goed is opgelost. Ook het bouwen van complexe dialoogsystemen en het creëren van een dynamische open spelwereld is belangrijk.

De Gothic-remake werd in 2019 op speciale wijze aangekondigd: er werd een speelbare teaser van de game uitgebracht. THQ Nordic liet toen al weten er een volledige game van te willen maken als genoeg mensen positief waren over de teaser. In 2020 werd aangekondigd dat de game in ontwikkeling is en op een nog onbekend moment naar PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc komt. Een releasedatum is nog altijd niet aangekondigd. Een demo is op Steam beschikbaar.

Het door Piranha Bytes ontwikkelde Gothic kwam in 2001 uit op pc. De game speelt zich af in Myrtana, waar men te kampen heeft met een invasie van Orcs. Criminelen worden de mijnen ingestuurd om een speciaal, extra sterk erts te vergaren waar wapens mee gemaakt kunnen worden. Spelers kruipen in de huid van zo'n gevangene, maar weten al snel te ontsnappen. Het spel staat vooral bekend om de enorme vrijheid die het spelers biedt.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!