Senua's Saga: Hellblade 2 draait in 30 fps op Xbox Series-consoles
Nieuws

Senua's Saga: Hellblade 2 draait in 30 fps op Xbox Series-consoles

Ninja Theory-medeoprichter niet meer werkzaam bij het bedrijf

Senua's Saga: Hellblade 2 draait in 30 frames per seconde op zowel Xbox Series X als Series S.

Dat liet GamePro weten. De internationale pers mocht onlangs aan de slag met de game en heeft het kantoor ontwikkelaar Ninja Theory bezocht, en deze informatie komt daar uit voort.

Zoals gezegd draait de game in 30 fps op Xbox-consoles. De game houdt daarbij een dynamische resolutie aan. Er zijn geen verschillende grafische modi om uit te kiezen. Alleen op pc kan de framerate voorbij de 30 fps. Volgens de VFX-regisseur van de game moet de huidige framerate een "cinematische ervaring" opleveren.

GamePro benadrukt daarbij overigens dat de 30 fps de redacteur niet stoorde tijdens het spelen. Dit komt vooral omdat het gametempo relatief laag ligt.

Eerder dit jaar werd gemeld dat Senua's Saga ongeveer even lang is als het eerste deel - gemiddeld genomen rond de acht uur aan speeltijd. In een nieuw interview met IGN liet studiohoofd Dom Matthews zich uit over deze lengte. "Er is een verhaal dat we willen vertellen met een begin, midden en einde en daar willen we de juiste vorm en lengte voor vinden. Dat is ons uitgangspunt."

Hij vervolgt: "Ik vind het mooi om te zien dat er veel mensen zijn die graag een kortere ervaring hebben, iets waar ze op vrijdagavond voor kunnen zitten, koptelefoon op, lichten uit en zichzelf verliezen in die ervaring. Het zijn niet per se spelers die een game van vijftig of honderd uur willen spelen. Ik ben er daar één van - ik houd van kortere games."

Polygon bevestigt daarnaast dat Tameem Antoniades, de medeoprichter van Ninja Theory en de voormalige chief creative director, niet meer bij de studio werkzaam is. Polygon kwam Antoniades niet tegen tijdens het studiobezoek, en een woordvoerder van Xbox bevestigde kort daarna dat hij inderdaad niet meer in dienst is bij de studio.

Senua's Saga: Hellblade 2 werd in 2019 aangekondigd en betreft het vervolg op de culthit Hellblade: Senua's Sacrifice. Beide games draaien om Senua en hoe zij omgaat met haar psychose. De game wordt zoals hierboven vermeld ontwikkeld door Ninja Theory, dat inmiddels onderdeel uitmaakt van Xbox Game Studios. De game komt op 21 mei naar Xbox Series X en S en pc. Ook verschijnt het spel op release op Xbox Game Pass. Het spel zal alleen digitaal beschikbaar komen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Vakbond geeft groen licht voor staking bij Zenimax-testers
Nieuws

Vakbond geeft groen licht voor staking bij Zenimax-testers

Werknemers en het bedrijf zijn het niet eens over de lonen

Zenimax Workers United, een vakbond bestaande uit quality assurance-werknemers van Zenimax Media, heeft goedkeuring gegeven voor een staking bij het bedrijf.

Zenimax Workers United representeert meer dan driehonderd werknemers van de quality assurance-afdeling van Zenimax in Maryland en Texas. Gisteren kondigde de vakbond aan dat er door meer dan 95 procent van de leden in het voordeel van een staking is gestemd bij de eigenaar van Bethesda en id Software, dat enkele jaren geleden werd overgenomen door Microsoft.

Volgens een persbericht van de vakbond is er in het tweede jaar aan onderhandelingen met Zenimax en Microsoft te weinig progressie geboekt. Vooral de te lage lonen, in combinatie met de eis dat werknemers weer op kantoor moeten werken, is een belangrijk discussiepunt. "Velen van ons hebben ons leven moeten pauzeren omdat ons inkomen niet gelijk oploopt met de stijgende kosten van het dagelijks leven in de steden waar Zenimax wil dat we wonen en werken om onze baan te behouden."

De vakbond vervolgt: "Niemand van ons wil dit graag, maar als Microsoft en Zenimax tijdens de onderhandelingen blijven aantonen dat ze ons geen eerlijke lonen willen uitbetalen die in verhouding staan met wat onze werkzaamheden toevoegen aan de games, gaan we onze waarde op deze manier aantonen."

Een woordvoerder van Microsoft liet in een statement aan Insider Gaming weten dat ze het quality assurance-team als een belangrijk onderdeel van gameontwikkeling zien. "We respecteren het recht van het team om hun standpunten te uiten en willen graag een eerlijke en rechtvaardige oplossing vinden die de bijdrage van het team erkent."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nightdive Studios wil Xbox 360- en PlayStation 3-games remasteren
Nieuws

Nightdive Studios wil Xbox 360- en PlayStation 3-games remasteren

Het bedrijf bracht eerder remasters van de Turok-trilogie en System Shock-games uit

Nightdive Studios geeft aan bereid te zijn Xbox 360- en PlayStation 3-games van remasters te voorzien.

De ontwikkelaar is gespecialiseerd in het overzetten van klassieke games naar moderne platforms. De afgelopen jaren heeft het bedrijf nieuwe versies van games als Doom 64, Quake en Quake 2, de Turok-trilogie, The Thing, System Shock, Blade Runner en Shadow Man uitgebracht. Over het algemeen gebruikt het bedrijf daarvoor pc-versies van deze games, die vervolgens worden overgezet naar de KEX Engine van Nightdive.

Aan VGC lieten Nightdive-studiohoofd Stephen Kick en director of business development Larry Kuperman echter weten van plan te zijn games die alleen op Xbox 360 of PlayStation 3 zijn uitgekomen naar moderne platforms te brengen. Dat is wel afhankelijk van of er broncode van de betreffende games beschikbaar is. "Er zijn een aantal hele goede games uit dat tijdperk die niet verloren mogen gaan", aldus Kuperman. Kick gaf Haze van Crytek UK (oorspronkelijk Free Radical Design) als voorbeeld van een game die van een remaster voorzien kon worden.

De mannen laten daarbij weten dat het specifiek een uitdaging wordt om PlayStation 3-games over te zetten, aangezien die console unieke architectuur had. Kick: "Die architectuur was tijdens de release van de console al een uitdaging voor ontwikkelaars, en dat levert ook problemen op met backward compatibility. (...) Wanneer we aan PS3-games toekomen, wordt dat zeker een uitdaging. Maar ik denk dat we genoeg ervaring hebben opgedaan om een goede PS3-remaster af te kunnen leveren."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!