Ryzen 6000-apu klokt hogere framerates dan GTX 1650 Max-Q
Nieuws

Ryzen 6000-apu klokt hogere framerates dan GTX 1650 Max-Q

Met het vervallen van reviewembargo's rondom AMD's nieuwe Ryzen 6000-apu's heeft de chipgigant ook een reeks eigen benchmarks vrijgegeven. Volgens AMD klokt de geïntegreerde Radeon 680M-gpu in veel games hogere framerates dan een laptop met instap-gpu's van Nvidia.

AMD's eigen presentatiebeelden, mede vrijgegeven door HardwareLuxx, zetten  onder meer de Ryzen 7 6800U-apu tegenover de Core i7-1165G7 van Intel, maar ook notebooks met Nvidia's GeForce MX 450 en een 'GeForce GTX Max-Q' — wat bij nadere inspectie de GTX 1650-gpu zou moeten zijn. In vrijwel alle statistieken scoort de nieuwe 6 nm apu van AMD hoger in 1080p-prestaties, met grafische kwaliteit zo veel mogelijk op 'Low'.

In het geval van de vergelijking met Nvidia's GTX 1650 Max-Q zijn de resultaten mogelijk wel enigszins verdraaid. De geïntregeerde Radeon 680M scoort nipt hoger in sommige games, maar is daarbij vaak afhankelijk van AMD's eigen upscalingtechnologie, FidelityFX Super Resolution. Naar al het schijnt kreeg de GTX 1650-gpu niet diezelfde zet in de rug, terwijl AMD's open-source upscalinggereedschap ook op de chipsets van concurrenten kan draaien.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Zonder FSR-upscaling belooft AMD alsnog significante resultaten. Games als Shadow of the Tomb Raider en Back 4 Blood moeten op 'native' 1080p makkelijk de 60 frames per seconde kunnen behouden, puur en alleen met een geïntregeerde gpu. AMD claimt dat ook de lichtere Radeon 660M "ongeveer twee keer zo snel is als Intel Iris Xe-graphics", waarmee bewezen moet worden dat igpu's in de toekomst "geen obstakel voor gaming" meer zullen vormen.

Met de officiële lancering van deze eerste HS-reeks Ryzen 6000-apu's bereidt AMD ook de volgende reeks notebookchipsets voor, met TDP's tot meer dan 45 watt. Vanaf maart dienen ook de zwaardere HX-lijn en de U-serie voor "ultradunne" notebooks in beeld te komen. Alle Ryzen 6000-apu's komen voor het eerst met een geïntegreerde RDNA 2-gpu: de Radeon 680M (12 kernen tot 2,4 GHz) voor Ryzen 7- en 9-processoren — en de Radeon 660M (6 kernen tot 1,9 GHz) voor Ryzen 5-processoren.

Tussen maart en april plant AMD ook een 'Pro'-aanbod van Ryzen 6000-chipsets in, zo blijkt uit nieuw vrijgegeven roadmaps. Daarmee lijkt AMD ook meer op de 'prosumer' in te spelen, alsmede laptops van een zakelijkere aard. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld
Nieuws

Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld

Dat zijn een hoop bezorgde pakketjes

Het in 2019 uitgekomen Death Stranding is inmiddels door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld.

Dat maakte bedenker Hideo Kojima bekend via social media. De game is al sinds november 2019 verkrijgbaar, maar was in eerste instantie alleen op PlayStation 4 beschikbaar. Inmiddels is de game ook op PlayStation 5, pc, Xbox Series-consoles, Mac en smartphones speelbaar.

Vervolg Death Stranding 2: On the Beach staat gepland voor een release op 26 juni, zo werd onlangs bekendgemaakt. Diverse acteurs en actrices uit de eerste Death Stranding keren terug, waaronder Léa Seydoux, Norman Reedus en Troy Baker. Ook Shioli Kutsuna en Elle Fanning hebben rollen in de game.

De eerste Death Stranding is de eerste game die Kojima ontwikkelde met zijn studio Kojima Productions nadat hij de banden brak met uitgever Konami, waar hij de Metal Gear-reeks voor ontwikkelde. Het spel biedt een uniek concept, waarbij spelers door een post-apocalyptisch landschap lopen om pakketten te bezorgen. Zoals gebruikelijk bij games van Kojima worden gameplaysegmenten afgewisseld met soms langdurige filmpjes waarin vooral het verhaal en dialogen centraal staan.

Michel Musters beloonde Death Stranding in 2019 met een 9,5 op Gamer.nl: "Met Death Stranding behandelt Hideo Kojima grote thema’s als het hiernamaals, ouderschap, de connectie tussen mensen en zelfs klimaatverandering en het uitsterven van de mensheid. Hij brengt dit alles op even fabuleuze als verwarrende wijze in beeld. De kerngameplay – het vervoeren van pakketjes en ondertussen je evenwicht zien te bewaren – lijkt in eerste instantie tegenstrijdig simpel. Klikt het eenmaal, dan biedt het concept oneindig veel voldoening. Gecombineerd met de online functies die in de campagne zijn geïntegreerd, resulteert het in een van de meest unieke virtuele ervaringen ooit."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'
Nieuws

The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'

Ontwikkelaar geeft zijn mening over het einde van de eerste game

The Last of Us-ontwikkelaar Neil Druckmann heeft zich voor het eerst uitgesproken over een belangrijk plotpunt uit de gamereeks: wat hem betreft heeft Joel "de juiste keuze gemaakt".

Let op: Hierna volgen grote spoilers voor de eerste The Last of Us-game en het eerste seizoen van de gelijknamige HBO-serie.

In The Last of Us wordt het meisje Ellie naar een groep genaamd de Fireflies gebracht. Ellie is namelijk immuun voor een virus dat de gehele mensheid treft. De Fireflies zijn van plan om Ellie te opereren om er zo achter te komen of er een medicijn voor het virus gemaakt kan worden, maar zijn wel genoodzaakt haar te doden. Joel, de man waarmee Ellie de reis naar de Fireflies heeft afgelegd, besluit op het laatste moment echter de Fireflies te doden, Ellie te redden en haar zodra ze wakker wordt uit haar narcose te vertellen dat ze niets voor de mensheid kon betekenen.

Dit einde van The Last of Us heeft al jaren discussie bij gamers opgeleverd - heeft Joel de juiste keuze gemaakt? Regisseur Neil Druckmann heeft nu tegen IGN verteld dat hij van mening is dat Joel dat inderdaad heeft gedaan. "Ik geloof dat Joel de juiste keuze maakte. Als ik Joel was geweest, hoop ik dat ik ook zou kunnen doen wat hij deed om mijn 'dochter' te redden."

Craig Mazin, die samen met Druckmann de HBO-verfilming runt, geeft iets meer nuance. Ook hij geeft aan dat hij waarschijnlijk hetzelfde zou doen. "Maar ik zou graag denken dat ik het niet zou doen. Dat is ook juist het interessante moraal van het verhaal. En daarom is het einde van de eerste game zo spraakmakend en geweldig."

Het tweede seizoen van The Last of Us verfilmt het in 2020 verschenen The Last of Us: Part 2, dat zich vier jaar na de eerste game afspeelt. In de serie zit er echter vijf jaar tussen het eerste en tweede seizoen. De game wordt in ieder geval opgedeeld in meerdere seizoenen, al is nog niet bekend hoeveel precies. Het tweede seizoen bestaat uit zeven afleveringen. De eerste aflevering verschijnt op 14 april op HBO Max.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!