'Ryzen 7000-cpu's ondersteunen alleen DDR5-geheugen'
Nieuws

'Ryzen 7000-cpu's ondersteunen alleen DDR5-geheugen'

Volgens nieuwe berichtgeving ondersteunt AMD's volgende AM5-socket in combinatie met Ryzen 7000-processoren alleen DDR5-geheugen.

De claim komt van Tom's Hardware, in een reportage over AMD's nieuwe processoren en moederborden. Volgens het verslag "wijzen alle signalen" op een volledige overstap op DDR5 met de introductie van de eerste Zen 4-producten. AMD beloofde begin dit jaar nog dat de Ryzen 7000-cpu's en de bijbehorende AM5-socket nog in 2022 staan te lanceren.

AMD onderstreepte bij de onthulling van het AM5-platform al dat DDR5-compatibiliteit onderweg was. Vooralsnog was onduidelijk of DDR4-ondersteuning optioneel mogelijk bleef, maar volgens de berichtgeving gaat dat in ieder geval niet op voor de Ryzen 7000-processoren.

Daarnaast wordt ook verwacht dat selecte AM5-moederborden op dubbele ASMedia-chipsets zullen draaien, gebakken op TSMC's 6 nm procedé. De dual-chipset zou daarbij exclusief zijn voor het X670-platform, waar de goedkopere B650-moederborden nog steeds op een enkele chip draaien. Elke chip zou 8 PCIe 4.0-banen, 4 SATA-poorten en "een boel" USB-poorten aan moeten sturen. 

PCIe 5.0-ondersteuning werd door AMD reeds bevestigd voor de AM5-socket, maar daarover blijft nog veel onduidelijk. Volgens Tom's Hardware hangt het van de precieze Ryzen 7000-cpu af of PCIe 5.0-banen vrijgemaakt worden. Vooralsnog is PCIe 5.0-hardware nagenoeg niet in omloop, waar de nieuwe generatie DDR5-geheugen al breder vertegenwoordigd is op de markt.

AMD heeft sinds begin dit jaar weinig woorden vuilgemaakt aan de komst van de  eerste Zen 4-producten. Wel liet de chipgigant doorschemeren "hoge ogen te gooien" in DDR5 overclocking op het nieuwe moederbordplatform.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error