Ryzen 6000-apu klokt hogere framerates dan GTX 1650 Max-Q
Nieuws

Ryzen 6000-apu klokt hogere framerates dan GTX 1650 Max-Q

Met het vervallen van reviewembargo's rondom AMD's nieuwe Ryzen 6000-apu's heeft de chipgigant ook een reeks eigen benchmarks vrijgegeven. Volgens AMD klokt de geïntegreerde Radeon 680M-gpu in veel games hogere framerates dan een laptop met instap-gpu's van Nvidia.

AMD's eigen presentatiebeelden, mede vrijgegeven door HardwareLuxx, zetten  onder meer de Ryzen 7 6800U-apu tegenover de Core i7-1165G7 van Intel, maar ook notebooks met Nvidia's GeForce MX 450 en een 'GeForce GTX Max-Q' — wat bij nadere inspectie de GTX 1650-gpu zou moeten zijn. In vrijwel alle statistieken scoort de nieuwe 6 nm apu van AMD hoger in 1080p-prestaties, met grafische kwaliteit zo veel mogelijk op 'Low'.

In het geval van de vergelijking met Nvidia's GTX 1650 Max-Q zijn de resultaten mogelijk wel enigszins verdraaid. De geïntregeerde Radeon 680M scoort nipt hoger in sommige games, maar is daarbij vaak afhankelijk van AMD's eigen upscalingtechnologie, FidelityFX Super Resolution. Naar al het schijnt kreeg de GTX 1650-gpu niet diezelfde zet in de rug, terwijl AMD's open-source upscalinggereedschap ook op de chipsets van concurrenten kan draaien.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Zonder FSR-upscaling belooft AMD alsnog significante resultaten. Games als Shadow of the Tomb Raider en Back 4 Blood moeten op 'native' 1080p makkelijk de 60 frames per seconde kunnen behouden, puur en alleen met een geïntregeerde gpu. AMD claimt dat ook de lichtere Radeon 660M "ongeveer twee keer zo snel is als Intel Iris Xe-graphics", waarmee bewezen moet worden dat igpu's in de toekomst "geen obstakel voor gaming" meer zullen vormen.

Met de officiële lancering van deze eerste HS-reeks Ryzen 6000-apu's bereidt AMD ook de volgende reeks notebookchipsets voor, met TDP's tot meer dan 45 watt. Vanaf maart dienen ook de zwaardere HX-lijn en de U-serie voor "ultradunne" notebooks in beeld te komen. Alle Ryzen 6000-apu's komen voor het eerst met een geïntegreerde RDNA 2-gpu: de Radeon 680M (12 kernen tot 2,4 GHz) voor Ryzen 7- en 9-processoren — en de Radeon 660M (6 kernen tot 1,9 GHz) voor Ryzen 5-processoren.

Tussen maart en april plant AMD ook een 'Pro'-aanbod van Ryzen 6000-chipsets in, zo blijkt uit nieuw vrijgegeven roadmaps. Daarmee lijkt AMD ook meer op de 'prosumer' in te spelen, alsmede laptops van een zakelijkere aard. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
GTA Trilogy-maker negatief over verwijderen van studionaam uit de intro
Nieuws

GTA Trilogy-maker negatief over verwijderen van studionaam uit de intro

Grove Street Games wordt niet meer genoemd op het startscherm van de game

De baas van Grove Street Games, de ontwikkelaar van Grand Theft Auto: The Trilogy - The Definitive Edition, heeft zich negatief uitgesproken over het feit dat de naam van de studio uit de collectie is gepatcht.

Eerder deze week kwam er een update uit voor de collectie op consoles en pc, waarmee diverse verbeteringen uit de smartphoneversie werden toegevoegd aan deze versies. De update zorgde er ook voor dat het openingsscherm van de game gelijk is getrokken met de mobiele versie. Daar wordt echter niet Grove Street Games, de ontwikkelaar van Grand Theft Auto: The Trilogy - The Definitive Edition, in genoemd, en nu dus ook niet op consoles en pc.

Thomas Williamson, de directeur van Grove Street Game, reageerde gepikeerd op social media. "Hypothetisch gezien is het een naaistreek om de hoofdontwikkelaars uit de credits te verwijderen middels een update, zeker wanneer de update honderden verbeteringen bevat die door die ontwikkelaars zijn gemaakt."

Spelers hebben Williamson inmiddels deels gecorrigeerd: de namen van de ontwikkelaar en de werknemers zijn nog steeds in de aftiteling van het spel te vinden. De studionaam is alleen uit het introscherm verdwenen. Gecombineerd met het feit dat veel gamers van mening zijn dat de oorspronkelijke release van Grand Theft Auto: The Trilogy - The Definitive Edition geplaagd werd door problemen, reageren de meeste fans alles behalve begripvol op de tweet van de ontwikkelaar.

Hoe dan ook zorgt de onlangs verschenen update er voor dat er bijvoorbeeld een 'Classic Lightning'-optie wordt toegevoegd. Daarmee krijgen de drie games in de collectie - Grand Theft Auto 3, Vice City en San Andreas - vergelijkbaar kleurgebruik als de oorspronkelijke versies. Mensen kunnen kiezen of ze dit aan of uitzetten, maar standaard staat het aan. Verder zijn er diverse andere visuele en gameplaytechnische verbeteringen doorgevoerd. Spelers kunnen nu bijvoorbeeld rennen en ondertussen jachtgeweren, vlammenwerpers en assault rifles gebruiken.

View post on X
View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Blizzard-vacatures hinten mogelijk naar ontwikkeling Starcraft-shooter
Nieuws

Blizzard-vacatures hinten mogelijk naar ontwikkeling Starcraft-shooter

Het bedrijf zoekt ontwikkelaars voor een onaangekondigde openwereldshooter

Blizzard heeft vacatures online geplaatst voor mensen die willen werken aan een aankomende openwereldshooter. Fans hopen dat het om de Starcraft-shooter waar geruchten de ronde over doen gaat.

Zo wordt er gezocht naar een design director, principal designer en senior designer. Meerdere vacatures verwijzen naar een openwereldshooter, maar meer details zijn er op moment van schrijven niet.

Fans vermoeden dat dit gerelateerd is aan een Starcraft-shooter. Eerder dit najaar bracht journalist Jason Schreier zijn nieuwe boek over Blizzard uit, waarin vermeld werd dat er bij Blizzard aan een Starcraft-shooter gewerkt wordt.

Het bedrijf heeft al tweemaal eerder geprobeerd een shooter gebaseerd op Starcraft te maken. De geannuleerde games heetten Starcraft Ghost en Ares. Officieel is nog niets bevestigd.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!