Sapphire verkoopt stiekem RDNA2-gpu's als mining-kaarten
Nieuws

Sapphire verkoopt stiekem RDNA2-gpu's als mining-kaarten

AMD-partnerfabrikant Sapphire blijkt in het geheim speciale mining-kaarten te ontwikkelen, die vervolgens in zo veel mogelijk stilte direct aan crypto-boeren verkocht worden. De Spaanse media van href="https://elchapuzasinformatico.com/2021/11/sapphire-gpro-x080-y-gpro-x060-gpus-de-amd-exclusivas-para-la-mineria/" rel="noopener noreferrer" target="_blank">El Chapuzas Informático</a> achterhaalden recentelijk twee datasheets van de ongedocumenteerde videokaarten.

De kaarten in kwestie zijn de zogenaamde Sapphire GPRO X080 (10 GB) en Sapphire GPRO X060 (8 GB), respectievelijk gebaseerd op de Navi 22- en Navi 23-gpu. Beide kaarten worden verkocht in een jasje wat nog het meest lijkt op Sapphire's Pulse-reeks, zij het nu zonder videopoorten.

Sapphire gooit de gpu's niet zo maar te grabbel; er is daadwerkelijk nagedacht over de GPRO-lijn. Zo zijn de videokaarten nooit publiekelijk aangekondigd, laat staan online of in te zien. Van persberichten of webpagina's was voor deze gevallen nooit sprake.

De GPRO-kaarten zijn daarnaast enkel te bedienen met Linux — een populair besturingssysteem voor fervente miners — en de gpu's vanuit Sapphire meteen geoptimaliseerd voor het rendementsrijk hashen van vooral Ethereum. Volgens de datasheet worden de kaarten het liefst ook in bulk verkocht.

©GMRimport

©GMRimport

De GPRO X080 zou 41,6 MH/s behalen op ongeveer 93 watt total graphics power (TGP). Voor de GPRO X060 is dat 29,4 MH/s op een vrij lage 60 watt. Qua hash-per-watt is dat niet verkeerd, al spreken de Spaanse lekkers over vraagprijzen van respectievelijk 750 euro en 550 euro. Wat betreft hash-per-euro is dat niet per se een noemenswaardig goede deal.

Wat vooral saillant is aan de twee geniepige gpu's is dat AMD zelf nooit specifieke mining-kaarten op de markt heeft gezet; de RDNA2-chipsets waren altijd bedoeld als gaming-producten. Concurrent Nvidia rolde wel ooit een scheiding tussen gaming en mining uit; bij AMD ging het lange tijd juist om "zo veel mogelijk gamers goede producten voor kunnen schotelen". 

Zowel Sapphire als AMD hebben nog niet op het nieuws uit de Spaanse hoek gereageerd. AMD lijkt zelf druk in de weer om de uitrol van de Navi 24-gpu voor te bereiden; daarvoor staan momenteel vooralsnog gaming-doeleindes centraal.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error