Samsung werkt aan GDDR7-geheugen op 36 Gbps
Nieuws

Samsung werkt aan GDDR7-geheugen op 36 Gbps

De chipdivisie van Samsung heeft kenbaar gemaakt welke innovaties op de planning staan, waaronder GDDR7-geheugenmodules.

Dat kondigde Yong-In Park aan op de Samsung Tech Day 2022, een jaarlijkse conferentie die vandaag, voor het eerst in drie jaar, weer fysiek plaats kon vinden in San Jose. Aldaar liet het bedrijf weten actief te werken aan het zogeheten 1b-DRAM: geheugenchips op een procedé kleiner dan 12 nanometer. De massaproductie staat op de planning voor 2023.

12 nanometer heeft voor geheugenchips een lange tijd als technische barrière kenbaar gestaan. Samsung hoopt daar doorheen te prikken met nieuwe architecturen en materialen, waaronder een mogelijke overstap op High-K, in plaats van het traditionele silicium. De verwachting is dat die innovaties Samsung ook verder dan 10 nanometer moeten brengen.

Als voorbeelden betreffende toepassingen van de nieuwe technologie stipte Samsung nieuwe DRAM-producten aan. Daaronder vallen 32 GB grote DDR5-modules en LPDDR5X op 8,5 Gbps bandbreedte, maar ook de introductie van GDDR7. Vooral dat laatste moet innovaties in datacenters, servers en gaming mogelijk maken.

Samsung noemde vooralsnog geen partners voor de nieuwe geheugenchips. In het geval van gaming wordt Samsungs GDDR-geheugen momenteel ook niet door de grote partijen afgenomen. Zowel Nvidia als AMD, de twee voornaamste gpu-fabrikanten, nemen momenteel hun GDDR6(X)-geheugen af bij concurrent Micron. 

Momenteel lijkt GDDR6-geheugen af te toppen op een bandbreedte van 21 Gbps, de recordsnelheid die Nvidia introduceerde met de RTX 3090 Ti en waarmee de zwaardere RTX 40-modellen ook te koop lopen. Samsung meent dat het huiseigen nieuwe GDDR7 bandbreedtes tot en met 36 Gbps haalbaar maken. 

Los van nieuwe geheugenchips voorziet Samsung ook vooruitgang in de V-NAND-opslagchips. Na acht generaties aan groei in NAND-ssd's werkt Samsung momenteel aan NAND-modules die op zichzelf al 1 terabyte aan gestapelde opslag bieden; die moeten voor het eind van het jaar wereldwijd beschikbaar zijn. 

Nog voor 2030 verwacht Samsung zeker duizend V-NAND-lagen op elkaar te kunnen stapelen, in de hoop de data-intensieve groei van de wereldwijde maatschappij bij te benen. 

Wat betreft opslag bracht Samsung nog geen grootste aankondigingen rondom (consumenten-)ssd's op de PCIe 5.0-interface. Wel toonde het bedrijf de experimentele nieuwe PM9C1a, een DRAM-loze ssd die optioneel op PCIe 5.0 zou kunnen opereren.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error