Ryzen 6000-apu klokt hogere framerates dan GTX 1650 Max-Q
Gamer.nl
Nieuws

Ryzen 6000-apu klokt hogere framerates dan GTX 1650 Max-Q

Met het vervallen van reviewembargo's rondom AMD's nieuwe Ryzen 6000-apu's heeft de chipgigant ook een reeks eigen benchmarks vrijgegeven. Volgens AMD klokt de geïntegreerde Radeon 680M-gpu in veel games hogere framerates dan een laptop met instap-gpu's van Nvidia.

AMD's eigen presentatiebeelden, mede vrijgegeven door HardwareLuxx, zetten  onder meer de Ryzen 7 6800U-apu tegenover de Core i7-1165G7 van Intel, maar ook notebooks met Nvidia's GeForce MX 450 en een 'GeForce GTX Max-Q' — wat bij nadere inspectie de GTX 1650-gpu zou moeten zijn. In vrijwel alle statistieken scoort de nieuwe 6 nm apu van AMD hoger in 1080p-prestaties, met grafische kwaliteit zo veel mogelijk op 'Low'.

In het geval van de vergelijking met Nvidia's GTX 1650 Max-Q zijn de resultaten mogelijk wel enigszins verdraaid. De geïntregeerde Radeon 680M scoort nipt hoger in sommige games, maar is daarbij vaak afhankelijk van AMD's eigen upscalingtechnologie, FidelityFX Super Resolution. Naar al het schijnt kreeg de GTX 1650-gpu niet diezelfde zet in de rug, terwijl AMD's open-source upscalinggereedschap ook op de chipsets van concurrenten kan draaien.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Zonder FSR-upscaling belooft AMD alsnog significante resultaten. Games als Shadow of the Tomb Raider en Back 4 Blood moeten op 'native' 1080p makkelijk de 60 frames per seconde kunnen behouden, puur en alleen met een geïntregeerde gpu. AMD claimt dat ook de lichtere Radeon 660M "ongeveer twee keer zo snel is als Intel Iris Xe-graphics", waarmee bewezen moet worden dat igpu's in de toekomst "geen obstakel voor gaming" meer zullen vormen.

Met de officiële lancering van deze eerste HS-reeks Ryzen 6000-apu's bereidt AMD ook de volgende reeks notebookchipsets voor, met TDP's tot meer dan 45 watt. Vanaf maart dienen ook de zwaardere HX-lijn en de U-serie voor "ultradunne" notebooks in beeld te komen. Alle Ryzen 6000-apu's komen voor het eerst met een geïntegreerde RDNA 2-gpu: de Radeon 680M (12 kernen tot 2,4 GHz) voor Ryzen 7- en 9-processoren — en de Radeon 660M (6 kernen tot 1,9 GHz) voor Ryzen 5-processoren.

Tussen maart en april plant AMD ook een 'Pro'-aanbod van Ryzen 6000-chipsets in, zo blijkt uit nieuw vrijgegeven roadmaps. Daarmee lijkt AMD ook meer op de 'prosumer' in te spelen, alsmede laptops van een zakelijkere aard. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht
Gamer.nl
Nieuws

Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht

Allerlei facetten van de game zijn verbeterd

Afgelopen week is een forse 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht door Hexworks.

Met de update worden er grote wijzigingen doorgevoerd aan de in 2023 uitkomen actie-rpg. Zo wordt geboekte progressie in de online-co-op nu door beide spelers gedeeld en is er een Friend Pass-systeem, waardoor een tweede speler mee kan doen zonder dat diegene de game heeft gekocht.

Ook zijn er diverse verbeteringen aangebracht aan de gevechten en het rondbewegen in de spelwereld, waardoor de gameplay beter aanvoelt. Aanvallen en ontwijkmanoeuvres voelen sneller en is er nu een knop waarmee gesprongen kan worden. Wanneer wapens vijanden raken, is de impact ook beter voelbaar, en de user interface is op de schop gegaan om het simpeler en duidelijker te maken. De tutorial is ook verbeterd.

Er wordt al geruime tijd gewerkt aan een vervolg op Lords of the Fallen, die voor zover bekend in 2026 moet verschijnen. Het origineel kan nu met fikse korting worden aangeschaft op pc, PS5 en Xbox Series-consoles.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Switch 2-versie van Cyberpunk 2077 maakt gebruik van DLSS
Gamer.nl
Nieuws

Switch 2-versie van Cyberpunk 2077 maakt gebruik van DLSS

De game komt tegelijk met de Switch 2 uit op 5 juni

De pas aangekondigde Nintendo Switch 2-versie van Cyberpunk 2077 maakt gebruik van AI-upscaletechnologie Deep Learing Super Sampling (DLSS).

Dat heeft ontwikkelaar CD Projekt Red aan Digital Foundry bevestigd. Daarmee is het de eerste Switch 2-game waarvan officieel bevestigd is dat er DLSS wordt gebruikt. "We gebruiken een versie van DLSS die beschikbaar is voor Nintendo Switch 2-hardware, aangedreven door Nividia's Tensor-cores. De game gebruikt DLSS in alle vier de modi: in handheld en docked, en de prestaties- en kwaliteitsgerichte variaties van elk van die opties."

Op wat voor manier DLSS precies wordt ingezet in de game, is niet bekend, maar waarschijnlijk is het bedoeld om de game in een zo hoog mogelijke resolutie en met een zo hoog mogelijke framerate te laten draaien. CD Projekt Red liet weten dat het bedrijf streeft naar een resolutie van 1080p in alle grafische modi wanneer de Switch 2 docked is. In handheldvorm wordt er naar een resolutie van 720p gestreefd.

De Switch 2-versie van Cyberpunk 2077 werd tijdens de onthulling van de eerste games voor de console en de releasedatum aangekondigd. Het spel zal net als de Switch 2 zelf vanaf 5 juni verkrijgbaar zijn. Het gaat om de Ultimate Edition van de game. Daarin zit niet alleen de hoofdgame en de diverse uitgekomen updates, maar ook de vorig jaar verschenen uitbreiding Phantom Liberty. Hieronder is de aankondigingstrailer nog eens te zien.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!