Matthew Karch, de ceo van game-uitgever Saber Interactive, gelooft dat games met een prijskaartje van 70 dollar binnenkort tot het verleden zullen behoren. In Europa kosten deze games regelmatig omgerekend 80 euro.
Dit zegt Karch, die ook lange tijd directeur is geweest van het Zweedse Embracer Group, in een interview met IGN. Hij sprak met de Amerikaanse gamewebsite over zijn nieuwe plannen voor het onlangs verkochte Saber Interactive, dat volgens hem in een unieke positie verkeert tussen onafhankelijke game-ontwikkelaars en grote AAA-producenten. In het interview zei hij onder meer dat hij een voorbeeld neemt aan Helldivers 2, dat hij ziet als een game uit het middensegment die het buitengewoon goed doet. Zo is Helldivers 2 te koop voor 40 euro.
Karch zegt dat de volgende game van Saber Interactive, Space Marine 2, puur een prijskaartje van 70 euro heeft zodat spelers niet het idee hebben dat de game van lage kwaliteit is. Toch verwacht hij dat games met zo'n hoge prijs zullen "uitsterven als een dodo". "Ik heb gewoon niet het idee dat dit houdbaar is", zegt hij. "Ik denk dat de markt zich niet zozeer zal verplaatsen naar het ontwikkelen van minder kwaliteit, maar dat er wel meer nadruk zal worden gelegd op het vinden van manieren om kosten te besparen."
De ceo noemt het spel Cyberpunk als voorbeeld waarbij een hoog budget negatieve gevolgen kan hebben. Volgens hem waren de verwachtingen voor die game zo hoog gespannen dat de ontwikkelaar een groot risico had genomen. De game kreeg namelijk veel negatieve aandacht in 2020 vanwege de vele bugs en technische problemen.
Een andere reden die Karch aanhaalt waarom dure games niet levensvatbaar zijn, zijn de vele ontslagen die momenteel plaatsvinden binnen de gamesindustrie. Volgens hem zijn torenhoge budgetten en lange ontwikkelingstijden gewoon niet meer realistisch in deze tijd.
Saber Interactive heeft als uitgever onder andere de gamestudio's Nimble Giant (Star Trek Infinite), 4A Games (Metro) en 3D Realms (Ion Fury) in handen.