Samsung werkt aan GDDR7-geheugen op 36 Gbps
Gamer.nl
Nieuws

Samsung werkt aan GDDR7-geheugen op 36 Gbps

De chipdivisie van Samsung heeft kenbaar gemaakt welke innovaties op de planning staan, waaronder GDDR7-geheugenmodules.

Dat kondigde Yong-In Park aan op de Samsung Tech Day 2022, een jaarlijkse conferentie die vandaag, voor het eerst in drie jaar, weer fysiek plaats kon vinden in San Jose. Aldaar liet het bedrijf weten actief te werken aan het zogeheten 1b-DRAM: geheugenchips op een procedé kleiner dan 12 nanometer. De massaproductie staat op de planning voor 2023.

12 nanometer heeft voor geheugenchips een lange tijd als technische barrière kenbaar gestaan. Samsung hoopt daar doorheen te prikken met nieuwe architecturen en materialen, waaronder een mogelijke overstap op High-K, in plaats van het traditionele silicium. De verwachting is dat die innovaties Samsung ook verder dan 10 nanometer moeten brengen.

Als voorbeelden betreffende toepassingen van de nieuwe technologie stipte Samsung nieuwe DRAM-producten aan. Daaronder vallen 32 GB grote DDR5-modules en LPDDR5X op 8,5 Gbps bandbreedte, maar ook de introductie van GDDR7. Vooral dat laatste moet innovaties in datacenters, servers en gaming mogelijk maken.

Samsung noemde vooralsnog geen partners voor de nieuwe geheugenchips. In het geval van gaming wordt Samsungs GDDR-geheugen momenteel ook niet door de grote partijen afgenomen. Zowel Nvidia als AMD, de twee voornaamste gpu-fabrikanten, nemen momenteel hun GDDR6(X)-geheugen af bij concurrent Micron. 

Momenteel lijkt GDDR6-geheugen af te toppen op een bandbreedte van 21 Gbps, de recordsnelheid die Nvidia introduceerde met de RTX 3090 Ti en waarmee de zwaardere RTX 40-modellen ook te koop lopen. Samsung meent dat het huiseigen nieuwe GDDR7 bandbreedtes tot en met 36 Gbps haalbaar maken. 

Los van nieuwe geheugenchips voorziet Samsung ook vooruitgang in de V-NAND-opslagchips. Na acht generaties aan groei in NAND-ssd's werkt Samsung momenteel aan NAND-modules die op zichzelf al 1 terabyte aan gestapelde opslag bieden; die moeten voor het eind van het jaar wereldwijd beschikbaar zijn. 

Nog voor 2030 verwacht Samsung zeker duizend V-NAND-lagen op elkaar te kunnen stapelen, in de hoop de data-intensieve groei van de wereldwijde maatschappij bij te benen. 

Wat betreft opslag bracht Samsung nog geen grootste aankondigingen rondom (consumenten-)ssd's op de PCIe 5.0-interface. Wel toonde het bedrijf de experimentele nieuwe PM9C1a, een DRAM-loze ssd die optioneel op PCIe 5.0 zou kunnen opereren.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel
Gamer.nl
Nieuws

Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel

Bethesda doet The Elder Scrolls 4: Oblivion morgen officieel uit de doeken.

Dat heeft de uitgever aangekondigd. De remaster wordt uit de doeken gedaan in een livestream van het bedrijf die te volgen is via YouTube en Twitch. De stream begint om 17.00 uur Nederlandse tijd. Verder heeft de uitgever nog niets over de remaster bekendgemaakt.

Dat Oblivion Remastered eraan komt, komt geenszins uit de lucht vallen. De afgelopen tijd gingen er al veel geruchten en lekten er verschillende screenshots. Een chatgesprek dat een X-gebruiker met Xbox Support had, wees er zelfs op dat de game vandaag uit zou komen. Dat blijkt nu in ieder geval niet te kloppen. Journalist Jeff Grubb gaf aan dat de game deze week zou uitkomen. Of dat zo is, is nog niet bekend. Over een eventuele releasedatum is nog niets bekend.

Volgens geruchten draait The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered op Unreal Engine 5. Zes elementen zouden op de schop gaan, namelijk 'stamina', 'sneak', 'archery', 'hit reaction', blocking' en de user interface. Verder zou het staminasysteem minder frustrerend zijn voor spelers, zodat mensen minder snel nauwelijks kunnen bewegen doordat de stamina op is, en de interface zou moderner en mooier zijn gemaakt.

Tot slot zouden er duidelijkere effecten zijn wanneer spelers of npc's worden geraakt tijdens gevechten. De remake wordt waarschijnlijk ontwikkeld door Virtuos, dat ook aan de remake van Metal Gear Solid 3: Snake Eater werkt.

Het spel komt voor zover bekend uit op Xbox Series X en S, PlayStation 5 en pc.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht
Gamer.nl
Nieuws

Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht

Allerlei facetten van de game zijn verbeterd

Afgelopen week is een forse 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht door Hexworks.

Met de update worden er grote wijzigingen doorgevoerd aan de in 2023 uitkomen actie-rpg. Zo wordt geboekte progressie in de online-co-op nu door beide spelers gedeeld en is er een Friend Pass-systeem, waardoor een tweede speler mee kan doen zonder dat diegene de game heeft gekocht.

Ook zijn er diverse verbeteringen aangebracht aan de gevechten en het rondbewegen in de spelwereld, waardoor de gameplay beter aanvoelt. Aanvallen en ontwijkmanoeuvres voelen sneller en is er nu een knop waarmee gesprongen kan worden. Wanneer wapens vijanden raken, is de impact ook beter voelbaar, en de user interface is op de schop gegaan om het simpeler en duidelijker te maken. De tutorial is ook verbeterd.

Er wordt al geruime tijd gewerkt aan een vervolg op Lords of the Fallen, die voor zover bekend in 2026 moet verschijnen. Het origineel kan nu met fikse korting worden aangeschaft op pc, PS5 en Xbox Series-consoles.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!